tl loopt bokkig - Ten einde raad!! :(Kan iemand me helpen??

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
tinustilburg
Berichten: 119
Lid geworden op: di sep 07, 2004 4:15 pm
Locatie: Tilburg

Bericht: # 81135Bericht tinustilburg »

maar de contactpunten afstellen en de ontsteking op tijd zetten zijn 2 verschillende dingen of niet?? want ik moet het niet door elkaar halen.
Ontsteking op tijd zetten doet schoapke dan hopelijk deze week. Hoop echt dat het daar aan ligt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 81137Bericht 4TL »

nee dat hoort bij elkaar.

Kijk ook ff of je vacuum slang er niet af ligt dan wel je vacuum doos kapot is.
Moaske
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jun 03, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht: # 81138Bericht Moaske »

Gast... heb je al eens gechecked of alle ontluchting-slangskes nog op hun plek zitten ? Er loopt er als het goed is een van onder de carb naar het kleppendeksel... die zal wel los liggen.
Ik heb zoiets eerder meegemaakt met een GTL in ieder geval... ook alles nagelopen en het maar nie kunnen vinden. En het probleem doo ook ineens op, en met idioot gas geven hou je'm aan de praat inderdaad...

Moet haast wel dat slangske onder de carb zijn... :)
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 81139Bericht Supersuus »

slang van het spruitstuk naar je carb kan ook poreus zijn word daar nogal warm! en motor afstellen witte bougies duiden op een te warm wordend geheel,ze horen koffiebruin te zijn.
En dat je niets doet aan die warmlopende motor is apart (omg)
Gebruikersavatar
tinustilburg
Berichten: 119
Lid geworden op: di sep 07, 2004 4:15 pm
Locatie: Tilburg

Bericht: # 81142Bericht tinustilburg »

Heb de vacuumslangen allemaal al gecontroleerd en zo nodig vastgezet met een slangklem maar dat hielp ook niet.
Oh en supersuus, zoals je kan lezen doe ik wel wat aan een warmlopende motor: heb het koelsysteem al doorgespoeld met azijn en toen opnieuw gevuld met koelsysteem en er ligt nu een andere radiateur klaar.
Afbeelding
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 81146Bericht brecht »

4TL schreef:Met een voelermaat moet je in princiepe de onsteking voor een groot gedeelte op tijd kunnen krijgen.
met een voelermaat stel je toch alleen de afstand tussen de punten af? Om de tijd te verstellen moet je echt het ontstekingshuis verdraaien.... (of ben ik nu helemaal de weg kwijt)

@ tinus: als je een strobo hebt, gewoon het handboek erbij pakken en beginnen. Het is reuze simpel en staat goed uitgelegd. Voor je het weet laat je dat handboek liggen en doe je het op gevoel. Het enige waar je op moet letten is dat je dat huis echt maar heeeeeeeele kleine stukjes tegelijk verdraaid (en dan ook echt klein) ik tikte hem toen ik het voor het eerst deed aan waarop hij een kwartslag ofzo draaide. heeft me een half uur gekost om hem überhaubt draaiende te krijgen voor ik kon beginnen met echt afstellen.
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 81148Bericht 4TL »

In princiepe heb je gelijk; van de verdeler kun je beter afblijven en eerste de punten erop zetten, afstellen met een voelermaat, dwell meter er op los laten en dan pas de onsteking vroeger-later zetten met de stroboscoop. (verdeler verdraaien)

Als de punten te krap staan, gaan ze ook eerder open. dus staat de ontstelking te vroeg. bijkomend probleem is dat de lichthoogte verre van ideaal is zodat je geen krachtige vonk hebt.
Ik heb hier een Honda C50 staan, daar kun je de ontsteking alleen afstellen met de punten. bij bv. een Puch kun je de grondplaat ook nog verdraaien.
Gebruikersavatar
tinustilburg
Berichten: 119
Lid geworden op: di sep 07, 2004 4:15 pm
Locatie: Tilburg

Bericht: # 81149Bericht tinustilburg »

Nou, heb alles vervangen (punten, condensator, verdelerkap, rotor) en dit hielp niet. Toen heb ik de carburateur uit elkaar gehaald en alles schoongemaakt, nieuw benzinefilter erop gezet en ook dit hielp niet. Het slangetje naar de carburateur vanaf het t-stuk zat helemaal vol met olie-achtige prut, schoongemaakt, alle slangetjes vast gezet en ook dit hielp niet.
Ik merk ook tijdens het rijden dat, wanneer ik naar stilstand rem, dan slaat ie af. Terwijl als ik tijdens het rijden de koppeling intrap en hem in zn vrij zet, dan blijft ie gewoon lopen, ook raar he?
Afbeelding
Gebruikersavatar
tinustilburg
Berichten: 119
Lid geworden op: di sep 07, 2004 4:15 pm
Locatie: Tilburg

Bericht: # 81152Bericht tinustilburg »

Ik heb ook een filmpje en een geluidsbestandje opgenomen.
Filmpje kan je afspelen met Quicktime en Realplayer.
Sorry dat het geluid in het begin een beetje hard is :oops: Vooral bij de uitlaat hoor je goed hoe onregelmatig ie loopt.
Afbeelding
Het geluidsfragment kan je openen met Nokia media player en met Realplayer.
Eerst zit ik in de auto maar dan hoor je het niet zo goed, daarna neem ik geluid op bij de uitlaat.
http://nl.msnusers.com/martijnemmerik/D ... dsclip.amr
Afbeelding
Gebruikersavatar
tinustilburg
Berichten: 119
Lid geworden op: di sep 07, 2004 4:15 pm
Locatie: Tilburg

Bericht: # 81153Bericht tinustilburg »

Hm ik ben net met de stroboscooplamp aan de slag geweest. Ik kon alleen geen merkteken vinden op het blok. Elke keer als ie flitste zag ik wel een groefje in het vloegwiel wat dan precies naar boven wees. En als ik gas gaf ging dat groefje een eind naar rechts (verdelerkant) maar verder ben ik dus nog niet gekomen :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 81154Bericht brecht »

Als je de auto eerst ff in de 4e versnelling zet (minder weerstand) en hem dan, leunend over de motor heen en weer duwt kan je die groef wel vinden. Zet er dan een streep op met wat witte verf/typex of wat je dan ook voor handen hebt (lichtblauwe latex voor de babykamer gebruikt laatst, werkte prima) door die witte streep zal je hem met de strobo makkelijker kunnen vinden.
Gebruikersavatar
tinustilburg
Berichten: 119
Lid geworden op: di sep 07, 2004 4:15 pm
Locatie: Tilburg

Bericht: # 81155Bericht tinustilburg »

ja die groef in het vliegwiel zie ik wel, alleen niet waar ie mee moet corresponderen op het blok...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 81164Bericht Hanz »

brecht schreef:lichtblauwe latex voor de babykamer gebruikt laatst
Brecht? Weet jij iets wat wij niet weten? ;-)
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 81182Bericht brecht »

tja.... ik weet vast wel dingen die jullie niet weten, wil je het weten?

(wel een beetje off topic hoor :wink: )
Gebruikersavatar
Ivo 4
Berichten: 136
Lid geworden op: ma apr 21, 2003 2:00 am
Locatie: Haarlem

Bericht: # 81189Bericht Ivo 4 »

Ben niet zo technisch maar reageer toch.
Mijn oude motor sloeg ook af bij remmen en terugschakelen. Probleem was de kapotte koppakking. Maar dan zal je nog meer kenmerken als grijze rook bij starten etc. moeten hebben.
Mooie rode R4L uit 1985 met twee kinderzitjes.
Plaats reactie