Waterpomp vervangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 86485Bericht Willem de Zwijger »

He he, ik heb de afgebroken zooi eruit, dankzij de slijpstiftjes van proxon kon ik het afgebroken puntje wegslijpen, daarna de boren erdoor, en toen met de M6 tapjes erin (heeeel voorzichtig) om eens te kijken wat er dan aan schroefdraad resteerde. Voor 1 gat zag dat er heel mooi uit, blijkbaar precies door het centrum geboord. Hat andere gat slobbert te erg, daar ga ik een helicoil indraaien, morgen bij Brezan ophalen.
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 86487Bericht brecht »

de aanhouder wint!
hans dam
Berichten: 106
Lid geworden op: za okt 07, 2006 10:41 pm
Locatie: Utrecht

Bericht: # 86489Bericht hans dam »

Fantastisch, Willem: gun ik je van harte. Ik ken de bijbehorende stress/wanhoop/woede en de duivels in mijn hoofd (mijn vrouw jammergenoeg ook), daarom vond ik het advies van RVIER/Fons ook prima: "het zit niet tussen je oren, maar in het blok!"

Hoewel jij het niet kan geloven, heb ik het ooit echt zelf gezien: stalen draadeinden die smeltend roodgloeiend wegdruppelden onder een zeer dunne vlam van een snijbrander terwijl ze in een aluminium blok vastzaten, en het aluminium daarna en de schroefdraad geen enkele schade had!!
Vraag me af welke smid in Nederland me deze goocheltruc kan verklaren?

Maar intussen: veel succes met de montage van de waterpomp. :)
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 86494Bericht 4TL »

Binnenkort ben ik bij de plaatwerkerij daar hebben ze wel een actyleen brander, dan ga dit wel eens proberen, want ik kan (of wil) dit niet geloven.
Clio '98
hans dam
Berichten: 106
Lid geworden op: za okt 07, 2006 10:41 pm
Locatie: Utrecht

Bericht: # 86496Bericht hans dam »

Daar ben ik blij mee, want die Amerikaanse smid uit Ocala, Florida, deed alsof het heel eenvoudig was, terwijl volgens hem de "Europese Hufters" geen vaste hand zouden hebben. Ik heb roodgloeiend druppelend staal uit een alu motorcarter zien lopen!
Mijn verbijstering kwam voort uit de overtuiging dat aluminium een veel lager smeltpunt heeft dan staal...

Ik geloof dat deze smid het alu een beetje koelde met een natte lap, maar ben niet zeker: mijn verbijstering bestaat nog steeds, ook al omdat ik zonder problemen zo veel miles met die VW-motor heb gedraaid (zonder coils), maar met de oorspronkelijke schroefdraad voor de nieuwe cylinder(kop)draadeinden!

Seeing is Believing, and I have Seen, yes Lord!!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 86505Bericht Willem de Zwijger »

Dat zijn trucs waar alleen een Amerikaan maar op kan komen... :)
Over dat lassen op de afgebroken bout: Ik had wat moeite om dat goed te doen, normaal las ik alleen plaatjes met het lasapparaat op standje 1 of 2 (van de 4). Nu had ik hem op stand 4 staan (eigenlijk zijn het twee schakelaars, eentje met 1 / 2, eentje met min / max. Dus 2 max). Daarbij kreeg ik een effect van een soort geblaas waarbij het toevoermateriaal grotendeels gesmolten naar beneden wegdruppelt en zich niet goed wil hechten aan de dingen die je aan elkaar wilt lassen. Terwijl ik die oppervlaktes van de voren netjes had opgeruwd en schoongemaakt. Iemand enig idee ?
Ik had inderdaag met gaatje 6 mm geboord in een 3 mm plaatje en met een 15 mm boor er een zo breed mogelijke schuine rand aan gemaakt.
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Bericht: # 86516Bericht lordje »

Wanneer je gaat lassen met hogere spanning moet ook de draadsnelheid omhoog , anders bereikt de draad het smeltbad niet tijdig.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

geblaas?

Bericht: # 86520Bericht RVIER »

willem,

heb je een CO2 apparaat of las je met electrodes?

Wat ik niet genoemd had was dat je de massaklem aan het blok moet vastmaken waar het draaeind in zit. (dus niet aan het stripje, tenzij je het stripje met een klem tegen het blok klemt). Dit verbetert de doorlassing/inbranding.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 86549Bericht Willem de Zwijger »

Lordje, bedankt, dat klinkt erg aannemelijk, ga ik proberen. Toen ik die dikke gesmolten zooi zag kreeg ik de neiging om de toevoersnelheid te verlagen...precies de verkeerde reflex dus.
Enne RVIER, het is een MIG apparaat, in de volksmond CO2 (hoewel er 85 % Argon in het gas zit). De klem had ik aan het blok zitten.

En inmiddels is de helicoil geplaatst dankzij een sneeuwvrije avond, en zit de nieuwe waterpomp erop. Hopelijk zaterdag weer rijden.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 86589Bericht Willem de Zwijger »

En we rijden weer.... :D
Ik heb die tip van de hogere draadtoevoer geprobeerd, en dat werkt voortreffelijk. Ik had een afgebroken draadeind van het motorkapscharnier (waarmee het scharnier vastzit op de voorbalk). Dit heb ik doorgeboord en het gat met boor 15 schuin gemaakt. Boutje M7 afgeslepen en erin gelast. Eerst te voorzichtig, bij het vastdraaien knapte hij weer los. Toen de draadtoevoer op maximaal gezet, en dat ging schitterend. Echt lassen zoals lassen zijn moet. Weer wat geleerd.

Nog een vraagje. Bij draaiende motor was de waterpomp nu zo stil als een muisje. Daardoor hoorde ik nueen ander geluid, dit kwam van de achterkant van het blok, zo te horen ergens uit de distributie. Een soort grieuw grieuw grieuw geluid met de frequentie van 0,5 - 1 seconde of zo. Ik dacht aan een slappe spanrol of zo. Opgezocht in het boek blijkt er waarschijnlijk een glijblok in te zitten. Heeft iemand daar ooit aan gesleuteld ? Kun je erbij met de motor er in (vroeg hij tegen beter weten in) ?
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 86593Bericht GijSsie »

Ja willem je kan erbij... ff van binnenuit je schutbord openslijpen..., wellicht is het net zo makkelijk om je blokje er even uit te takelen. Omdat als het plaatwerk van je schutbord dun is en ook moeilijk last, maar dat had je vast zelf ook wel kunnen verzinnen.
Laatst gewijzigd door GijSsie op za feb 10, 2007 8:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Savane 1993 =D
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 86596Bericht schoapke »

zeg dan niks (ehh)
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 86602Bericht 4TL »

Ik heb ff gekeken; je kan de ketting vervangen. Hij zit nl. vast met een sluitschakel. deksel moet er ook af kunnen. Probleem zijn de onderste bouten van het deksel aan de rechterkant van het blok. Als je die los kunt krijgen, gaat het lukken. De spanner moet je ook kunnen vervangen zonder het blok te hoeven uitbouwen.
Wil je de tandwielen vervangen dan vrees ik dat je het blok eruit moeten takelen. (grote tandwiel zit nl. geborgd door een lasprop...)
Clio '98
hans dam
Berichten: 106
Lid geworden op: za okt 07, 2006 10:41 pm
Locatie: Utrecht

Bericht: # 86605Bericht hans dam »

Gijssie heeft in principe gelijk: een luik onder de verwarming van binnenuit aan 3 kanten in je schutbord slijpen, dan openvouwen, maakt het distibutiedeksel toegankelijk. Heb ik zo 3 keer gedaan. Is 50 keer sneller dan de motor eruit takelen. In de geneeskunde noemen ze dit een 'kijk-operatie'.

Andere spanner/ ketting monteren is een fluitje van een eurocent mits je de merktekens volgt om de zaak op tijd te stellen.
Ook als de tandwielen/ketting vervangen moeten worden, is dit de beste procedure.

Enige aandacht is nodig voor het weer sluiten van het opengemaakte luikje: bij de eerste proefrit werd ik psychotisch van de herrie!! Heb het luik teruggevouwen en afgedicht met dikke lagen siliconenkit: daarna fluisterstil als een Vier maar kan zijn!!

Maak het luik flink groot, de eerste keer verloor ik 1,5 liter bloed door sneden in m'n handen, aangericht door de scherpe randen van het te kleine luik.

@4tl: EXPERIMENT staal smelten in alu nog niet gedaan??
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 86609Bericht 4TL »

@hans, nee volgende week zaterdag.
Clio '98
Plaats reactie