Pagina 1 van 1

hoeveel en wat voor olie?

Geplaatst: vr jan 12, 2007 10:00 am
door brecht
Eindelijk zit er een nieuwe bak op de trophy, maar voordat ik ga rijden moet er natuurlijk wel nog ff wat olie in.

Is er veel verschil in versnellingsbakolie en heeft er iemand een mening over wat beter is? En hoeveel moet er ongeveer in? Van bovenaf vullen totdat het door de aandrijdfasaansluiting er uit loopt, maar hoeveel is dat?

Geplaatst: vr jan 12, 2007 10:08 am
door jbeekmann
Gewoon bij de Indus een litertje of drie halen. (er gaat 2kommanogwat in dacht ik) Standaard bakolie, niet al te moeilijk doen.
Vullen totdat het er bij de vulopening (die plug aan de rechterzijkant van de bak) weer uit komt. Als je de bovenste 'klep' eraf hebt gaat dat makkelijk, anders met een slangetje in de vulopening. Tip: warm de olie eerst flink op, dat spul is dik als stroop bij lage temperaturen en dan ben je lang bezig...

Geplaatst: vr jan 12, 2007 12:06 pm
door brecht
...dus wel eerst de asjes er in.... :)

Geplaatst: vr jan 12, 2007 1:48 pm
door jbeekmann
jaja, anders loopt het er weer uit he!

Geplaatst: vr jan 12, 2007 6:11 pm
door 4TL
Iemand een idee hoe die versnellingsbak pluggen te verwijderen? Ik schoot er met een steeksleutel eral overheen zo vast zitten die krengen.

pluggen

Geplaatst: vr jan 12, 2007 7:55 pm
door RVIER
de pluggen moet je in ieder geval niet met een steeksleutel losmaken.

gebruik een dop met een binnentwaalfkant of een ringsleutel. De dop aan de zijkant kun je het best vanaf de onderkant losmaken (beschermplaat wegnemen).
Met een bahco met brede bek gaat het ook (en met een pijpentang ook, maar dat hoort eigenlijk niet, is alleen een laatste redmiddel.)

Ze zitten zo vast omdat het (volgens mij) er licht taps toelopende draad op zit

succes,

ps
volgens mij gaat er 1,8 liter in, volgens olyslager ook .
ik stop een lange slang in het vulgat en stop die in een trechter die ik ter hoogte van de accu vastmaak, de olie erin en wachten maar, door de lengte van de slag (en met name de hoogte van de trechter boven het vulpunt) loopt de olie sneller naar beneden.