r4f4 project
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
r4f4 project
eindelijk na lange tijd andere zaken is het zover er zit weer schot in mijn r4f4 project. na meer dan een jaar geleden een chassis bij Han te hebben weggehaald
de eerste foto van Han zoals ik deze aangeboden kreeg oktober 2005
daarna geheel gestript en als kaal chassis in de werkplaats
klaar om aangepakt te worden, dat was december 2005.
op een goeie dag hebben ze het chassis afgevoerd om gestraald te worden. helemaal gereinigd en met alle zwakke plekken zichtbaar heeft deze zo bijna een jaar op vervolg gewacht.
afgelopen zaterdag met Han op excursie geweest naar o.a. Van de Tol in oud Beijerland om daar eens rond te neuzen en een bodemplaat op te halen.
het is rustig in de werkplaats en deze vrije dagen zijn mooi om eens flink door te pakken. vol goede moed maar zonder fototoestel op woensdagmorgen maar eens flink aan het werk gaan en de oude bodemplaat verwijderd.
na een dag flink doorwerken is dit dus het resultaat:
foto 1 nieuwe en oude bodemplaat
foto 2 wat er over is van het chassis
de kokers over het chassis zijn ervoor om de boel in model te houden aangezien de stevigheid volledig verdwenen is als de bodemplaat verwijders is.
het werk van vandaag is te zien op de volgende fotos.
tot zover het werk aan de voorste driehoeken
het laatste deel van de onderzijde van een van de voorbalken was ernstig aan vervanging toe
en dit is achterbalk nr.1 waarvan de laatste delen van de onderzijden ook een vernieuwing verdienen.
dit was het resultaat van twee dagen werken, morgen nog een ochtend en hopelijk kan ik volgende week nog wat tijd vrij maken om het project op tempo te houden.
de eerste foto van Han zoals ik deze aangeboden kreeg oktober 2005
daarna geheel gestript en als kaal chassis in de werkplaats
klaar om aangepakt te worden, dat was december 2005.
op een goeie dag hebben ze het chassis afgevoerd om gestraald te worden. helemaal gereinigd en met alle zwakke plekken zichtbaar heeft deze zo bijna een jaar op vervolg gewacht.
afgelopen zaterdag met Han op excursie geweest naar o.a. Van de Tol in oud Beijerland om daar eens rond te neuzen en een bodemplaat op te halen.
het is rustig in de werkplaats en deze vrije dagen zijn mooi om eens flink door te pakken. vol goede moed maar zonder fototoestel op woensdagmorgen maar eens flink aan het werk gaan en de oude bodemplaat verwijderd.
na een dag flink doorwerken is dit dus het resultaat:
foto 1 nieuwe en oude bodemplaat
foto 2 wat er over is van het chassis
de kokers over het chassis zijn ervoor om de boel in model te houden aangezien de stevigheid volledig verdwenen is als de bodemplaat verwijders is.
het werk van vandaag is te zien op de volgende fotos.
tot zover het werk aan de voorste driehoeken
het laatste deel van de onderzijde van een van de voorbalken was ernstig aan vervanging toe
en dit is achterbalk nr.1 waarvan de laatste delen van de onderzijden ook een vernieuwing verdienen.
dit was het resultaat van twee dagen werken, morgen nog een ochtend en hopelijk kan ik volgende week nog wat tijd vrij maken om het project op tempo te houden.
diede
Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
- Locatie: Rijssen
Mooi project! Volgens mij was dit chassis op het oog nog zeer goed of niet?
Jammer dat ik de ruimte er niet voor heb....
Misschien ook leuk: hier hier een link hoe onze R4 vrienden in de UK het chassis hebben gefixeerd.
Jammer dat ik de ruimte er niet voor heb....
Misschien ook leuk: hier hier een link hoe onze R4 vrienden in de UK het chassis hebben gefixeerd.
Clio '98
verstevigings kokers
Dag Diede,
Ik zie je verstevigingskokers op de foto. Ben ook al enige tijd bezig met een referentie frame voor de bodem. Als ik naar de bodemrichtmaten kijk dan zie ik niet helemaal hoe je met die 2 verstevigers de zaak vlak houdt (wel links-rechts symetries).
Dat is wel belangrijk ivm de voorwielophanging en met name de torsiestaven. Die liggen vlak tegen de bodem. Als de motordragers enkele graden kantelen heb je daar een probleem.
Hoe los je dit op?
vr gr Fons
Ik zie je verstevigingskokers op de foto. Ben ook al enige tijd bezig met een referentie frame voor de bodem. Als ik naar de bodemrichtmaten kijk dan zie ik niet helemaal hoe je met die 2 verstevigers de zaak vlak houdt (wel links-rechts symetries).
Dat is wel belangrijk ivm de voorwielophanging en met name de torsiestaven. Die liggen vlak tegen de bodem. Als de motordragers enkele graden kantelen heb je daar een probleem.
Hoe los je dit op?
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Diede,
Waarom wilde je een nieuwe bodemplaat? was hij zo slecht? En heb je hem pas na het stralen weggehaald om de stijfheid van het chassis te beschermen tijdens het stralen? Of kwam je er na het stralen achter dat je een nieuwe bodemplaat wilde?
En zie ik nu hijsogen o.i.d aan de onderkant zitten? Hoop vragen, maar ik moet/wil binnenkort ook aan een chassis beginnen.
Veel succes in ieder geval ermee!
Waarom wilde je een nieuwe bodemplaat? was hij zo slecht? En heb je hem pas na het stralen weggehaald om de stijfheid van het chassis te beschermen tijdens het stralen? Of kwam je er na het stralen achter dat je een nieuwe bodemplaat wilde?
En zie ik nu hijsogen o.i.d aan de onderkant zitten? Hoop vragen, maar ik moet/wil binnenkort ook aan een chassis beginnen.
Veel succes in ieder geval ermee!
het resultaat van een ochtendje werk
achterste kokerbalken weer dichtgelast.
de buitenplaat een stukje open geslepen om een goed stuk balk
tegen te komen om aan vast te lassen en daarna weer netjes
dichtgemaakt en afgelast.
bij de voorzijde nog een paar randjes weggeslepen en vervangen
door een gezet hoekje. misschien niet mooi gelast maar wel
effectief
volgende klus wordt toch eens kijken wat te doen met de ophangpunten van de zwingarmen aangezien daar toch ook nog enige roestschade aan te ontdekken is. maar ja daar moet dan toch eerst dat schuim spul zien te verwijderen.
het chassis zag er in eerste instantie erg goed uit maar na het stralen komen de echte problemen pas te voorschijn. het vervangen van de bodem lag dus ook niet in de planning maar heb ik toe besloten na het optellen van het aantal gaten en het feit dat dit de ultime kans was om het meteen goed aan te pakken.
het stralen zelf was matswerk in ruil voor een aantal tekenuren achter de computer. als het goed is wordt het chassis na mijn opknap werkzaamheden ook nog gescopeerd en afgewerkt met industriele lak bij een firma die normaal gesproken chassis voor vrachtwagens en trailers maakt.
er zitten geen hijsogen aan het frame alhoewel dat misschien een goed plan was geweest. verder is het chassis momenteel alleen gefixeerd om te voorkomen dat de hele boel doorbuigt en desastreus vervormd.
bij het vastzetten van de bodemplaat wil ik de boel weer richten en uitlijnen zodat alles weer symetrisch en bruikbaar is. uiteindelijk is de bodemplaat hetgene dat bepalend is voor de vormgeving dus zolang die er nog niet onder zit heb ik nog alle vrijheid om alles weer goed in lijn te zetten.
achterste kokerbalken weer dichtgelast.
de buitenplaat een stukje open geslepen om een goed stuk balk
tegen te komen om aan vast te lassen en daarna weer netjes
dichtgemaakt en afgelast.
bij de voorzijde nog een paar randjes weggeslepen en vervangen
door een gezet hoekje. misschien niet mooi gelast maar wel
effectief
volgende klus wordt toch eens kijken wat te doen met de ophangpunten van de zwingarmen aangezien daar toch ook nog enige roestschade aan te ontdekken is. maar ja daar moet dan toch eerst dat schuim spul zien te verwijderen.
het chassis zag er in eerste instantie erg goed uit maar na het stralen komen de echte problemen pas te voorschijn. het vervangen van de bodem lag dus ook niet in de planning maar heb ik toe besloten na het optellen van het aantal gaten en het feit dat dit de ultime kans was om het meteen goed aan te pakken.
het stralen zelf was matswerk in ruil voor een aantal tekenuren achter de computer. als het goed is wordt het chassis na mijn opknap werkzaamheden ook nog gescopeerd en afgewerkt met industriele lak bij een firma die normaal gesproken chassis voor vrachtwagens en trailers maakt.
er zitten geen hijsogen aan het frame alhoewel dat misschien een goed plan was geweest. verder is het chassis momenteel alleen gefixeerd om te voorkomen dat de hele boel doorbuigt en desastreus vervormd.
bij het vastzetten van de bodemplaat wil ik de boel weer richten en uitlijnen zodat alles weer symetrisch en bruikbaar is. uiteindelijk is de bodemplaat hetgene dat bepalend is voor de vormgeving dus zolang die er nog niet onder zit heb ik nog alle vrijheid om alles weer goed in lijn te zetten.
diede
Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
- Locatie: Rijssen
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
- Locatie: Rijssen
ja dat is een vorm van verzinken, ik had het liefst het chassis thermisch laten verzinken maar er is niemand die een oud chassis in zijn zinkbad wil hebben.Willem de Zwijger schreef:Schitterend werk man. En jij krijgt dan het tweede verzinkte chassis in Nederland ? Dat scoperen is toch verzinken ?
buiten het feit dat de temperatuur waarschijnlijk funest voor de vorm zou zijn. dit is de oplossing die het dichtst bij komt maar niet de binnenkanten van de kokers zal bereiken. die zal ik toch gewoon zelf moeten behandelen.
diede
Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen