spanningsregelaar stuk?

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

flakkeren

Bericht: # 84877Bericht RVIER »

Willem,

ik denk dat een of meer gelijkrichtdiodes defect zijn. De opgewekte 3-fasen wisselstroom wordt door diodes gelijjkgericht.
Bij defecte diodes kan dan de opbrengst van de dynamo verminderen
De accu is een soort buffer die de gelijkgerichte spanning verder afvlakt. Ik zal eens zoeken naar een begrijpelijke tekst.

Als het allen een "probleem" is bij lage toeren zou ik gewoon doorplanken.


Een oplossing in een ander hoek is dat een koolborstel bijna op is of de rotor waarop de koolborstels lopen onrond. Ik begrijp uit je verhaal niet dat het acculampje bij stationair toerental wel eens brand, klopt dat.

Succes Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 84880Bericht Willem de Zwijger »

Even voor de goede orde: ik had een probleem, maar heb het recent niet meer sinds de verbeterde aarding van het blok.
Acculampje heeft nooit gebrand, ik zag het flakkeren met name op het dashboard-dimlichtlampje (wat er normaal niet in zit). Ik heb een jaar geleden de dynamo verwisseld, dat maakte geen enkel verschil.

Die werking van de dynamo ben ik benieuwd naar. Waarom twee aansluitingen met verschillende diameter oogjes, waarom die zwarte schuifstekker. Als je daarover iets te lezen zou kunnen vinden dan graag.
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 84884Bericht Neeelz »

Hallo Rvier, dank voor je antwoorden tot nu toe. Ik heb eigenlijk twee dingen gesignaleerd: harder branden bij hogere toeren; is begrijpelijk, dynamo werkt efficienter, en dit "hoort" (lees: is geen probleem).
Als ik 70, 80, 90 rijdt (ergens in die buurt, maar met min of meer constante snelheid) dan zie ik ineens de lichten ineens een stuk feller branden: idem voor dashboard verlichting. Dit duurt tussen de 0,2 en 3 seconden. het is echt flakkeren, geen gelijkmatig feller branden. Het koolborstel verhaal vink ook logisch. idem voor de diodes.
Ik zal eens beginnen met de aarding, ik kan echter elk moment vader worden, dus voordat ik er aan begin te prutsen kan zomaar even op zich laten wachten.
Een quatrelle is het wel!
Gebruikersavatar
FF Erik
Berichten: 957
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 8:04 pm
Locatie: Rotterdam

Bericht: # 85411Bericht FF Erik »

Ik had het probleem ook. Als ik haar rood had gespoten en er blauwe koplampen in had gedaan dan kon ik op mijn werk zonder moeite met m'n viertje uitrukken.
:wink:

Ik heb vandaag mijn auto opgehaald bij Garage Gordini in Maassluis. Het probleem van de oplichtende koplampen en het klokje duidde bij mij in ieder geval op een defecte (bijna overleden zelfs) spanningsregelaar. Na een meting bleek de spanning van te hoog naar te laag en andersom te lopen. Er zit nu een goede 2e handse in.
Plaats reactie