Pagina 1 van 1
Lagerkussen
Geplaatst: za feb 03, 2007 9:40 pm
door Willem de Zwijger
Ter leringe ende leedvermaak:
Ik had 25.000 km geleden nieuwe voorwiellagers gemonteerd, en nu maakten ze alweer giga herrie. Dus ik let extra goed op of ik niet een ringetje vergeten ben of zo. En wat ziet mijn oog: als je de aandrijf as in de fusee steekt moet er een ringetje tussen, zie nummertje 3 op onderstaande tekening:

Het ringetje gaat door het leven onder de fraaie naam lagerkussen. Ik voelde welke van de twee lagers stuk was, dat was inderdaad degene waar het lagerkussen tegenaan moet liggen.
Ik kijk naar mijn eigen as, en zie, daar is het lagerkussen geheel afwezig. Gelukkig had ik assen op voorraad liggen, en daar vond ik er eentje. Ik herinner mij dat ik zo'n ringetje vroeger wel eens gezien heb, maar...dat ik hem altijd verkeerd gemonteerd heb (als ik hem dus uberhaupt al gemonteerd heb) omdat hij eruit ziet alsof je hem precies andersom zou zou moeten monteren, want dan ligt hij mooi vlak op de as, en volgt precies de kromming van de as daar. Ik ga dus binnenkort ook maar even aan de andere kant kijken...
Maar zo moet het er dus uit zien:

Nou, misschien hebben jullie er wat aan, kan weer een lagersetje schelen...
RECTIFICATIE: Dit klopt niet, het ringetje moet andersom.
Geplaatst: zo feb 04, 2007 12:20 am
door Ervier
't is wel steeds Willem die de vreemdste dingen tegen komt, lagerkussentjes, afgebroken tapeinden etc. etc.
Valt hier een patroon in te ontdekken?

Geplaatst: zo feb 04, 2007 10:15 pm
door Willem de Zwijger
Oh zeker. Je vergeet nog
- tot twee maal toe dolgedraaide bougiegaten,
- een bij demontage kompleet verwoeste ruitenwisservoorziening die ik had kunnen oplossen door eerst elektrisch te zoeken,
- een roestgaatje onder het voorruitrubber te zien en te eindigen met een bij demontage verwoeste voorruit,
- veel wintersportreis ellende door puntjes omdat ik zo stom was om een veertje in te korten omdat ik de boel niet gemonteerd kreeg
Kortom, veel leergeld, maar wie niet waagt, die niet wint...
Geplaatst: zo feb 11, 2007 12:33 pm
door tio bueno
waar geen fouten worden gemaakt, gebeurt niets...
Geplaatst: zo feb 11, 2007 6:49 pm
door hans dam
Hola Willem,
Mooie lijst.

Mijn blunders zijn ontelbaar, en sommige blijf ik steeds herhalen.
- Zonder benzine in de rimboe of woestijn stilstaan, omdat ik zéker weet dat het vólgende benzinestation niet zo idioot duur zal zijn als dat vorige. Maar dat volgende station komt niet.... (vier keer)
- Mijn ruitensproeierslangetje verwisseld en aangesloten op de carterventilatie-ingang op de carburator, waardoor als ik probeer te sproeien, een hoop witte rook in mijn achteruitkijkspiegel zichtbaar is en het motorvermogen tegelijkkertijd halveert (twee keer)
Enzovoort, enzovoort. En inderdaad: fouten zijn uitgevonden, om gemaakt te worden!
Een tijd geleden waren BlUnDeRS een apart topic op dit forum:
http://www.r4club.nl/phpBB2/viewtopic.p ... t=blunders
Zou goed zijn om deze draad te reanimeren, want: van fouten kun ..
Enjoy
Geplaatst: zo mar 25, 2007 8:37 am
door Willem de Zwijger
RECTIFICATIE:
Ik heb gisteren weer een fusee met nieuwe lagers gemonteerd, en moest tot het inzicht komen dat bovengenoemd verhaal weliswaar erg leuk en onderhoudend is, maar helaas VOLLEDIG BEZIJDEN DE WAARHEID. Eén ding is wel waar: als je dat koperen ringetje niet monteert wordt de afdichtingsring op van het lager platgedrukt tegen de aandrijfas. De as draait, het afdichtingsringetje staat stil, dus als die te plat wordt gedrukt kan dat wel een probleem veroorzaken, ik kan me voorstellen dattie dan te heet wordt. Of daardoor lekkage van vet veroorzaakt kan worden kan ik niet met zekerheid zeggen, maar kan me voorstellen dat dat rubber heet genoeg wordt om het vet dunner te maken dan normaal waardoor het eruit loopt.
Dat koperen ringetje moet niet op de onnatuurlijke stand die ik boven op de foto heb staan, maar gewoon precies andersom. Staat op geen enkele tekening in de Haynes. Het plaatje boven is uiteraard van een ouder type met trommelrem, in ieder geval niet geldig voor de GTL / F6 rond 1985.
Geplaatst: zo mar 25, 2007 9:41 am
door R4F6GTX Automaat
Willem de Zwijger schreef:..... Staat op geen enkele tekening in de Haynes. ....
sommige dingen zijn gewoon logiesj, dan hoeft er geen tekeningetje bij...

Geplaatst: ma mar 26, 2007 10:45 am
door Willem de Zwijger
Wrijf het er maar in....als je die tussenring er niet in hebt zitten omdat de vorig eigenaar die eruit heeft gelaten of zo, dan ware het toch wel fijn om een zo duidelijk mogelijk tekeningetje te hebben, anders kom je er maar moeizaam achter, a raison van 3 sets lagers in 5 jaar of zoiets.
Geplaatst: do mar 29, 2007 12:50 pm
door ronny

heb die assen erbij mij ook uit gehad en een ringetje...??? ik zal toch niet ..... of heb ik nou wel....?????
HELP
hoe kan ik dit makkelijk controleren????
met vriendelijke groet en opeens minder zorgeloos door het leven,
ronny
Geplaatst: do mar 29, 2007 1:12 pm
door Willem de Zwijger
Als je het zeker wilt weten moet je het even los halen, van buiten is het niet te zien. Minder werk kan ook: niks doen, dan kom je er vanzelf achter....
Geplaatst: do mar 29, 2007 7:22 pm
door ronny

nou het giet buiten dus nog effe de laatste suggestie en
als de zon weer schijnt dan moet het maar weer los
vanachter het raam met een bak koffie is ie best wel mooi
Geplaatst: do mar 29, 2007 9:40 pm
door brecht
Willem de Zwijger schreef: ... omdat de vorig eigenaar die eruit heeft gelaten of zo, ...
Bij Pipo had de vorige eigenaar de lagers vervangen en die bus ertussen voor het gemak maar niet meer gemonteerd, die waren dus ook snel versleten...
Dat zo'n dun ringetje blijkbaar zo'n grote functie kan hebben.
Geplaatst: vr mar 30, 2007 4:58 pm
door ronny

de lagers heb ik niet vervangen dus dat hoeft niet uit elkaar ,haha
of toch?

ik had wel wat onderdelen over........
