Koppeling afstellen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Alf
Berichten: 13
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 2:00 am
Locatie: Schoonebeek

Bericht: # 8201Bericht Alf »

Bij mijn R4 uit 1967 bleek de koppelingskabel met een tierap vast te zitten. Ik heb deze weggehaald, en om de kabel opnieuw te bevestigen wil ik de afstelling iets losser zetten. De kabel zit vast aan een hefboompje, die op zijn beurt met een stangetje de koppeling bedient. Hier zit ook de stelschroef aan, maar hoe kun je hier het makkelijkste bij komen? met de handen lukt het nl. niet, en het zal toch niet zo zijn dat ik eerst het e.e.a. moet verwijderen?
Wie heeft hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 8209Bericht Goof »

tja, van onderaf is het erg moeilijk om erbij te komen, dus ik denk dat je toch met een steeksleuteltje aan de gang moet. Eerst ff wat kruipolie er overheen spuiten is ook niet gek.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Alf
Berichten: 13
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 2:00 am
Locatie: Schoonebeek

Bericht: # 8270Bericht Alf »

Sputtertje olie zal inderdaad helpen. Helaas is het stelschroefje rond, misschien dat ik met een kleine baco iets uit kan halen.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 8288Bericht Folkert »

Bij ronde stelschroefies helpt een griptang over het algemeen het best. Je kunt het ook nog met een waterpomptang proberen...
Alf
Berichten: 13
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 2:00 am
Locatie: Schoonebeek

Bericht: # 8450Bericht Alf »

Bij nader inzien bleek er ACHTER de ronde schroef ook nog een moer te zitten. Zat wel heel erg vast, maar in de juiste positie bleek een kleine steeksleutel net te passen. De koppelingskabel zit weer vast, ik moet nu alleen de vrije slag weer even afstellen.
Hartelijk dank !
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 8480Bericht Ron »

Totdat je moet concluderen dat de koppelingsplaat nu toch echt versleten is...
Plaats reactie