Pagina 1 van 1

Wanneer kun je het beste schakelen?

Geplaatst: vr nov 24, 2006 12:07 pm
door Neeelz
Ja, als ie rijdt natuurlijk.
Nu staan er bij mijn GTL van die balletjes met 1, 2, 3 en 4 op de teller, bij respectievelijk 30, 52, 80 en 130 km/h.
Ik heb al gemerkt dat je best 95 in zijn 3 kan rijden, om een vrachtwagen in te halen of zo, maar wat betekenen die bolletjes nou echt? Zijn dit als het ware de "eindwaarden" voor de betreffende versnelling? Of is het het ideale schakelmoment? Ik merk wel dat als ik min of meer de snelheden aanhou waarbij ik in mijn Scenic schakel, dat dat dan voor mijn viertje niet helemaal lekker klinkt. Dan "zwoegt" ie te veel naar mijn zin.

Geplaatst: vr nov 24, 2006 12:11 pm
door jbeekmann
schakelmoment zou een beetje vreemd zijn, aangezien er ook een bolletje voor de vier is... Naar die 5e versnelling kan je lang zoeken :D
Ik denk dat Renault het een beetje als maximale waarde per versnelling bedoeld heeft. Hij kan echter veel meer aan hoor. Schakelen hangt erg af van de situatie vind ik. Heuveltje op/af, stoplicht naast een GTI/niet naast een GTI, haast/geen haast... enzovoorts...
20,40,60 kan bijvoorbeeld prima, 30,60,100 ook...

Geplaatst: vr nov 24, 2006 1:29 pm
door cees en jantine
of 100 in zijn twee...... 8) kan ie ook aan hoor!!

oftewel naast GTI -> 1 keer opschakelen haha.

alleen nu dus even niet omdat ik geen gas kan geven, maar daar wordt aan gewerkt.

cees

Geplaatst: vr nov 24, 2006 1:32 pm
door 4TL
lekker vlot doorschakelen kan geen kwaad. zolang de motor niet gaat bokken en mooi rond loopt heb je voldoende toeren.

Geplaatst: vr nov 24, 2006 2:30 pm
door brecht
psies, je voelt het beste aan je auto wanneer je moet schakelen.

Geplaatst: vr nov 24, 2006 2:53 pm
door Mark4GTL
zoals eerder gezegd, je voelt het vanzelf aan. Of je hoort de motor gieren of je voelt het wel

Geplaatst: vr nov 24, 2006 5:04 pm
door Willem de Zwijger
In het kader van Ni'je tieden en 't Ni'je Ried'n: vooral geen toeren maken, zo snel mogelijk overschakelen...

Geplaatst: vr nov 24, 2006 5:38 pm
door cees en jantine
Willem de Zwijger schreef:In het kader van Ni'je tieden en 't Ni'je Ried'n: vooral geen toeren maken, zo snel mogelijk overschakelen...
oh jee......
heb trouwens inmiddels al 200 km op mijn huidige tank gereden..en heb nog 1/4 tank over.

ik hoop 1:10 toch wel te kunnen halen (ehh)

maar ik in het kader van milieu enzo, schakel gewoon wanneer je denkt dat de motor nog lekker loopt en niet te veel toeren maakt..

Geplaatst: vr nov 24, 2006 5:44 pm
door RenateR6
Willem de Zwijger schreef:In het kader van Ni'je tieden en 't Ni'je Ried'n: vooral geen toeren maken, zo snel mogelijk overschakelen...
Die van mij (R6) draait 4000 toeren per minuut bij 100km per uur, en als ik een beetje wil op schieten trek ik ook in de andere versnelllingen door tot 4000 tpm.
Lijkt veel maar met een verbruik van 1:18 zal het allemaal wel mee vallen. Het gaat hier trouwens om een 845cc motor 4 bak uit 1969.

Btw 4000 tpm in één = 30 km/u, in twee 50km/u, in drie 75km/u en in vier 100km/u en ik heb er één keer 120 mee gereden dat hield in dat ie 5000tpm maakte.

Greetzz Renate die zelden of nooit harder dan 95 rijdt op de snelweg.

Geplaatst: za nov 25, 2006 4:38 am
door Ervier
Zojuist teruggekomen uit de Bourgogne.
Opnieuw een aantal R-4 tjes zien rijden.
Maar wat me het meeste eraan opvalt is de bestuurder. Zonder uitzondering allemaal 70 plussers. Met pet! En zeker niet op de snelweg.
Kortom: het is gewoon een ouwe-lullen-auto.
Merde! Had mijn vrouw toch gelijk!

Fijne weekend, Ervier.

Geplaatst: ma nov 27, 2006 10:45 am
door Neeelz
Dank allemaal voor de antwoorden! Mijn schakelpatroon is dus niet "slecht" voor de auto: net iets eerder dan het bolletje skakeln (zoals ze in de "moderne tieden"-spot zeggen.) Bokken doet ie niet, brommen soms wel, ik zal nog wat meer moeten wennen (heb er pas 1500 km mee gereden...) Thnx.

Geplaatst: ma nov 27, 2006 1:28 pm
door RenateR6
Ervier schreef
Kortom: het is gewoon een ouwe-lullen-auto.
Merde! Had mijn vrouw toch gelijk!
pfieuww blij dak ik een R6 heb, voor je het weet gaan ze meneer tegen me zeggen :oops:


Greetzzz Renate