koelwatervragen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

koelwatervragen

Bericht: # 79444Bericht Hanz »

Zeer kort nadat ik met warme motor de dop van het expansievaatje los heb gehad, blijkt het vaatje leeg (zat toch al vrij weinig in). Behalve bijvullen en zien of het ding nu wel op nivo blijft, wil ik meteen de boel ff doorspoelen (yech wat een goor vaatje).

1. Waar zit de koelwater aftapplug van het blok. Is het sowieso nodig af te tappen via zowel de onderste slang aan de radiator als uit het blok? Ik heb een 813-02, die lijkt van boven op het 688-blok, maar voor de rest weet ik het niet. Ik wil dus eigenlijk gewoon weten waar zowel op de 688 als de 800-blokjes de plug zit. Onder het spruitstuk zie ik niets zitten behalve de startmotor (zie bijvoorbeeld dit topic).
Ik zie wel aan de voorkant van het blok dit ding zitten aan het groene draadje:
Afbeelding.

Is dat de sensor die de temperatuur van het koelwater meet?
2. Als het expansievat leeg is geweest, zit er dan sowieso lucht in het system, m.a.w. moet ik sowieso ontluchten? Kan ontluchten door alleen het ontluchtingslangetje van de verwarming open te zetten (dat stukkie afgedopte slang dat uit het schutbord komt)?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 79459Bericht Willem de Zwijger »

Er zit een aftapplug op de kant tegen het schutbord. Zelf trek ik altijd de onderste radiatorslang los.
En dat ding met die groene draadjes is inderdaad de temperatuursensor, zit ook op mijn 1400 blok (847), die zal wel niet aangesloten zijn ?

Of je moet ontluchten na bijvullen van het vaatje ? Hangt er van af hoever hij leeg geweest is, kijk anders voor het vullen in de radiator, dan kun je zien hoe veel weg is.
Dat slangetje losdraaien moet genoeg zijn, wel de motor een tijd laten draaien en de kachel open.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 79471Bericht Hanz »

Willem de Zwijger schreef:Er zit een aftapplug op de kant tegen het schutbord. Zelf trek ik altijd de onderste radiatorslang los.
bedankt, voor wat betreft het afvoeren van de koelvloeistof zijn de onderste radiatorslang en de aftapplug dus complementair? Of is het toch beter allebei open te draaien (ik herinner me een posting van iemand die de plug op het blok had losgedraaid waar vervolgens niets uit kwam. Paul Otomaat stelde toen dat je altijd met een draadje of stokje of zoiets moest prikken).
Overigens is mijn temperatuursensor wel aangesloten, op een niet-standaard klokje. De radiator zit nog helemaal vol, dus dat zal wel goed zijn. Overigens is het contrast tussen de drek die in het expansievaatje zat en wat ik in de radiator zie zitten, opvallend.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 79475Bericht Willem de Zwijger »

Wat voor klokje kun je trouwens op die sensor aansluiten ? Iets van Conrad of zo ?
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 79485Bericht jbeekmann »

Ik had op mijn GTL een Conrad (Ecuus) klokje voor de koelwatertemp zitten. Ik heb idd zo'n sensor op diezelfde plek in de pomp geschroefd.

Aftappen gewoon door de onderste slang los te trekken. Goed doorspoelen, evt. met wat hulpmiddelen.

Dat vaatje is trouwens wel vaker ranzig. Hoeft niet direct te betekenen dat je hele koelsysteem er zo uit ziet.

Ontluchten doet ie zelf (al werkt dat niet altijd even goed). Kachel ontluchten doe je via dat slangetje. Sommige pompen hebben een ontluchtingsnippel.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 79486Bericht Hanz »

Willem de Zwijger schreef:Wat voor klokje kun je trouwens op die sensor aansluiten ? Iets van Conrad of zo ?
ik heb er eentje van Jaeger
Plaats reactie