electrisch gezeur bij gas-installatie

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

electrisch gezeur bij gas-installatie

Bericht: # 81362Bericht brecht »

korte uitleg en dan een vraag.

Op Pipo zit een gas installatie. Zowel de gas- als de benzine leiding hebben een magnetische plunjer-afsluiter er op zitten. waarvan die voor het gas op de verdamper zit. Die dingen zouden als ze stroom krijgen een manetisch veld moeten veroorzaken waardoor de plunjer open getrokken wordt. Jullie raden het al: dat werkt niet meer. knopje binnen op gas> geen spanning op de kabel bij het gas. Knopje binnen op benzine> slechts 8 volt op de kabel (accu is verder goed vol en geeft 11,8 volt af) En nu het aller-raarste: zodra de +kabel van de benzine afluiter (diegene die 8 volt aangeeft) op het contact geschoven wordt valt alle spanning weg! En om het nog gekker te maken: met een andere pluspool op de kabel (rechtstreeks van accu) gebeurt dat niet.

Ik snap er werkelijkwaar geen pepernoot van. Het is nu tijdelijk opgelost door een andere geschakelde plus er op te zetten, maar dat heeft mijn super-economische gas-auto omgetoverd in een normale benzine-auto en da's niet de bedoeling.

vraag 1: iemand enig idee waar de storing zou kunnen liggen?
vraag 2: Indien het niet meer werkend wordt (is allemaal best oud en versleten spul) is zo'n gasaansturing betrouwbaar (en niet al te duur) tweedehands of nieuw te krijgen en goed op een bestaande installatie te zetten?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 81424Bericht Willem de Zwijger »

Lijkt me dat je die + kabel vanaf de schakelaar (meet daar ook eens voor de zekerheid om zeker te weten dat het niet voor de schakelaar zit) moet verdenken op een slecht contact of zo. Meet de weerstand eens vanaf de schakelaar tot de klep. Of trek een extra kabel en probeer of dat werkt.
Patje74
Berichten: 14
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 10:24 am
Locatie: Mantgum
Contacteer:

Bericht: # 81723Bericht Patje74 »

Dit is zo'n gevalletje waar we alleen naar kunnen gissen, echter is de benzine/LPG-schakelaar het zwakste punt. De contacten kunnen na verloop van tijd wel eens inbranden. Contactspray is een goede tijdelijke oplossing, vervangen beter natuurlijk.
Ik zou gewoon even voor en achter de schakelaar gaan meten, want meten is weten. :wink:
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 81796Bericht brecht »

Tja, die schakelaar is dus zo geod als nieuw. Ik hoopte hem uit te kunnen sluiten... Toch maar even doormeten dan.
Patje74
Berichten: 14
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 10:24 am
Locatie: Mantgum
Contacteer:

Bericht: # 81800Bericht Patje74 »

Trouwens, met een kleine aanpassing op de situatie nu is het natuurlijk ook heel goed mogelijk om je super-economische gas-auto alleen op LPG te laten lopen.

Ik bedenk mij, nu ik dit schrijf, nog iets. Op de installatie zit ook een intelligent relais. Deze zorgt er voor dat je LPG-afsluiter alleen open gaat als de motor loopt en sluit de LPG voorziening af als de motor afslaat. Dit is in NL verplicht. (in tegenstelling tot onze zuiderbuurtjes)
Hij zit op de min vanaf de bobine en herkend de pulserende spanning die hij krijgt op het moment dat de motor loopt. Als deze defect is zal de LPG afsluiter ook geen spanning krijgen.

Let op, hij ziet er gewoon uit als een normaal relais maar is dat absoluut niet. Een nieuw exemplaar kost ongeveer €25,- bij de LPG-specialist.
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 81803Bericht brecht »

Da's interessant.

Die heb ik nog niet kunnen ontdekken. Kan die onderdeel zijn van een klein zwart "computertje" wat in de bedrading van de gasinstallatie zit?
Patje74
Berichten: 14
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 10:24 am
Locatie: Mantgum
Contacteer:

Bericht: # 81806Bericht Patje74 »

brecht schreef:Da's interessant.

Die heb ik nog niet kunnen ontdekken. Kan die onderdeel zijn van een klein zwart "computertje" wat in de bedrading van de gasinstallatie zit?
Het ziet er in ieder geval uit als een relais. Dus zwart met een aantal contactjes er uit steken aan de onderkant.
Hij zorgt er trouwens ook voor dat je LPG afsluiters 2 seconden open gaan zodra je de auto op contact zet. Ze gaan daarna pas weer open als de motor loopt.

Kan je anders een fototje plaatsen / sturen? (patrick[at]citrofiel.net)
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 81872Bericht ronny »

kijk ook eens of de massa ter hoogte van je elektrische klepjes wel goed is,want daar kun je ook flink veel spanningsverlies door krijgen(door roest/ corrosie), en met 8volt is het goed mogelijk dat daardoor de klepjes niet meer schakelen,lage spanning=laag magnetisch veld= klepje gaat niet open
alle aansluitingen met een schuurpapiertje schoonmaken en het nog eens proberen, soms zijn die 'schuivertjes ook niet echt fijn aan het draadje vastgeknepen, dan kun je ze beter solderen en dan een krimpkousje(elektronicazaak heeft die) erom heen en alles zit stukken beter

groeten ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Patje74
Berichten: 14
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 10:24 am
Locatie: Mantgum
Contacteer:

Bericht: # 81874Bericht Patje74 »

ronny schreef:kijk ook eens of de massa ter hoogte van je elektrische klepjes wel goed is
brecht schreef:met een andere pluspool op de kabel (rechtstreeks van accu) gebeurt dat niet.
Ik denk dat hiermee bedoeld wordt dat de afsluiters wel werken als ze rechtstreeks vanaf de accu voeding krijgen. Als dat zo is, dan is de massa goed.
Tenzij het natuurlijk een samenloop van omstandigheden betreft. Als én de massa slecht contact heeft, én de voedingsdraad vanaf de schakelaar gecorrodeerd is, dan kan het zijn dat de combinatie van beiden tot gevolg hebben dat het net niet werkt.
Tja, een meting kan dat alles uitsluiten.

Hoe ver ben je inmiddels?
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 81885Bericht brecht »

Nog niet veel verder, ben 10 dagen weg geweest gisteren pas terug gekomen. Vanavond kinderfeestje, hele weekend ook weg... schiet niet echt op. Ik hoop do-av te kunnen kijken, dan zal ik ook wat foto's maken.
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 81956Bericht brecht »

Maar ff met de telefoon een fotootje gemaakt, niet echt helder, maar het geeft een beeld. Dit zit tegen het schutbord aan. Van midden onder naar links midden zie je nog net de gasleiding lopen met daarboven een stukje van de verdamper.

Afbeelding

De twee meest rechtse draden gaan de draadboom in, de derde van rechts zit om de dikke kabel van de bobine naar de verdelerkap gewikkeld (die zal hem dus moeten afsluiten als de moter niet draaid), de tweede van links gaat naar de afsluiter (die op de verdamper zit) de meest linkse is een massadraad. Zoals je ziet zit alles niet echt netjes aangesloten. Er hangt ook nog ergens een los oud relais.

Uit de tekening die bovenop staat werd ik ook niet veel wijzer, naam en/of type heb ik ook niet kunnen ontdekken. Is zo'n apparaat dor te meten? of kan ik voor die 25 euro beter een nieuwe bestellen.
Patje74
Berichten: 14
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 10:24 am
Locatie: Mantgum
Contacteer:

Bericht: # 81964Bericht Patje74 »

Je kan hem doormeten. Zodra je je wagen op contact zet dan hoor je nogmaal gesproken een heldere klik. De afsluiters op de tank en bij je verdamper gaan dan voor 2 seconden open. In jou geval niet dus.
Je zou kunnen meten of er werkelijk iets gebeurt het dit relais.

Om te beginnen kan je kijken of hij voeding krijgt. De spoel van het relais krijgt voeding van de min van de bobine. Zodra de motor loopt moet er een pulserende spanning op staan. Met zo'n meetlampje (koper, met prikpen en een kabeltje met knijpertje) kan je het duidelijk zien pulseren.
Zodra deze pulserende spanning er op staan moet het relais sluiten, waardoor er op de afsluiter spanning moet komen. Zodra de motor uit gaat, maar nog wel op contact staat moet het relais open gaan en de afsluiter dus dicht.
Er kan dan nog wel spanning staan op de spoel van het relais, maar geen pulserende spanning.

Doet hij dit goed, dan is hij niet defect. Mocht je hem moeten vervangen, dan moet je vragen naar een Inductie-relais. Dan weten ze waar je het over hebt.
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 82027Bericht ronny »

die blauwe en rooie draadverbindertjes op de foto maken dus vaak slecht contact, dat zijn van die dingen die je dus beter vast kan solderen,
rode/blauwe plasticje eraf knippen/snijden en dan de draad rechstreeks aan het schuivertje solderen, opnieuw isoleren met krimpkous en klaar is Brecht :D ,althans dat hoop ik dan maar voor 'm
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 82072Bericht brecht »

Apparaat doorgemeten gisteren, lijkt allemaal in orde, de schakelaar echter niet. Die dus eerst maar vervangen en zien of het weer werkt.

Ongeloofelijk dat we naar de maan kunnen vliegen, 330+ passagiersvliegtuigen kunnen maken. Gebouwen van 80+ verdiepingen kunnen bouwen (en laten instorten), meer dan 500 foto's op een vierkante centimeter kwijt kunnnen, maar nog niet een fatsoenlijk mechanisch schakelaartje kunnen maken wat 2 jaar mee gaat!
Patje74
Berichten: 14
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 10:24 am
Locatie: Mantgum
Contacteer:

Bericht: # 82074Bericht Patje74 »

Ach, ze kosten slechts enkele euro's en waarschijnlijk is hij niet eens kapot maar slechts een beetje gecorrodeerd. Het feit dat hij weinig gebruikt wordt (contacten b;ijven schoner als ze in beweging blijven) en dat hij in ons kikkerlandje vel vocht voor zijn kiezen krijgt, maakt dit soort dingen niet echt frappant.

Je hebt zelfs een grote kans dat hij het weer doen gaat als je de schakelaar in spuit met contactspray en daarna veelvuldig gaat schakelen.

Succes!
Plaats reactie