Hallo,
even een boninistische vraag.
Is 'n bobine alleen verkrijgbaar in 2 soorten? 12 volt en 6 volt?
Gisteren met iemand gesproken en die vertelde dat er waarschijnlijk een verkeerde bobine op m'n viertje zat. Hij zei dat ik 'n 12 volt bobine moest hebben die, zodra de motor loopt, om schakelt naar 6 volt. Anders werd 'ie te warm en kon de bobine doorbranden, nadat eerst condensator etc. is verbrand.
Ik meende dat ik 'n universele bobine kon gebruiken.
Mijn kennis (en dat is al niet zo veel) laat hier te wensen over, misschien kan een van jullie vertellen of 't verhaaltje waar is!
groet
Bobine
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Nou, n poging dan. Misschien bedoelde hij dat je idd een bobine met voorschakelweerstand moet hebben. Die geeft vlgs mij gedurende het starttraject een extra stootje stroom. Een voorschakelweerstand is -in de vorm zoals ik het ken- een metalen plaatje waarop 2 stekkertjes zijn bevestigd. Het metalen plaatje bevindt zich op haar beurt weer op, of vlakbij de bobine, maar is geen onderdeel van de bobine. Je kunt dus sowieso een universele bobine gebruiken, maar mogelijk in combinatie met de voorschakelweerstand.
Of jij ook een voorschakelweerstand op jouw auto hoort te hebben zou ik niet weten.
Of jij ook een voorschakelweerstand op jouw auto hoort te hebben zou ik niet weten.
6TL77