Willem,
ik denk dat een of meer gelijkrichtdiodes defect zijn. De opgewekte 3-fasen wisselstroom wordt door diodes gelijjkgericht.
Bij defecte diodes kan dan de opbrengst van de dynamo verminderen
De accu is een soort buffer die de gelijkgerichte spanning verder afvlakt. Ik zal eens zoeken naar een begrijpelijke tekst.
Als het allen een "probleem" is bij lage toeren zou ik gewoon doorplanken.
Een oplossing in een ander hoek is dat een koolborstel bijna op is of de rotor waarop de koolborstels lopen onrond. Ik begrijp uit je verhaal niet dat het acculampje bij stationair toerental wel eens brand, klopt dat.
Succes Fons
spanningsregelaar stuk?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Even voor de goede orde: ik had een probleem, maar heb het recent niet meer sinds de verbeterde aarding van het blok.
Acculampje heeft nooit gebrand, ik zag het flakkeren met name op het dashboard-dimlichtlampje (wat er normaal niet in zit). Ik heb een jaar geleden de dynamo verwisseld, dat maakte geen enkel verschil.
Die werking van de dynamo ben ik benieuwd naar. Waarom twee aansluitingen met verschillende diameter oogjes, waarom die zwarte schuifstekker. Als je daarover iets te lezen zou kunnen vinden dan graag.
Acculampje heeft nooit gebrand, ik zag het flakkeren met name op het dashboard-dimlichtlampje (wat er normaal niet in zit). Ik heb een jaar geleden de dynamo verwisseld, dat maakte geen enkel verschil.
Die werking van de dynamo ben ik benieuwd naar. Waarom twee aansluitingen met verschillende diameter oogjes, waarom die zwarte schuifstekker. Als je daarover iets te lezen zou kunnen vinden dan graag.
Hallo Rvier, dank voor je antwoorden tot nu toe. Ik heb eigenlijk twee dingen gesignaleerd: harder branden bij hogere toeren; is begrijpelijk, dynamo werkt efficienter, en dit "hoort" (lees: is geen probleem).
Als ik 70, 80, 90 rijdt (ergens in die buurt, maar met min of meer constante snelheid) dan zie ik ineens de lichten ineens een stuk feller branden: idem voor dashboard verlichting. Dit duurt tussen de 0,2 en 3 seconden. het is echt flakkeren, geen gelijkmatig feller branden. Het koolborstel verhaal vink ook logisch. idem voor de diodes.
Ik zal eens beginnen met de aarding, ik kan echter elk moment vader worden, dus voordat ik er aan begin te prutsen kan zomaar even op zich laten wachten.
Als ik 70, 80, 90 rijdt (ergens in die buurt, maar met min of meer constante snelheid) dan zie ik ineens de lichten ineens een stuk feller branden: idem voor dashboard verlichting. Dit duurt tussen de 0,2 en 3 seconden. het is echt flakkeren, geen gelijkmatig feller branden. Het koolborstel verhaal vink ook logisch. idem voor de diodes.
Ik zal eens beginnen met de aarding, ik kan echter elk moment vader worden, dus voordat ik er aan begin te prutsen kan zomaar even op zich laten wachten.
Een quatrelle is het wel!
Ik had het probleem ook. Als ik haar rood had gespoten en er blauwe koplampen in had gedaan dan kon ik op mijn werk zonder moeite met m'n viertje uitrukken.
Ik heb vandaag mijn auto opgehaald bij Garage Gordini in Maassluis. Het probleem van de oplichtende koplampen en het klokje duidde bij mij in ieder geval op een defecte (bijna overleden zelfs) spanningsregelaar. Na een meting bleek de spanning van te hoog naar te laag en andersom te lopen. Er zit nu een goede 2e handse in.
Ik heb vandaag mijn auto opgehaald bij Garage Gordini in Maassluis. Het probleem van de oplichtende koplampen en het klokje duidde bij mij in ieder geval op een defecte (bijna overleden zelfs) spanningsregelaar. Na een meting bleek de spanning van te hoog naar te laag en andersom te lopen. Er zit nu een goede 2e handse in.