Roest... wel kopen/niet kopen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Roest... wel kopen/niet kopen
Wederom doe ik een beroep op jullie door mij zeer gewaardeerde kennis.
Stel, ik heb een TL uit '88 op het oog die er perfect uitziet op 1 plekje na.
Het is het linkerachterdeel. Niet het onderdeel met het achterlicht maar daarboven. Dus waar het kleine zijraampje in zit.
Er zit daar een heel klein randje roest. Net bij de overgang van het boven- naar het onderstuk.
Is dit eenvoudig en goedkoop weg te werken (plamuren ofzo?) of duidt dit vaak op meer onderhuids verval?
En wat kost het om zo'n deel te vervangen? (incl spuiten?)
Bedankt!
Erik
Stel, ik heb een TL uit '88 op het oog die er perfect uitziet op 1 plekje na.
Het is het linkerachterdeel. Niet het onderdeel met het achterlicht maar daarboven. Dus waar het kleine zijraampje in zit.
Er zit daar een heel klein randje roest. Net bij de overgang van het boven- naar het onderstuk.
Is dit eenvoudig en goedkoop weg te werken (plamuren ofzo?) of duidt dit vaak op meer onderhuids verval?
En wat kost het om zo'n deel te vervangen? (incl spuiten?)
Bedankt!
Erik
- Hanz
- Berichten: 3139
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Dit is een van de meest bekende roestplekken van de 4.
Wil je er voor langere tijd af zijn dan moet je het spatbord verwijderen (makkelijk zat) zodat je precies kan zien hoe ver de roest is gevorderd; op deze plek komt het altijd van binnenuit. Als er nog geen gat zit: roestvrij maken, plamuren, lakken. Als er al wel een gat zit: laten lassen, kan niet echt duur zijn, etc.
Wil je er voor langere tijd af zijn dan moet je het spatbord verwijderen (makkelijk zat) zodat je precies kan zien hoe ver de roest is gevorderd; op deze plek komt het altijd van binnenuit. Als er nog geen gat zit: roestvrij maken, plamuren, lakken. Als er al wel een gat zit: laten lassen, kan niet echt duur zijn, etc.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ik vond het niet echt een simpel klusje. Als je het spatbord erafhaalt zul waarschijnlijk zien dat de roest al behoorlijk doorgevreten is, en dat je een behoorlijke strook moet vervangen. Mocht dat zo zijn dan is het best pittig, want dat oppervlak is dubbel gekromd. Er zijn daarvoor lasstukken te koop, en die zou ik kopen als ik het nog een keer moest doen. En dan moet je die naad nog strak zien te krijgen, ook geen sinecure.
Als je de boel schoonkrabt en dan nog geen gat ziet zou ik er eerst Owatrol op doen, en dan met plamuur afwerken en dan lak erop. Een stapje verder is om dan de toevoer van vocht vanuit de wielkast te stoppen (de bovenrand van binnenuit schoonkrabben, Owatrollen, coating erop).
Als je de boel schoonkrabt en dan nog geen gat ziet zou ik er eerst Owatrol op doen, en dan met plamuur afwerken en dan lak erop. Een stapje verder is om dan de toevoer van vocht vanuit de wielkast te stoppen (de bovenrand van binnenuit schoonkrabben, Owatrollen, coating erop).
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: do apr 18, 2002 2:00 am
- Locatie: TILBURG
- Contacteer:
Erik, ik weet en met mij velen, dat er altijd meer roest zit dan je op het eerste gezicht kunt zien. Besluit je een r4 te kopen, laat iemand (met r4-roest-ervaring, meekijken en kloppen. Kan je achteraf veel werk of kosten besparen. Let dus vooral op dragende delen (achterwielophanging en chassisbalken), de rest is vooral voor het oog en niet gevaarlijk. Succes, Berrie
Renault 4 1993 bye bye blauw-groen en een Twingo
- Boerammetje
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Ook mijn ervaring is dat de meeste kosten gaan zitten in het laten lassen van deze stukken. Daarnaast is het spuiten van een deel van de auto bijzonder af te raden omdat er daarbij altijd verschil in kleur / glans ontstaat.
Wie een 4 aanschaft met lange-termijnplannen doet er sowieso goed aan om deze stukken, alsook de voorspatborden en de driehoeken te vervangen. Tref je een auto met een slecht chassis, laat hem dan gewoon staan. Er zijn zat viertjes, en de aanhoudende ellende die je je met een rot onderstel op de hals haalt weegt niet op tegen een ritje door Frankrijk op zoek naar een deugdelijk exemplaar.
Wie een 4 aanschaft met lange-termijnplannen doet er sowieso goed aan om deze stukken, alsook de voorspatborden en de driehoeken te vervangen. Tref je een auto met een slecht chassis, laat hem dan gewoon staan. Er zijn zat viertjes, en de aanhoudende ellende die je je met een rot onderstel op de hals haalt weegt niet op tegen een ritje door Frankrijk op zoek naar een deugdelijk exemplaar.
- Hanz
- Berichten: 3139
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Nog afgezien van het plezier van een ritje door La Douce versus het eindeloze gezanik met op telkens weer op nieuwe plekken opduikende roestmonster...Boerammetje schreef:en de aanhoudende ellende die je je met een rot onderstel op de hals haalt weegt niet op tegen een ritje door Frankrijk op zoek naar een deugdelijk exemplaar.
Het begint hier toch weer te roesten!
Natuurlijk kun je een roestvrij exemplaar vinden maar zodra je de auto in Nederland gaat gebruiken slaat het roestmonster hier toch ook weer toe?Hanz schreef:Nog afgezien van het plezier van een ritje door La Douce versus het eindeloze gezanik met op telkens weer op nieuwe plekken opduikende roestmonster...Boerammetje schreef:en de aanhoudende ellende die je je met een rot onderstel op de hals haalt weegt niet op tegen een ritje door Frankrijk op zoek naar een deugdelijk exemplaar.
Je zal natuurlijk wel langer plezier ervan hebben maar het zijn en blijven oude auto's van slecht ijzer gemaakt!
Ik heb van bieden op deze auto afgezien. Ik koop liever iets waar ik later hoogstwaarschijnlijk wel werk aan zal hebben (oude auto's van slecht ijzer), maar de komende jaren nog even niet.FF Erik schreef:Stel, ik heb een TL uit '88 op het oog die er perfect uitziet op 1 plekje na.
Dan heb ik dat plezier tenminste al gehad voordat het ROESTMONSTER mijn nieuwe hobby langzaam op komt vreten.