Ontsteking afstellen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Michelke
Berichten: 175
Lid geworden op: ma apr 25, 2005 12:34 am
Locatie: Sauda - Noorwegen

Ontsteking afstellen

Bericht: # 81195Bericht Michelke »

hoi!

Ok, vandaag 'n rustdagje gehad en niet echt meer naar m'n ontsteking gekeken. Wel 'n stroboscoop geregeld.
Nu zit ik net in m'n handboek te lezen wat ik morgen nu moet gaan doen, maar dat roept wat vragen op.
Even voor de duidelijkheid, ik heb 'n 956cc motor die vier graden voorontsteking moet hebben.
Morgen ga ik dus eerst met m'n voelermaatje de puntjes nog 's lekker op 0,4mm zetten.
Maar dan....
Het merkteken op het vliegwiel...hoe vind ik dit? Zit er maar 1 merkteken op? Ik kan natuurlijk gewoon de motor 1 keer ronddraaien en stoppen als 'ie langskomt, maar ik vermoed dat er ook 'n trucje voor is.
En als ik dan m'n lamp aansluit en die op dat gemarkeerde merkteken richt, moet 'ie in 1 lijn staan met ...?
En is dat merkteken dan ook die 4 graden voorontsteking? Of is dat 't BDP? Als het merkteken het BDP is, hoe kom ik dan op die vier graden?

Alvast bedankt voor jullie meedenken!
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 81199Bericht Supersuus »

Ws zit er een "vaantje" opgeschroefd met een puntje die gaat wijzen naar het streepje op je vliegwiel(merkteken) en elke keer dat je lamp flitst zou je dat streepje moeten zien,zoniet draai je aan je verdelerhuis tot je m wel ziet.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 81200Bericht Willem de Zwijger »

Goeie vraag, want dit kost even studie, en het handboek is niet uitputtend duidelijk.
Als je een stroob waarop je de vooronsteking kunt instellen moet je hem met de streep van het vliegwiel gelijk zetten met de meest rechtse markering op het huis (voor een 1100 motor dan, ik weet niet zeker of die motor van jou dezelfde kant op loopt ?)
Als je een stroob hebt waarop niets in te stellen valt moet je 4 streepjes naar rechts aanhouden.
Michelke
Berichten: 175
Lid geworden op: ma apr 25, 2005 12:34 am
Locatie: Sauda - Noorwegen

Bericht: # 81215Bericht Michelke »

Mijn stroboscoop is van 't simpele type, niets in te stellen, alleen lampje aan of uit.
Ik heb ook geen driehoekje gevonden, wel 't merkteken!
Nu zitten er op mijn 'vliegwielhuis' wel merktekens; aan de versnellingsbakzijde 2 streepjes en aan de motor zijde zijn die 2 streepjes onderverdeeld in 'n stuk of 5 streepjes. is dit duidelijk? Logisch?

Als de puntjes goed staan, en de ontsteking ook, kan er dan nog iets worden afgesteld aan het ontstekingstijdstip? Ik hoor de term 'contacthoek' nogal 's vallen.

groet
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 81223Bericht Willem de Zwijger »

Die vijf streepjes zijn naar alle waarschijnlijkheid 5 graden. De meest linkse is nul, je moet dus 4 streepjes naar rechts, bij dat streepje moet die streep op het vliegwiel uitkomen.
Contacthoek is een alternatief voor afstand tussen de puntjes.
Michelke
Berichten: 175
Lid geworden op: ma apr 25, 2005 12:34 am
Locatie: Sauda - Noorwegen

Bericht: # 81224Bericht Michelke »

ok, klinkt duidelijk!
Maar.....
Hoe doen de mensen met 7graden voorontsteking dit dan? En is links de bijrijderskant of bestuurderskant? Normaal is bestuurderskant links, maar om op het vliegwiel te kijken sta je andersom dus lijkt mij de bestuurderszijde rechts....of draaf ik door?

Moet de contacthoek goed staan en de puntjes? Of is 1 van die twee genoeg? Ik heb 'n uitgebreide lamp weten te regelen!

groet
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 81229Bericht Willem de Zwijger »

Links is de kant van de bijrijder.
De contacthoek is zuiverder dan de puntjesafstand, weet je de waardes waar je tussen moet zitten ?
De mensen met 7 graden hebben pech :) . Zelf heb ik tien graden, en daarvoor heb ik zelf een streep gezet op het vliegwiel.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 81280Bericht R4F6GTX Automaat »

Koop nou toch eens dat Kluwerboek (of Haynes) dan kun je het allemaal zelf opzoeken. (met de nodige foto's erbij)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Michelke
Berichten: 175
Lid geworden op: ma apr 25, 2005 12:34 am
Locatie: Sauda - Noorwegen

Bericht: # 81286Bericht Michelke »

Paul,

dat boek heb ik, maar zoals Willem ook al aangeeft is 't boek niet uitputtend duidelijk.

Sorry, als je 't vervelend vind dat ik dit forum gebruik waar 't voor gemaakt is. namelijk op 'n leuke en sociale manier informatie vergaren. Ook al is de vraag wat simpel!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 81329Bericht Willem de Zwijger »

Ik meen me te herinneren dat automatische Paul ooit een uiterst zinnige bijdrage heeft geleverd in de vorm van foto's met daarop de markeringen etc. Als je die terug zou kunnen vinden ben je nog verder dan het boek.
Michelke
Berichten: 175
Lid geworden op: ma apr 25, 2005 12:34 am
Locatie: Sauda - Noorwegen

Bericht: # 81335Bericht Michelke »

Gelukt!

Met die uitgebreide lamp (ook zelf aangeschaft, kost wat, maar dan heb je ook wat!) is t afstellen van je ontsteking echt peanuts!
Bedankt voor jullie meedenken!
Plaats reactie