Opknappen van een R1123 uit 66

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

hans dam
Berichten: 106
Lid geworden op: za okt 07, 2006 10:41 pm
Locatie: Utrecht

Bericht: # 86023Bericht hans dam »

Knap werk!!

Bij mijn 2CV van 1955 zaten er ook barsten in de undercoating van het chassis: coating was verdroogd. Met een plamuurmes erin, en op sommige plaatsen ging dit plamuurmes ook makkelijk (als door een pakje boter)door de metalen bodem heen....

In de barsten had zich eerst vocht verzameld, en daarmee roest.. Oud verhaal, maar met goede afloop: gemakkelijk gelast, en de kar rijdt nog steeds (met een absurde centrifugaalkoppeling) in Avignon, Zuid Frankrijk.

Dus schrik niet, maar de kans dat je 'sjassie' roestvrij is, is gering: en daar begint de hobby toch?? MAAR: prut over de barsten heen smeren is het allerslechtste dat je kunt doen: je sluit het vocht en de roest op, waardoor het proces versneld wordt!! Openen en kaalhalen is het beste advies. Veel plezier,
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 86025Bericht GijSsie »

@ Hans: ik ga even op je bericht in. De wagen heeft zo'n tienjaar binnen gestaan, dus vocht heeft zich niet/nauwelijks in de barsten kunnen verschuilen, bovendien zit er een gele onderlaag op die nog strak over t chassis heen zit, ik denk dat het een epoxy coating is. Ik heb met een schroevendraaier tussen de barsten proberen te wroeten maar de zwarte coating zit er goed op. Ik heb zo heel de bodem geinspecteerd met lamp/schroevendraaier en hamer. Geen roest te bekennen.

Ik wil kijken of het motortje draait ,van de week ga ik op zoek naar een 6v accu. Wat voor accu zit er origineel in, hoeveel ampere? Een accu zat namelijk niet tussen de berg onderdelen, de originele was kapot(en ik was vergeten naar de specificatie's te vragen), mag ook wel na zoveel jaar...
Savane 1993 =D
hans dam
Berichten: 106
Lid geworden op: za okt 07, 2006 10:41 pm
Locatie: Utrecht

Bericht: # 86026Bericht hans dam »

Goed zo Gijssie,

Gun je het beste, heel veel plezier met dit project!!!
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 86038Bericht Mark4GTL »

Klinkt goed, en over de prut.
Je kunt beter een dag meer kwijt zijn aan het ontrputten en nieuw prut erop doen dan een week aan het ontroesten.

Ik zou het er gewoon afhalen en nieuwe op smeren.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 86053Bericht GijSsie »

hans dam schreef:Goed zo Gijssie,

Gun je het beste, heel veel plezier met dit project!!!
Bedankt hans!
Mark4GTL schreef:Klinkt goed, en over de prut.
Je kunt beter een dag meer kwijt zijn aan het ontrputten en nieuw prut erop doen dan een week aan het ontroesten.

Ik zou het er gewoon afhalen en nieuwe op smeren.
Ik overweeg dit op sommige plekken ook te doen, opvallend is wel dat de barsten zich in bepaald stramien tonen.

Op de linker zijbalk zat dikke meuk dat in het oog sprong omdat het uit de normale vorm van de balk kwam, ik heb het open gemaakt, veel kit e.d. tegen gekomen moeilijk schoonmaken want de lasrupsen zaten er nog op. Maargoed bleek mooi in een gele grondlaag te staan. Dus staat nu nog in de owatrol.
De bovenkant van de linkerzijkant was wat roestig. Even helemaal ontroest/ontlakt en toen ook weer in de owatrol.

Ik heb vandaag de torsiestangen ook proberen op te spannen, helaas is dit nog niet gelukt. De houders zijn halfrond ipv rond zoals bij GTL's de torsie stangen kreeg ik eerst niet in de houder. Toen met spanband erin gekregen, maar het opspannen lukt niet. Wie o Wie heeft tips?
Savane 1993 =D
hans dam
Berichten: 106
Lid geworden op: za okt 07, 2006 10:41 pm
Locatie: Utrecht

!

Bericht: # 86054Bericht hans dam »

Gijssie,

Leuk dat je stap voor stap verder gaat, maar kijk uit!! : R4GTLF6 automaat (Paul) en Rvier (Fons) zijn op dit forum dé deskundigen van de torsiestaven.

Ook deze Engelse site heeft mooie foto's en tips:

http://www.renault4.co.uk/

Veel plezier, kom nog eens een laslesje bij je halen!!

Hans
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 86119Bericht GijSsie »

hans dam schreef: Veel plezier, kom nog eens een laslesje bij je halen!!

Hans
Stel je er niet teveel bij voor, ik heb het mezelf namelijk eigen gemaakt. Wel onder toezicht van pa, maar gewoon zelf lasapparaat kopen niet zo'n goeikope van de bouwmarkt gewoon een goeie cebora ofzo. Je moet even in het buideltje tasten maar daar bespaar je een hoop ellende mee. Bovendien goed lasapparaat is nooit weg.
Je neemt dan 2 stukken ijzer en je gaat ze aan elkaar braden.

Ik heb gisterenavond nog wat foto's van het chassis op me blogje gezet. Als je in de zijkant op R1123 1966 klikt is het wat duidelijker.
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 86676Bericht GijSsie »

Torsie stangen zijn opgespannen, zonder zelf al te veel kracht uit te hoeven oefenen,dus hij staat weer mooi op zijn wieltjes. Helaas is er wel 1 spoorstang gesneuveld, maargoed zo leerd met weer.
Volgende projectje word het chassis op sommige stukken owatrollen en dan die plekken in zwarte lak of zwarte meuk spuiten.
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 87025Bericht GijSsie »

Van de bodem is de dreunmat of roestmat oid af, ranzig spul. Heet stoken met een fohn en dan met plamuur mes eraf halen. Er kwamen 2 mooie nieuwe bodemplaten tevoorschijn, alleen in de achterplaat begon het te stinken, terhoogte van de voor-torsieas bevestiging zaten 2 gaatjes in de vorm van een 3 hoek, waar polyester overheen zat. Die heb ik maar even dicht gelast ging veel beter dan de bodemplaat van die 93'er.

Straks van de onderkant de bellen afhalen, want die zijn ontstaan met het heet stoken van de matten... Dan kan de bodemplaat in de owatrol en de onderkant sommige delen ook, en dan ga ik op zoek naar een goede compressor.
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 87027Bericht Neeelz »

Leuk Gijs, om te lezen dat je een (toch best wel redelijke) vier hebt, maar vooral dat je er zo lekker mee bezig bent. Ga zo door!
Een quatrelle is het wel!
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 87061Bericht GijSsie »

heey Neelzz dit is een goede aankoop geweest, echt een mooi bakkie en hij zit nog niet eens in elkaar.

Maargoed gister dus de bodem ge-owatrold en 't chassis nog even buiten laten staan, het werd donker. Ondertussen aan mij andere chassis (93'er) gaan slijpen was nogal luid dus binnen met garagedeur dicht zitten slijpen. Ging het op een gegeven moment regenen :evil: :evil: :evil: .
66er chassis als de bliksem binnen gezet, gelukkig was de owatrol al droog genoeg om het water af te stoten :D .

Vrijdag komt er autolak, dus voor die tijd nog even een goede compressor scoren en alvast maar beetje afplakken.
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 87076Bericht Willem de Zwijger »

Wat ga je spuiten, alleen het chassis of ook al de carosserie ?
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 87084Bericht GijSsie »

alleen het chassis aan de koets moet nog worden gelast op sommige plekken...

Alleen ik zit met een probleem... ik wil t chassis zwart spuiten alleen wat voor lak gebruik ik?

- 2K moet droger en sowieso 18 graden zijn
- thinnerlak is niet meer te krijgen
- watergedragen lak moet met speciale lamp drogen

Wie weet er nog wat???

alvast bedankt!!!
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 87085Bericht Willem de Zwijger »

Wachten tot het 15 C wordt en dan de 2K spuiten zou mijn voorkeur hebben.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 87088Bericht Mark4GTL »

grondverf eerst, dat licht schuren.
Dan je verflaag
En dan pas je toplaag

werkt het best en je kunt beter foutjes wegwerken
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Plaats reactie