vastzittende fuseekogels
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
vastzittende fuseekogels
Kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die er last van heeft: vaste fuseekogels!
Na eerst al een trekker gebroken te hebben op de onderste heb ik ze boven en onder maar met de boutjes en moertjes losgehaald, maar nu het fussestuk er af is wil ik ze echt los hebben. Van de bovenste komt de moer niet los en draait de kogel mee, daar zet ik nu ik er bij kan de slijptol wel in, maar de onderste lijkt wel versmolten met het fussestuk! Eerst nog een trekker op gebroken (auw!) toen WD 40 en een hamer, toen vast in de bankschroef en een hele grote hamer, maar behalve een vervormd draadeind geen verandering....
Warmstoken een optie misschien?
Na eerst al een trekker gebroken te hebben op de onderste heb ik ze boven en onder maar met de boutjes en moertjes losgehaald, maar nu het fussestuk er af is wil ik ze echt los hebben. Van de bovenste komt de moer niet los en draait de kogel mee, daar zet ik nu ik er bij kan de slijptol wel in, maar de onderste lijkt wel versmolten met het fussestuk! Eerst nog een trekker op gebroken (auw!) toen WD 40 en een hamer, toen vast in de bankschroef en een hele grote hamer, maar behalve een vervormd draadeind geen verandering....
Warmstoken een optie misschien?
Je geeft de oplossing zelf al! Fuseestuk heetstoken. Vlam op het fuseestuk richten en een minuutje heen en weer bewegen. Let op dat je de kogel niet meestookt. Evt. de draadeind van de kogel afkoelen in een bakje water voordat je de hamer erop zet.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
Voor de duidelijkheid: het hele fussestuk is al los, dus voor die onderste hamer heb ik gisteren de bankschroef gebruikt. Misschien dat ik het vanavond nog eens probeer met een dikke hamer op de bakstenen vloer, om de invering van de bankschroef en werkbank buiten spel te zetten.
Nadeel is dat het einde van het schroefdraad inmiddels al zo vervormd is dat ik bang ben dat dat ook niet meer dor de fusee past.... eerst maar eens los zien te krijgen, daarna de slijptol er weer op of zo.
Waarom ben je met klussen toch zo achterlijk veel tijd kwijt aan dingen los maken die anderen te vast hebben gezet!
Nadeel is dat het einde van het schroefdraad inmiddels al zo vervormd is dat ik bang ben dat dat ook niet meer dor de fusee past.... eerst maar eens los zien te krijgen, daarna de slijptol er weer op of zo.
Waarom ben je met klussen toch zo achterlijk veel tijd kwijt aan dingen los maken die anderen te vast hebben gezet!

- cees en jantine
wij hebben een soort taps toelopende vork genaakt die je tussen de fusee en het fuseestuk gestoken kan worden...
flink met een hamer de vork ertussen meppen (doort taps toelopen komt ie dan steeds klemmer te zitten) en dan een lange pijp op de steel van de vork en dan even hefbomen en....flop.... los !!!
ik zal als ik het weekend nog in de garage kom even een fotootje maken en posten.
succes!!
flink met een hamer de vork ertussen meppen (doort taps toelopen komt ie dan steeds klemmer te zitten) en dan een lange pijp op de steel van de vork en dan even hefbomen en....flop.... los !!!
ik zal als ik het weekend nog in de garage kom even een fotootje maken en posten.
succes!!
Vrrrrrroem....
mmm ook nog een optie.
gisteravond ff bezig geweest flinkt gemept (hard en groot) daarna warm gestookt. Ik was de brander ff vergeten mme tenemen, dus maar een lap er omheen gewikkeld, volgespoten met WD40 (overal goed voor) en in de fik getoken. Erg leuk, maar niet warm genoeg denk ik.
weer een uur verder zonder resultaat dus
gisteravond ff bezig geweest flinkt gemept (hard en groot) daarna warm gestookt. Ik was de brander ff vergeten mme tenemen, dus maar een lap er omheen gewikkeld, volgespoten met WD40 (overal goed voor) en in de fik getoken. Erg leuk, maar niet warm genoeg denk ik.
weer een uur verder zonder resultaat dus

nog een optie....?
de as van de fusee (dus waar de schroefdraad op zit) in de lengterichting inboren. Eerst met een dun boortje en dan steeds dikker. Let wel op dat je niet scheef of te dik boort anders beschadig je het fuseestuk....
nu de as niet meer massief is zou ie theoretisch meer kunnen vervormen en dus makkelijker los kunnen komen door er flink op te meppen met die grote hamer van je...
dit werkte voor mij iig bij een tapse klinknagel die heel vast in een gat zat waar ie uit moest...
ook leuk om te doen!! zeker als het uiteindelijk het gewenste resultaat oplevert....
de as van de fusee (dus waar de schroefdraad op zit) in de lengterichting inboren. Eerst met een dun boortje en dan steeds dikker. Let wel op dat je niet scheef of te dik boort anders beschadig je het fuseestuk....
nu de as niet meer massief is zou ie theoretisch meer kunnen vervormen en dus makkelijker los kunnen komen door er flink op te meppen met die grote hamer van je...
dit werkte voor mij iig bij een tapse klinknagel die heel vast in een gat zat waar ie uit moest...
ook leuk om te doen!! zeker als het uiteindelijk het gewenste resultaat oplevert....
Vrrrrrroem....
ik kan het niet nalaten toch nog even een tip. Mijn R4 tje is net afgekeurd door fusee rubbers die vergaan zijn door jaren van stilstand. Meestal lukt het me ze op de volgende manier los te krijgen:
Ik draai de moeren een halve slag los, spuit ze helemaal in, en gewoon rijden......... Na een paar dagen nog eens kijken.
Gebruik even wat slecht uitgebalanceerde banden, dan trilt het beter los.
Ik draai de moeren een halve slag los, spuit ze helemaal in, en gewoon rijden......... Na een paar dagen nog eens kijken.
Gebruik even wat slecht uitgebalanceerde banden, dan trilt het beter los.
heb vandaag ook lopen worstelen, garage gevraagd en die doen het volgende: alles laten zitten waar het zit, en de arm vanaf onderen op spanning zetten door een krik eronder en dan met een zware hamer tegen de zijkant slaan( niet de zijkant van de kogel maar van de draagarm ,op de plek waar het tapeind doorheen gaat. heb het geprobeerd en het werkt reuze goed, mij lukte het eerst ook niet in de bankschroef en op deze manier wel
groet ronny
groet ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
nee niet tegen de kogel maar daar waar die in vast zit, het stukje van de draagarm, dat is zowiezo een beetje vierkantig dus daar kan je dan tegen aan meppen, hij valt er dan niet vanzelfuit je moet wel flink meppen
en dat onder spanning zetten, waarom het werkt weet ik niet maar het werkte wel , stof voor natuurkundigen
en een fijn2007 allemaal
groet ronny
en dat onder spanning zetten, waarom het werkt weet ik niet maar het werkte wel , stof voor natuurkundigen
en een fijn2007 allemaal
groet ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)