afgebroken plastic pinnetje koeling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

FFrood
Berichten: 79
Lid geworden op: za nov 18, 2006 12:50 am
Locatie: Wymbritseradiel
Contacteer:

afgebroken plastic pinnetje koeling

Bericht: # 84056Bericht FFrood »

Helaas is bij het schoonmaken van het compressievat een in uitstekende staat verkerende koelelement kapot ggegaan: de aansluiting voor het slangetje naar het compressievat op de koeling, uitgevoerd in hardplastic of zoiets, afgebroken. Ik vermoed dat er al een scheurtje in heeft gezeten.
Ik heb er weliswaar een andere koeling er in gezet, maar vind het toch wel jammer dit puntgaaf koelelement weg te gooien.

Heeft iemand dit probleem al eens succesvol opgelost ?
Afbeelding
'Mijn oude R4...'
Mijn vette schuif-R4 loopt in Bes groot op een nieuwe APK
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Re: afgebroken plastic pinnetje koeling

Bericht: # 84074Bericht Rodeo-6 »

FFrood schreef:compressievat op de koeling
He, handig een compressievat op een r4,
maar waar zit deze dan ?
En is het er 1 om allleen maar het teveel aan compressie op te vangen of ook 1 die bij te weinig compressie dan extra compressie geeft.
Dat laaste is wel heel interessant, want met extra compressie via een vierkrings beveiliging ventiel zou je dus diesel kunnen gaan verstoken.

M.a.w. heet ie een 1 kringsbeveiligings ventiel of een 2 krings of een vierkringsbeveiligings ventiel.

En waar zit dit vat dan precies op aangesloten, op het spruitstuk of direct naar de cylinders.

Graag meer info dus
>> Doe mij maar een DAF <<
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 84102Bericht Willem de Zwijger »

Ik ben even puzzled over de gebruikte benamingen.
Is het compressievat het vaatje waar je de koelvloeistof in kunt gieten ?
Is koeling de radiator ?
Paul/
Berichten: 112
Lid geworden op: za apr 08, 2006 12:58 pm
Locatie: omgeving utrecht

Bericht: # 84108Bericht Paul/ »

waar het vat dan ook zit. afgebroken "aansluitpinnetjes" heb ik al eens gerepareerd met een bout. Deze heb ik een gat in geboord (liefst m.b.v. een draaibank) en daarna afgezaagd. met een juiste maat draadtap heb ik draad in de, destijds, radiator getapt. Zeskant van de bout afzagen en de bus in de radiator geschroefd. En zo was heel makkelijk een nieuw ontluchtingsnippel gemaakt. dit is misschien ook met het vaatje te doen. evt. door met 2 moertjes het afgezaagde boutje in het gat te klemmen.

hoop dat het enigszins duidelijk is.

groeten,
paul
R4 GTL '82 beige
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
FFrood
Berichten: 79
Lid geworden op: za nov 18, 2006 12:50 am
Locatie: Wymbritseradiel
Contacteer:

terminologie

Bericht: # 84117Bericht FFrood »

Ja ff voor de duidelijkheid:
met een compressievat bedoel ik dat plastic half doorzichtig vat waar je de koelvloeistof ingooit. Volgens mij is het een (de-) compressievat omdat de dop een ventiel is, en het geheel enige uitzetting tgv heet worden opvangt. Ook andersom: bij onderdruk, dat na ontsnappen van hete lucht ontstaat, levert het vat water aan de hele systeem.
Dus formeel klopt "compressievat", hoewel het mogelijk is dat dit onder een andere naam bekend is. Die naam hoor ik dan graag.

En het andere is de radiator zoals die is uitgevoerd in aluminium of koper voorin, en waar lucht doorheen stroom om het geheel af te koelen. Over die 2 onderdelen heb ik het. (ik praat dus niet over het radiatortje dat de verwarming in de auto verzorgt en waaraan zo'n ontluchtings flubbertje hangt. Het gaat dus om een standaard koelsysteem van een R4, en geen buitengewone aanpassingen.

Op dit geheel kan enige druk komen te staan, met name onder zware omstandigheden. Vandaar dat ik de vraag stel, hoe dat afgebroken pinnetje aan de radiator, waarde slang aan zit naar de plastic fles eventueel gerepareerd kan worden. Misschien is het wel te lijmen, maar het kontaktoppervlak is klein, en onder druk zou dat wel eens de zwakke plek kunnen blijken. En dat heb ik liever niet natuurlijk. Dus vandaar dat ik vraag/zoek naar een stevige oplossing. Ik heb de radiator al vervangen, en die met dat pinnetje heb ik nu niet in gebruik. Maar hij is verder nog in staat van nieuw.....
Afbeelding
'Mijn oude R4...'
Mijn vette schuif-R4 loopt in Bes groot op een nieuwe APK
FFrood
Berichten: 79
Lid geworden op: za nov 18, 2006 12:50 am
Locatie: Wymbritseradiel
Contacteer:

Bericht: # 84119Bericht FFrood »

Bedankt Paul,
Je verhaal begrijp ik.
Een dergelijke oplossing was ik aan't zoeken

Mijn ervaring is dat bij Nederlandse omstandigheden het koelsysteem onder minder extreme eisen hoeft te functioneren dan in landen met bergen bijvoorbeeld. Ik zoek dus een oplossing die ook nog standaard werkt als ik met mijn R4 de Furka pas in Zwiterland oprij. En niet dan pas er achter moet komen dat het niet sterk genoeg is.

Ik was zelf aan't nadenken over een oplossing zoals bij een kijlbout, (of het principe van die schroeven die ze bij gipsplaten gebruiken: bij het aandraaien vouwt de plastic plug zijdelings, en zit zo stevig achter iets vast) maar dan hol, dus iets wat je kunt aandraaien en in het elemenent naar buiten gaat, zodat je het én kunt aandraaien, en bij hogere druk tegen de opening wordt aangedrukt
Afbeelding
'Mijn oude R4...'
Mijn vette schuif-R4 loopt in Bes groot op een nieuwe APK
Paul/
Berichten: 112
Lid geworden op: za apr 08, 2006 12:58 pm
Locatie: omgeving utrecht

Bericht: # 84144Bericht Paul/ »

ietwat andere oplossing: boor n bout uit. schuif een rubber pakkingringetje erop. Frot de bout met n hoop gepiel van binnen in het vat door het gat dat je op de juiste maat voor de bout hebt opgeboord. duw er nog n pakking ringetje en n stalen ringetje op en draai er n moer op. en dat is dan echt wel sterk genoeg.
Dit moet werken als je tijd te veel hebt.

Of koop gewoon ergens tweedehands n nieuw expansievaatje. zo duur is dat niet. ik heb er nog wel 2 liggen
R4 GTL '82 beige
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 84162Bericht Willem de Zwijger »

De heer FF-en heeft zo te lezen niet een probleem met het vaatje, maar met de radiator, en daar wordt het toch wel errug moeilijk om er van binnen bij te komen.
Ik heb de geometrie van die plek niet in mijn hoofd, maar je zou nog kunnen kijken of je er niet met een goede kit aan de buitenkant iets aan kan fabrieken. Maar er kan inderdaad druk op komen, echt een fijn gevoel kan ik er niet van krijgen. Misschien moet je je toch geestelijk in gaan stellen op een pijnlijk afscheid van deze radiator....
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 84167Bericht jbeekmann »

Zou er niet genoeg wanddikte zijn om er gasdraad op te tappen zodat je er een slangpilaar in kan draaien?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 84168Bericht brecht »

jbeekmann schreef:Zou er niet genoeg wanddikte zijn .....
om te lassen/solderen?
FFrood
Berichten: 79
Lid geworden op: za nov 18, 2006 12:50 am
Locatie: Wymbritseradiel
Contacteer:

Bericht: # 84176Bericht FFrood »

wat is gasdraad ?
en wat is die pilaar ?

Het probleem is niet het expansievaatje, maar de radiator.
En de aan de radiator het hardplastic gedeelte aan de zijkant, daar zit het nippeltje voor het expansie-vat slangetje aan vast.
Afbeelding
'Mijn oude R4...'
Mijn vette schuif-R4 loopt in Bes groot op een nieuwe APK
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 84179Bericht brecht »

gasdraad = schroefdraad, maar niet metrisch. Als je schroefdraad in die kunststof wand kan tappen, kan je er daarna weer een slangpilaar (= piefje waar je je slang omheen kan schuiven) in schroeven
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 84181Bericht jbeekmann »

brecht schreef:gasdraad = schroefdraad, maar niet metrisch. Als je schroefdraad in die kunststof wand kan tappen, kan je er daarna weer een slangpilaar (= piefje waar je je slang omheen kan schuiven) in schroeven
Dankjewel Brecht :D
Zo'n slangpilaar is te koop bij een goedgesorteerde ijzerwarenhandel en heel misschien ook wel bij je favo bouwmarkt.
Afbeelding
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Paul/
Berichten: 112
Lid geworden op: za apr 08, 2006 12:58 pm
Locatie: omgeving utrecht

Bericht: # 84199Bericht Paul/ »

bij gebrek aan n slangpilaar heb ik hetzelfde dus gefabriceerd van een bout voor de ontluchting van de radiator. als je wat pakkingtape tegen de draad in om de draad van de slangpilaar doet weet je zeker dat het geheel niet los gaat of gaat lekken.
R4 GTL '82 beige
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
FFrood
Berichten: 79
Lid geworden op: za nov 18, 2006 12:50 am
Locatie: Wymbritseradiel
Contacteer:

pilaar ?

Bericht: # 84229Bericht FFrood »

Nou aardig wat ideëen voor een oplossing inmiddels.

Wat me toch wel opvalt is dat zo'n klein "flubbertje" een "pilaar" wordt genoemd. Ja, toch weer een echt mannen forum.
Afbeelding
'Mijn oude R4...'
Mijn vette schuif-R4 loopt in Bes groot op een nieuwe APK
Plaats reactie