Bobine

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Michelke
Berichten: 175
Lid geworden op: ma apr 25, 2005 12:34 am
Locatie: Sauda - Noorwegen

Bobine

Bericht: # 81404Bericht Michelke »

Hallo,

even een boninistische vraag.
Is 'n bobine alleen verkrijgbaar in 2 soorten? 12 volt en 6 volt?
Gisteren met iemand gesproken en die vertelde dat er waarschijnlijk een verkeerde bobine op m'n viertje zat. Hij zei dat ik 'n 12 volt bobine moest hebben die, zodra de motor loopt, om schakelt naar 6 volt. Anders werd 'ie te warm en kon de bobine doorbranden, nadat eerst condensator etc. is verbrand.
Ik meende dat ik 'n universele bobine kon gebruiken.
Mijn kennis (en dat is al niet zo veel) laat hier te wensen over, misschien kan een van jullie vertellen of 't verhaaltje waar is!

groet
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 81427Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb er een universele 12 V bobine inzitten en dat werkt perfect. Er zit wel iets in het elektrische systeem met een voorschakelweerstand, maar dat heb ik nooit goed begrepen.
Michelke
Berichten: 175
Lid geworden op: ma apr 25, 2005 12:34 am
Locatie: Sauda - Noorwegen

Bericht: # 81469Bericht Michelke »

Verder niemand met antwoord?
Vincenti
Berichten: 62
Lid geworden op: zo dec 19, 2004 10:42 pm
Locatie: Dorpje a/d Amstel

Bericht: # 81475Bericht Vincenti »

Nou, n poging dan. Misschien bedoelde hij dat je idd een bobine met voorschakelweerstand moet hebben. Die geeft vlgs mij gedurende het starttraject een extra stootje stroom. Een voorschakelweerstand is -in de vorm zoals ik het ken- een metalen plaatje waarop 2 stekkertjes zijn bevestigd. Het metalen plaatje bevindt zich op haar beurt weer op, of vlakbij de bobine, maar is geen onderdeel van de bobine. Je kunt dus sowieso een universele bobine gebruiken, maar mogelijk in combinatie met de voorschakelweerstand.

Of jij ook een voorschakelweerstand op jouw auto hoort te hebben zou ik niet weten.
6TL77
Plaats reactie