Pagina 1 van 1
Spanningsvariatie - klopt dit?
Geplaatst: vr nov 24, 2006 11:46 am
door Neeelz
Mijn viertje (GTL 1985) en ik beginnen steeds meer aan elkaar te wennen, maar van sommige dingen weet ik nog niet of dat zo hoort.
Zo varieert volgens mij de spanning nogal.
Ik merk dat als ik de ventilator aan heb, en rem voor het stoplicht dat dan zodra ik stil sta en mijn voet van de rem haal, de ventilatie harder gaat draaien. Ook als ik gas geef gaan de lampen harder branden, idem voor dashbord en ook de ventilatie gaat harder draaien. Dit laatste zelfs zoveel dat als ik 100 rij, de ventilator in de hoogste stand echt gaat klinken als de betere koffiemolen. Als ik stilsta loopt ie veel rustiger
In mijn andere (veel nieuwere) auto heb ik dat allemaal niet.
Hoort dit? Is het erg? Indien respectievelijk nee en ja: wat moet ik er aan doen?
De accu is na een stuk rijden niet heet en de auto start zonder problemen.
Geplaatst: vr nov 24, 2006 12:06 pm
door jbeekmann
Opnieuw welkom in je viertje!
Jahoor, heel normaal.
Probeer stilstaand met je lampen, fan en achteruitverwarming aan maar eens op je rem te trappen, wedden dat je mooie moderne CD-speler uit gaat?!
Geplaatst: vr nov 24, 2006 12:56 pm
door RenateR6
Hoi hoi, ook van mij welkom.
Enne ja die spanningsverschillen hi hi hi "just love it"
Moet is komen zien en luisteren in/bij een R4 1966 6volt.
Elk knopje is al een belevenis en als je gas geeft weer
B.t.w. mjn R6 is dan 12volt, maar geen haar beter.
Greetzz Renate.
Geplaatst: vr nov 24, 2006 12:57 pm
door brecht
wat heeft die rem er mee te maken? de remlampjes vragen toch niet zo veel stroom?
In principe zou je spanningsregelaar dit allemaal moeten uitvlakken en zouden je lampen bij meer/minder gas niet moeten reageren. Tenzij je meer gaat vragen dan je dynamo levert natuurlijk. Heb dit bij een motor gehad en daar was dee spanningsregelaar stuk, wat weer resulteerde in stukke accu.
Geplaatst: vr nov 24, 2006 1:29 pm
door 4TL
Idd. je houd dit altijd wel. Er zit relatief maar een zwakke dynamo op een R4.
Als je accu en dynamo in perfecte staat zijn, heb je hier wel minder last van.
Geplaatst: vr nov 24, 2006 2:05 pm
door jbeekmann
brecht schreef:wat heeft die rem er mee te maken? de remlampjes vragen toch niet zo veel stroom?
In principe zou je spanningsregelaar dit allemaal moeten uitvlakken en zouden je lampen bij meer/minder gas niet moeten reageren. Tenzij je meer gaat vragen dan je dynamo levert natuurlijk. Heb dit bij een motor gehad en daar was dee spanningsregelaar stuk, wat weer resulteerde in stukke accu.
Nouja... 2x21 Watt geloof ik, is het niet?
En je spanningsregelaar die maximaliseert de spanning, maar zorgt er niet voor dat deze constant dezelfde waarde heeft. Een gloeilampje brandt nou eenmaal harder bij 14,4 Volt dan bij 12 Volt, hetzelfde geldt voor de ventilator.
Geplaatst: zo nov 26, 2006 4:09 am
door FFrood
Een vrij kleine dynamo is niet alleen de oorzaak. Ik denk dat het goed opschuren van de massa kontaktjes, dus overal waar iets via de min pool kontakt maakt met het chassis,in ieder geval de zaak wat verbetert.
Belangrijk is de massa verbinding van je accu naar je versnellingsbak, maar ook de kabeltjes voorop de binnenspatborden. Moeilijker zijn die die achter je dashboard verstopt zitten.
Geplaatst: zo nov 26, 2006 10:50 pm
door hankleinjan.nl
Bij mijn 4 TL heb ik als ik met constante snelheid rijdt soms plotseling dat de lampen feller gaan branden en de ventilator erg snel gaat draaien !
Volgens mij heeft dit toch met een niet goed werkende spanningsregelaar op de dynamo te maken.
Soms denk ik echt dat de boel doorbrand, zo´n gevoel van pats, zekeringen eruit en alles stil. Of een knal van de accu.
Als de boel goed functioneerd zit er (ook bij een R4) weinig fluctuatie in het spanningscircuit.
Geplaatst: ma nov 27, 2006 10:52 am
door Neeelz
Samenvattend: het hoort, is niet erg, maar loop voor de zekerheid eens alle massadraden langs. Nou, dat zal ik dan eens doen.
Bedankt voor de geruststelling en de tips, rijdt toch een stukkie lekkerder!