achteras demonteren
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
achteras demonteren
mede-werkers
Ik ben met enkele projecten bezig en voel de behoefte om toch eens een achteras volledig uit elkaar te halen, mooi te stralen en dan weer in elkaar te zetten.
Ik heb al de punten waar de assen in de apendages zitten gestraald en van veel kruipolie voorzien. Ook al eens (erg) hard op geslagen. Geen beweging. Ik vraag me dan ook af of dat komt door de roest of door de voorspanning die de twee torsiestaven naar elkaar hebben.
Nu staat in de boekjes een verhaaltje over hoe dat moet als de as onder de auto zit. Het gaat dan over het demonteren van een achterpoot
Eigenlijk heb ik twee vragen:
1. Is het ooit iemand gelukt om dat op die manier te doen?
2. Heeft iemand ervaring met het demonteren als de as niet meer met de auto verbonden is. (vijzel tussen de torsiestaven?)
(ik heb de speciale klem om de torsieassen bijeen te houden al gemaakt)
met vriendelijke groet ,
Fons
Ik ben met enkele projecten bezig en voel de behoefte om toch eens een achteras volledig uit elkaar te halen, mooi te stralen en dan weer in elkaar te zetten.
Ik heb al de punten waar de assen in de apendages zitten gestraald en van veel kruipolie voorzien. Ook al eens (erg) hard op geslagen. Geen beweging. Ik vraag me dan ook af of dat komt door de roest of door de voorspanning die de twee torsiestaven naar elkaar hebben.
Nu staat in de boekjes een verhaaltje over hoe dat moet als de as onder de auto zit. Het gaat dan over het demonteren van een achterpoot
Eigenlijk heb ik twee vragen:
1. Is het ooit iemand gelukt om dat op die manier te doen?
2. Heeft iemand ervaring met het demonteren als de as niet meer met de auto verbonden is. (vijzel tussen de torsiestaven?)
(ik heb de speciale klem om de torsieassen bijeen te houden al gemaakt)
met vriendelijke groet ,
Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Hallo Fons,
Heb zelf het wisselen van de achtertrein nooit gedaan, maar op deze sympathieke Franse site zie je een discussie en wat foto's:
http://www.vrally4l.com/forums/index.ph ... ic=428&hl=
Verder heb ik nog de webadressen van een Spaans (PDF) en Hongaars (TIF) werkplaatsboek met veel foto's en tekeningen, om te downloaden, binnenkort ook het Franse werkplaatsboek in PDF: ik kan deze adressen mailen?
Veel succes! een Werker
Heb zelf het wisselen van de achtertrein nooit gedaan, maar op deze sympathieke Franse site zie je een discussie en wat foto's:
http://www.vrally4l.com/forums/index.ph ... ic=428&hl=
Verder heb ik nog de webadressen van een Spaans (PDF) en Hongaars (TIF) werkplaatsboek met veel foto's en tekeningen, om te downloaden, binnenkort ook het Franse werkplaatsboek in PDF: ik kan deze adressen mailen?
Veel succes! een Werker
Aanvulling vindplaatsen
1. Sorry voor het misverstand, maar voor de site 'www.vrally4l.com' heb ik me vroeger inderdaad geregistreerd. Kost niets.
Dan kom je ook in het forum, onder andere bij dit topic over achtertrein-werk:
http://www.vrally4l.com/forums/index.ph ... ic=428&hl=
en:
http://www.vrally4l.com/forums/index.ph ... 254&st=560
2. De download-links van beide werkplaatsboeken in Spaans en Hongaars (1000 en 850 pagina's) staan onder andere hier (Hongaarse R4-site):
http://geret01.atw.hu/
O ja, alleen tekeningen, geen foto's...
3. @ Hanz: ik kan de versie van het Spaanse boek niet vinden, eerste pagina is niet gescanned.
4. @ Fons: deze engelse site is ook heel aardig: Clementine's, over allerlei R4 restauraties. Dit topic gaat over het chassis:
http://www.renault4.co.uk/renault-4-chassis-welding.htm
En nóg een engelse site:
http://www.renault4.plus.com/articles/t ... a/TQ10.htm
Veel plezier!
Dan kom je ook in het forum, onder andere bij dit topic over achtertrein-werk:
http://www.vrally4l.com/forums/index.ph ... ic=428&hl=
en:
http://www.vrally4l.com/forums/index.ph ... 254&st=560
2. De download-links van beide werkplaatsboeken in Spaans en Hongaars (1000 en 850 pagina's) staan onder andere hier (Hongaarse R4-site):
http://geret01.atw.hu/
O ja, alleen tekeningen, geen foto's...
3. @ Hanz: ik kan de versie van het Spaanse boek niet vinden, eerste pagina is niet gescanned.
4. @ Fons: deze engelse site is ook heel aardig: Clementine's, over allerlei R4 restauraties. Dit topic gaat over het chassis:
http://www.renault4.co.uk/renault-4-chassis-welding.htm
En nóg een engelse site:
http://www.renault4.plus.com/articles/t ... a/TQ10.htm
Veel plezier!
achteras demonteren
Heren,
alvast bedankt voor de reacties. Hans: Dit engels site is helemaal de moeite waard! Hij heeft niet alleen al een goede mal gemaakt voor het repareren van de achterasophanging maar ook een voor het gehele chassis.
http://www.renault4.co.uk/renault-4-chassis-welding.htm
Toch blijft mijn punt hoe je de de achteras in zijn onderdelen uiteenlegt. In de verhaaltjes in Olyslager etc, moet de achterarm in een bepaalde positie zetten en dan de torsiestang eruit TIKKEN
Ik zie bijvoorbeeld op de foto van de achteras van de Sinpas dat ze weliswaar de beide asdelen uit elkaar hebben gekregen. maar de torsieassen steken nog steeds in de achterashelft.
Laat een ervaringsdeskundige zich melden!
vr gr Fons
alvast bedankt voor de reacties. Hans: Dit engels site is helemaal de moeite waard! Hij heeft niet alleen al een goede mal gemaakt voor het repareren van de achterasophanging maar ook een voor het gehele chassis.
http://www.renault4.co.uk/renault-4-chassis-welding.htm
Toch blijft mijn punt hoe je de de achteras in zijn onderdelen uiteenlegt. In de verhaaltjes in Olyslager etc, moet de achterarm in een bepaalde positie zetten en dan de torsiestang eruit TIKKEN

Ik zie bijvoorbeeld op de foto van de achteras van de Sinpas dat ze weliswaar de beide asdelen uit elkaar hebben gekregen. maar de torsieassen steken nog steeds in de achterashelft.
Laat een ervaringsdeskundige zich melden!
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
@ Fons:
R4F6GTLautomaat (Paul, dus) schreef op 7 november 2006 in dit forum (topic: Ophanging rechter achterwiel):
De torsieveer loshalen en ook weer vastzetten is een ramp om te doen. Vandaar dat ik het iddee gaf om er een complete as onder te frotten. Dan moet je alleen 12 bouten los draaien en wat remleidingen en de boel overzetten.[/i]
En Otogazzi heeft ook de complete as gedemonteerd en teruggeplaatst, zie: http://www.otogazzi.com/achterbrug/achterbrug.html
Hetzelfde geldt voor Folkert: http://www.r4club.nl/phpBB2/viewtopic.p ... c&start=75
Dit zijn dus ervaringsdeskundigen, die je direct kunt benaderen.
Succes, Hans
R4F6GTLautomaat (Paul, dus) schreef op 7 november 2006 in dit forum (topic: Ophanging rechter achterwiel):
De torsieveer loshalen en ook weer vastzetten is een ramp om te doen. Vandaar dat ik het iddee gaf om er een complete as onder te frotten. Dan moet je alleen 12 bouten los draaien en wat remleidingen en de boel overzetten.[/i]
En Otogazzi heeft ook de complete as gedemonteerd en teruggeplaatst, zie: http://www.otogazzi.com/achterbrug/achterbrug.html
Hetzelfde geldt voor Folkert: http://www.r4club.nl/phpBB2/viewtopic.p ... c&start=75
Dit zijn dus ervaringsdeskundigen, die je direct kunt benaderen.
Succes, Hans
Laatst gewijzigd door hans dam op zo jan 21, 2007 9:09 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
@ Hanz, leuk!, welke bouwjaren/types gelden voor de MR175 en voor de 176? Komt de door jou gescande versie ook 'on line', via filesharing?
Welke pagina's zouden voor Fons (RVier, topicstarter) interessant kunnen zijn over het geheel demonteren van de achtertrein en het daarna weer op spanning brengen van de torsiestaven?
Welke pagina's zouden voor Fons (RVier, topicstarter) interessant kunnen zijn over het geheel demonteren van de achtertrein en het daarna weer op spanning brengen van de torsiestaven?
Laatst gewijzigd door hans dam op zo jan 21, 2007 8:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
mischien iets om garage Wind te bellen?
Voor het uit elkaar halen van de achteras is er veel kracht nodig. De torsie's werken elkaar tegen waardoor er spanning op staat. Ik denk niet dat je zoiets zelf uit erkaar kunt halen.
Je kan de as toch ook zo intact stralen? Btw over stralen doe je dat zelf? zoja wat voor compressor gebruik je?
Voor het uit elkaar halen van de achteras is er veel kracht nodig. De torsie's werken elkaar tegen waardoor er spanning op staat. Ik denk niet dat je zoiets zelf uit erkaar kunt halen.
Je kan de as toch ook zo intact stralen? Btw over stralen doe je dat zelf? zoja wat voor compressor gebruik je?
Savane 1993 =D
- Hanz
- Berichten: 3210
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Mijn MR175 is van 1983, de MR176 is van 1975
In MR175 zijn een stuk of 17 pagina's gewijd aan de 'train arrière', en ook nog een handvol aan de 'amortisseurs arrières', 'barre anti-roulis arrière - dépose et repose'. En o ja, ook nog e.e.a. over de afstelling van de wagenhoogte. Klinkt wel relevant.
Mijn MR196 is momenteel een multipage TIF van 200MB. Geen idee waar ik die kwijt zou kunnen. Tis trouwens een weinig informatief ding; gaat geheel over carrosserie. De PR heb je meestal meer aan.
In MR175 zijn een stuk of 17 pagina's gewijd aan de 'train arrière', en ook nog een handvol aan de 'amortisseurs arrières', 'barre anti-roulis arrière - dépose et repose'. En o ja, ook nog e.e.a. over de afstelling van de wagenhoogte. Klinkt wel relevant.
Mijn MR196 is momenteel een multipage TIF van 200MB. Geen idee waar ik die kwijt zou kunnen. Tis trouwens een weinig informatief ding; gaat geheel over carrosserie. De PR heb je meestal meer aan.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen