Pagina 1 van 5

tl loopt bokkig - Ten einde raad!! :(Kan iemand me helpen??

Geplaatst: zo okt 01, 2006 3:17 pm
door tinustilburg
Hoi mensen,
Ik ben net naar Oss geweest met mn TL en er was niks aan de hand. Maar ik reed Tilburg binnen en vanaf toen viel ie elke keer meteen uit als ik de koppeling intrapte.
Ik dacht eerst dat het aan mijn open luchtfilter constructie lag, dus die heb ik eraf gehaald en toen was het nog steeds hetzelfde. Ik heb nu het stationair iets hoger gezet en een beetje aan dat stelschroefje op de carb geklooid, en nu loopt ie wel weer, maar heel onregelmatig. Ik heb vorige week de bougiekabels vervangen, dus dacht dat het misschien daar aan lag. Maar die heb ik ook al allemaal opnieuw erin gedaan en hij loopt nog steeds k*t... Het rare is, als je veel gas geeft dan loopt ie prima, maar bij een laag toerental dus niet. Iemand een idee?? (of iemand uit Tilburg die even kan komen kijken??)
groetjes Martijn

Geplaatst: zo okt 01, 2006 3:38 pm
door Mark4GTL
In welke stand heb je de choke. het kan er misschien aan liggen.

Geplaatst: zo okt 01, 2006 3:56 pm
door Jan-San
Misschien is je stationairsproeier verstopt. Even eruit schroeven en doorblazen met lucht.

Geplaatst: zo okt 01, 2006 4:17 pm
door roberto
Heb je benzine getankt wel de goede?

Geplaatst: zo okt 01, 2006 5:29 pm
door tinustilburg
Choke staat uit...
Ik heb net de carburateur eraf gehaald. Er zat een stukje luchtslang in en ik dacht het daar aan zou liggen. Dit heb ik eruit gehaald en de carburateur ingespoten met carburateur reiniger, maar nog steeds hetzelfde.
Er zit Ultimate 98 in met loodvervanger, zoals altijd, daar zal het dus ook niet aan liggen.
Ook de contactpunten opnieuw afgesteld, die stonden te dicht op elkaar, ook daar ligt het niet aan. Deze zijn wel ingebrand dus daar zet ik morgen op. Maar daar zal het ook niet aan liggen denk ik want hij deed het ineens, en contactpunten zijn niet ineens ingebrand volgens mij.
Verder heb ik nog een slangklem op die slang uit het blok naar het t-stuk gedaan want die zat er los op geschoven. Maar ook dit heeft niet geholpen.
Bougies er allemaal uitgedraaid, alle 4 mooi (wit)...
Dus ik weet het even niet meer

Geplaatst: zo okt 01, 2006 8:57 pm
door Willem de Zwijger
Is die ontsteking recent nog afgesteld ?

Geplaatst: zo okt 01, 2006 9:42 pm
door tinustilburg
Nee, sinds ik hem heb niet in ieder geval (2 jaar). Maar daar zal het toch ook niet aan liggen? Het was echt ineens... Ik heb nog voor een stoplicht gestaan toen was er niks aan de hand. Ik trek op tot 70 ofzo, rem af voor het volgende stoplicht en boem hij stopte ermee... Ik rolde nog dus liet de koppeling weer opkomen in z'n 2 en toen sloeg ie weer aan en gelukkig was ik toen al bijna thuis.
Maar dat is dus het vreemde, echt in een keer...

Geplaatst: zo okt 01, 2006 10:10 pm
door 4TL
tinustilburg schreef:Nee, sinds ik hem heb niet in ieder geval (2 jaar)..
ga dat maar eens doen....

Zo te horen staat hij te vroeg.

Geplaatst: zo okt 01, 2006 10:35 pm
door tinustilburg
En toch (ik ben eigenwjis) blijf ik erbij dat het daar niet aan kan liggen. Dan stond de ontsteking toch al niet goed?? Hij liep perfect, maar ineens niet meer, dat kan toch niet de ontsteking zijn??

Geplaatst: zo okt 01, 2006 10:38 pm
door 4TL
Zet er maar eens een dwell meter op en je zult zien dat ik gelijk heb.
Ik durf te wedden dat als je je punten vervangt je r4 niet meer terug herkent. slijtage gaat nl. zo geleidelijk dat je het niet merkt.

Geplaatst: zo okt 01, 2006 10:58 pm
door tinustilburg
Ik ga morgen de hele rotzooi vervangen (punten, verdelerkap, rotor, condensator) en dan gaat schoapke deze week even met mij kijken naar de ontsteking, want daar heb ik geen kaas van gegeten.
Ik ben er zelf ernstig bang voor dat het de koppakking is... Daarvoor moet je even de voorgeschiedenis weten: Na een lange rit, bijv. van Tilburg naar Oss of Nijmegen loopt ie weleens warm. Ik heb het koelsysteem al eens gereinigd met azijn en daarna doorgespoeld. Toen heeft ie het een tijdje goed gedaan. Nu loopt ie weer warm na een lange rit. Ik heb al een andere radiateur liggen. Ik dacht namelijk dat het daar aan lag omdat mijn huidige radiateur nogal verstopt is. Maar het kan natuurlijk ook de koppakking zijn. Er zit geen smurrie in de koelvloeistof en/of olie, maar dat hoeft niet alles te zeggen he?
Kijk en vandaag, had ik een lange rit achter de rug. Van Oss naar Tilburg. En toen ik dus van de snelweg af was en bijna thuis was kapte ie ermee...

Geplaatst: zo okt 01, 2006 11:00 pm
door tinustilburg
Is de ontsteking afstellen trouwens moeilijk?? Wij hebben hier wel een stroboscooplamp liggen. Verder ben ik niet onhandig, ik weet alleen gewoon niet hoe het moet...

Geplaatst: zo okt 01, 2006 11:04 pm
door 4TL
Stoboscoop lamp is handig; maar in een dwell meter heb je meer. Met de dwell meter bepaal je de afstand tussen de punten. en aangezien dat zo ongeveer het enige snel slijtend onderdeel aan je motor is heb je 99% van het werk al gedaan. Dan met de stroboscoop de ontsteking ff op tijd zetten en klaar (stroboscoop is vaak niet eens nodig).

edit: te warme motor kan ook komen door een foutief ontstekings tijdstip.
een open luchtfilter kan er voor zorgen dat je mengsel armer word= nog warmere motor.

Geplaatst: zo okt 01, 2006 11:14 pm
door tinustilburg
Had vandaag ook de contactpunten afgesteld (hielp ook niet) maar gewoon met zo'n voelermaatje of hoe zo'n dingetje heet. Maar zo'n meter is dus beter? hee dat rijmt :)

Geplaatst: zo okt 01, 2006 11:30 pm
door 4TL
Met een voelermaat moet je in princiepe de onsteking voor een groot gedeelte op tijd kunnen krijgen. Maar bij voelermaatjes komt nogal wat gevoel bij kijken. Met een dwell meter kun je het allemaal net wat nouwkeuriger afstellen, dit omdat je altijd wel wat speling op de verdeleras heb zitten en op de overbrenging van verdeler naar nokkenas etc.