Ontsteking afstellen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Ontsteking afstellen
hoi!
Ok, vandaag 'n rustdagje gehad en niet echt meer naar m'n ontsteking gekeken. Wel 'n stroboscoop geregeld.
Nu zit ik net in m'n handboek te lezen wat ik morgen nu moet gaan doen, maar dat roept wat vragen op.
Even voor de duidelijkheid, ik heb 'n 956cc motor die vier graden voorontsteking moet hebben.
Morgen ga ik dus eerst met m'n voelermaatje de puntjes nog 's lekker op 0,4mm zetten.
Maar dan....
Het merkteken op het vliegwiel...hoe vind ik dit? Zit er maar 1 merkteken op? Ik kan natuurlijk gewoon de motor 1 keer ronddraaien en stoppen als 'ie langskomt, maar ik vermoed dat er ook 'n trucje voor is.
En als ik dan m'n lamp aansluit en die op dat gemarkeerde merkteken richt, moet 'ie in 1 lijn staan met ...?
En is dat merkteken dan ook die 4 graden voorontsteking? Of is dat 't BDP? Als het merkteken het BDP is, hoe kom ik dan op die vier graden?
Alvast bedankt voor jullie meedenken!
Ok, vandaag 'n rustdagje gehad en niet echt meer naar m'n ontsteking gekeken. Wel 'n stroboscoop geregeld.
Nu zit ik net in m'n handboek te lezen wat ik morgen nu moet gaan doen, maar dat roept wat vragen op.
Even voor de duidelijkheid, ik heb 'n 956cc motor die vier graden voorontsteking moet hebben.
Morgen ga ik dus eerst met m'n voelermaatje de puntjes nog 's lekker op 0,4mm zetten.
Maar dan....
Het merkteken op het vliegwiel...hoe vind ik dit? Zit er maar 1 merkteken op? Ik kan natuurlijk gewoon de motor 1 keer ronddraaien en stoppen als 'ie langskomt, maar ik vermoed dat er ook 'n trucje voor is.
En als ik dan m'n lamp aansluit en die op dat gemarkeerde merkteken richt, moet 'ie in 1 lijn staan met ...?
En is dat merkteken dan ook die 4 graden voorontsteking? Of is dat 't BDP? Als het merkteken het BDP is, hoe kom ik dan op die vier graden?
Alvast bedankt voor jullie meedenken!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Goeie vraag, want dit kost even studie, en het handboek is niet uitputtend duidelijk.
Als je een stroob waarop je de vooronsteking kunt instellen moet je hem met de streep van het vliegwiel gelijk zetten met de meest rechtse markering op het huis (voor een 1100 motor dan, ik weet niet zeker of die motor van jou dezelfde kant op loopt ?)
Als je een stroob hebt waarop niets in te stellen valt moet je 4 streepjes naar rechts aanhouden.
Als je een stroob waarop je de vooronsteking kunt instellen moet je hem met de streep van het vliegwiel gelijk zetten met de meest rechtse markering op het huis (voor een 1100 motor dan, ik weet niet zeker of die motor van jou dezelfde kant op loopt ?)
Als je een stroob hebt waarop niets in te stellen valt moet je 4 streepjes naar rechts aanhouden.
Mijn stroboscoop is van 't simpele type, niets in te stellen, alleen lampje aan of uit.
Ik heb ook geen driehoekje gevonden, wel 't merkteken!
Nu zitten er op mijn 'vliegwielhuis' wel merktekens; aan de versnellingsbakzijde 2 streepjes en aan de motor zijde zijn die 2 streepjes onderverdeeld in 'n stuk of 5 streepjes. is dit duidelijk? Logisch?
Als de puntjes goed staan, en de ontsteking ook, kan er dan nog iets worden afgesteld aan het ontstekingstijdstip? Ik hoor de term 'contacthoek' nogal 's vallen.
groet
Ik heb ook geen driehoekje gevonden, wel 't merkteken!
Nu zitten er op mijn 'vliegwielhuis' wel merktekens; aan de versnellingsbakzijde 2 streepjes en aan de motor zijde zijn die 2 streepjes onderverdeeld in 'n stuk of 5 streepjes. is dit duidelijk? Logisch?
Als de puntjes goed staan, en de ontsteking ook, kan er dan nog iets worden afgesteld aan het ontstekingstijdstip? Ik hoor de term 'contacthoek' nogal 's vallen.
groet
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
ok, klinkt duidelijk!
Maar.....
Hoe doen de mensen met 7graden voorontsteking dit dan? En is links de bijrijderskant of bestuurderskant? Normaal is bestuurderskant links, maar om op het vliegwiel te kijken sta je andersom dus lijkt mij de bestuurderszijde rechts....of draaf ik door?
Moet de contacthoek goed staan en de puntjes? Of is 1 van die twee genoeg? Ik heb 'n uitgebreide lamp weten te regelen!
groet
Maar.....
Hoe doen de mensen met 7graden voorontsteking dit dan? En is links de bijrijderskant of bestuurderskant? Normaal is bestuurderskant links, maar om op het vliegwiel te kijken sta je andersom dus lijkt mij de bestuurderszijde rechts....of draaf ik door?
Moet de contacthoek goed staan en de puntjes? Of is 1 van die twee genoeg? Ik heb 'n uitgebreide lamp weten te regelen!
groet
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen