Pagina 1 van 2
puntjes vervangen
Geplaatst: do sep 28, 2006 11:19 am
door Michelke
Hallo,
zaterdag heb ik gepland voor het eerst zelf de contactpuntjes te vervangen.
Nu heb ik al eens grondig (misschien niet grondig genoeg) op het forum gekeken, maar kon geen echte aanwijzingen vinden.
Is het echt zo eenvoudig als, oude eruit, nieuwe erin, en dan met voelermaatje afstellen? Kwestie van 'n paar schroefjes los?
Graag duidelijke tips, of 'n stappenplan.
Ik heb trouwens een Ducellier ontsteking.
Groet
Geplaatst: do sep 28, 2006 11:57 am
door brecht
heb je een werkplaatshandboek?
In de mijne staat het namelijk heel duidelijk beschreven. Zo niet kan ik het wel voor je inscannen, zal sneller gaan dan dat verhaal hier zelf te typen.
Maarehh nr 1: het is inderdaad simpel.
Maarehh nr 2: waarom punten vervangen? wat zijn de klachten?
Geplaatst: do sep 28, 2006 12:11 pm
door Michelke
ok,
ik heb ook even naar het grote boek gekeken. en op pag. 260 staat inderdaad hoe je dit moet doen. klinkt redelijk simpel. alleen....
Hoe moet ik de contactpuntafstand stellen? dat staat er niet echt duidelijk. Het gaat in 't boek over het ontstekingstijdstip, maar dat is toch niet de contactpuntafstand?
Hoe doe ik dit dus, en wat moet die afstand zijn bij mijn 956 cc blokje? Of hoef ik de afstand niet te stellen?
groet
Geplaatst: do sep 28, 2006 12:24 pm
door Willem de Zwijger
Om het onstekingstijdstip goed te zetten heb je eigenlijk een stroboscoop nodig. Hiervoor met je het hele ontstekingshuis verdraaien.
Voor de contacthoek (hangt samen met afstand tussen de puntjes)eigenlijk ook (een stroob met contacthoekmeting dan), maar daar kun je ook een voelermaatje van 0,3 - 0,4 mm gebruiken.
Maar wellicht dat inventieve lieden hier het ontsteektijdstip ook zonder stroob goed krijgen ?
Geplaatst: do sep 28, 2006 1:08 pm
door Michelke
ok, duidelijk,
maar moet ik de contacthoek opnieuw instellen als ik mijn puntjes vervang. Die is nu, met de 'oude' puntjes toch goed?
groet
Geplaatst: do sep 28, 2006 1:15 pm
door Vincenti
Nee, en ja dus.
Geplaatst: do sep 28, 2006 1:41 pm
door brecht
psies, als de rijeigenschappen nu goed zijn zal de contacthoek ook goed zijn. Die verzet je niet als je punten vervangt en hoef je dus ook niet achteraf te stellen. Alleen afstand van de puntjes moet je stellen.
Mits het nu goed staat wel te verstaan. Vandaar ook een beetje mijn eerdere vraag: waarom ga je punten vervangen: zijn er klachten zoja: welke
Geplaatst: do sep 28, 2006 2:31 pm
door Michelke
ik vervang ze preventief. Samen met andere delen van het ontstekingssysteem.
Motor loopt heel mooi, alleen soms wat onregelmatig stationair, maar dat kan meerdere mogelijkheden hebben.
Contacthoek laat ik dus mooi staan.
Puntjes vervang ik dan, maar hoe stel ik dan de afstand?
groet
Geplaatst: do sep 28, 2006 2:48 pm
door brecht
Dat stond toch in je boek? kijk ff of je het kan vinden, anders scan ik het in vanavond.
In het kort:
motor in 3e of 4e versnelling zetten, motorkap open, deksel ontstekingshuis open, auto heen en weer duwen zodat de motor gaat draaien en je de punten open en dicht ziet gaan. Dit doen tot punten maximaal open staan, die afstand meten met voelermaat, indien nodig afstellen door borgschroef vaste contactpunt los te maken en deze te verdraaien.
puntjes vervangen
Geplaatst: do sep 28, 2006 5:16 pm
door Jan
Mis ik iets van het nokje wat goed moet staan!!
Staat in je boek Brecht denk dat dat het belangrijkste is!!
Brecht zegt In de mijne staat het namelijk heel duidelijk beschreven. Zo niet kan ik het wel voor je inscannen, zal sneller gaan dan dat verhaal hier zelf te typen.
Geplaatst: do sep 28, 2006 5:27 pm
door Neeelz
Ehm, Ik begrijp het verhaal van Brecht wel en de vraag van Jan niet!
Brecht schrijft toch dat de punten maximaal open moeten staan? Dan is toch de afstand tussen het contactpunt en de ronddraaiende, enigszins vierkante "nok" toch als het goed is 0,4 mm?
Of mis jij iets anders jan?
Geplaatst: do sep 28, 2006 5:36 pm
door brecht
Ik begrijp het ook niet helemaal, scan het vanavond wel...
Geplaatst: do sep 28, 2006 7:55 pm
door Hugo
Wat is het verschil tussen contacthoek en ontstekingstijdstip?
Wanneer gebruik je een contacthoekmeter en waneer een stroboscoop?
Geplaatst: do sep 28, 2006 8:54 pm
door brecht
Om het leesbaar te houden zijn het wat grote bestanden geworden, dus maar wat thumbnails hier. Zo moet het haast lukken lijkt me
Het kan zijn dat jij een ander ontstekingshuis hebt, maar ik geloof dat de punten wel overal hetzelfde zijn. gewoon goed kijken bij het loshalen, dan weet je ook weer hoe het in elkaar moet. Toch?
Geplaatst: vr sep 29, 2006 9:05 am
door Willem de Zwijger
Michelke schreef:moet ik de contacthoek opnieuw instellen als ik mijn puntjes vervang. Die is nu, met de 'oude' puntjes toch goed?
Moeten is een groot woord, theoretisch wel maar praktisch misschien niet. De contacthoek is grof gezegd de maat voor de hoek die nok in je ontstekingshuis draait waarbij de puntjes op elkaar blijven. Dit valt niet helemaal 1 op 1 te vertalen in de afstand tussen de puntjes als die maximaal open staan. De maximale afstand tussen de puntjes hangt af van de slijtage van de puntjes zelf, alsook van het kunststofblokje wat aan het bewegende puntje zit en tegen het draaiende nokje in je onstekingshuis loopt. Als dat blokje slijt verloopt ook het onsteektijdstip. Dus als je het zuiver wilt doen moet je na het vervangen van puntjes zowel de afstand tussen de puntjes (liever nog de contacthoek) als het ontsteektijdstip afstellen. Maar in de praktijk loopt die motor ook wel als de boel wat onzuiverder staat, dus je kunt het rustig proberen met alleen de afstand tussen de puntjes te stellen. Loopt het dan knudde, kun je altijd nog op zoek naar een (man met) stroob.