Auto loopt moeilijk!!
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: vr apr 14, 2006 10:42 am
- Locatie: Aalten
Auto loopt moeilijk!!
Hallo mensen
Ik heb een vraag! Mijn autootje heeft het een beetje moeilijk de laatste tijd! Ik ben er mee op vakantie geweest en daar reed hij super! 3000 kilometer mee gereden geen enkel probleem! Maar nu knalt hij in de pot, maar ik heb hem helemaal op tijd laten zetten! Ook loopt hij zeer slecht stationair, waardoor ik bijna vol de choock uit moet zetten om hem te laten draaien! Als ik eenmaal rij dan moet ik ook met de choock uit blijven rijden want anders slaat hij af zodra ik de koppeling intrap! Ik hoop dat het een kwestie van uitlaat vervangen is maar dat weet ik niet zeker! Heeft iemand misschien een idee wat ik eraan kan doen, voordat ik er een nieuwe uitlaat onder zet!
Groeten Peter
Ik heb een vraag! Mijn autootje heeft het een beetje moeilijk de laatste tijd! Ik ben er mee op vakantie geweest en daar reed hij super! 3000 kilometer mee gereden geen enkel probleem! Maar nu knalt hij in de pot, maar ik heb hem helemaal op tijd laten zetten! Ook loopt hij zeer slecht stationair, waardoor ik bijna vol de choock uit moet zetten om hem te laten draaien! Als ik eenmaal rij dan moet ik ook met de choock uit blijven rijden want anders slaat hij af zodra ik de koppeling intrap! Ik hoop dat het een kwestie van uitlaat vervangen is maar dat weet ik niet zeker! Heeft iemand misschien een idee wat ik eraan kan doen, voordat ik er een nieuwe uitlaat onder zet!
Groeten Peter
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: vr apr 14, 2006 10:42 am
- Locatie: Aalten
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Het knallen in de pot is denk ik niet een te vroege verbranding, maar een onvolledige verbranding, waardoor er brandbaar gas in de uitlaat terecht komt en daar alsnog brandt. Onvolledige verbranding kan komen door:
A- slechte vonk
B- slechte timing van de vonk
C- slecht mengsel
Ad A: dit kan komen door slechte bougies, bougiekabels, puntjes (of te grote of kleine contacthoek daarvan), condensator, bobine
Ad B: dit kan komen door slechte afstelling van het onsteektijdstip, maar die strepen we even door nav je opmerking dat hij is afgesteld. Wat nog wel kan is dat de vacuumvervroeger lek is, daardoor krijg je wat slechter lopen bij stationair draaien, en knallen uit de uitlaat.
Ad C: of te veel of te weinig lucht, of teveel of te weinig benzine. Te veel lucht kan typisch komen door een vergaan carterafzuigslangetje (die wordt heet door het spruitstuk), zit achter je carb tegen het blok aan. Kan ook komen door iets verandering in de luchtinlaatslang (heb je zo'n metalen slang voor de winterstand ? Als die iets los schiet krijg je dit ook). Kan ook komen door de pakking aan de voet van de carb.
Te weinig lucht kan komen vanwege verstopt luchtfilter. Teveel benzine komt door verkeerde afstelling van de carb, te weinig benzine kan komen door kapotte pomp, of tankdop die geen lucht toelaat, of benzine filter wat dicht zit.
Een mengsel wat onvolledig verbrandt bij goeie vonk en timing is typisch te arm (te veel lucht): een arm mengsel is moeilijk te ontsteken dan een rijk mengsel.
Ik zou het eerst kijken naar teveel lucht, want daar krijg je typisch dit soort klachten van, en dan lijkt me een vergaan slangetje voor de carterafzuiging een heel goede kandidaat. Daar zou ik beginnen, zien we daarna wel verder. Ik heb er zelf destijds een jaar over gedaan om erachter te komen dat dit de oorzaak was van soortgelijke klachten, dat was nog het tijdperk voor er een Forum bestond
A- slechte vonk
B- slechte timing van de vonk
C- slecht mengsel
Ad A: dit kan komen door slechte bougies, bougiekabels, puntjes (of te grote of kleine contacthoek daarvan), condensator, bobine
Ad B: dit kan komen door slechte afstelling van het onsteektijdstip, maar die strepen we even door nav je opmerking dat hij is afgesteld. Wat nog wel kan is dat de vacuumvervroeger lek is, daardoor krijg je wat slechter lopen bij stationair draaien, en knallen uit de uitlaat.
Ad C: of te veel of te weinig lucht, of teveel of te weinig benzine. Te veel lucht kan typisch komen door een vergaan carterafzuigslangetje (die wordt heet door het spruitstuk), zit achter je carb tegen het blok aan. Kan ook komen door iets verandering in de luchtinlaatslang (heb je zo'n metalen slang voor de winterstand ? Als die iets los schiet krijg je dit ook). Kan ook komen door de pakking aan de voet van de carb.
Te weinig lucht kan komen vanwege verstopt luchtfilter. Teveel benzine komt door verkeerde afstelling van de carb, te weinig benzine kan komen door kapotte pomp, of tankdop die geen lucht toelaat, of benzine filter wat dicht zit.
Een mengsel wat onvolledig verbrandt bij goeie vonk en timing is typisch te arm (te veel lucht): een arm mengsel is moeilijk te ontsteken dan een rijk mengsel.
Ik zou het eerst kijken naar teveel lucht, want daar krijg je typisch dit soort klachten van, en dan lijkt me een vergaan slangetje voor de carterafzuiging een heel goede kandidaat. Daar zou ik beginnen, zien we daarna wel verder. Ik heb er zelf destijds een jaar over gedaan om erachter te komen dat dit de oorzaak was van soortgelijke klachten, dat was nog het tijdperk voor er een Forum bestond
- Rodeo-6
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: Delphi alleen op afspraak
- Contacteer:
Rodeo-6 schreef:Verstopte staitonair sproeier
Verstopte sproeier(s)peter smit schreef:Ook loopt hij zeer slecht stationair, waardoor ik bijna vol de choock uit moet zetten om hem te laten draaien! Als ik eenmaal rij dan moet ik ook met de choock uit blijven rijden want anders slaat hij af
>> Doe mij maar een DAF <<
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: vr apr 14, 2006 10:42 am
- Locatie: Aalten
Hallo allemaal
Ten eerste bedankt voor jullie reacties!! Die verstopte sproeier, hoe kan ik die maken, schoon krijgen?? Ik wil het heel erg graag zelf leren ik heb de vraagbaak nu naast me liggen en ik heb de stationaire sproeier gevonden en het is dus eigenlijk niet veel meer dan een schroefje als ik me dat zo bekijk! Maar wat moet ik nu precies doen om deze verstopping te verhelpen???
Ten eerste bedankt voor jullie reacties!! Die verstopte sproeier, hoe kan ik die maken, schoon krijgen?? Ik wil het heel erg graag zelf leren ik heb de vraagbaak nu naast me liggen en ik heb de stationaire sproeier gevonden en het is dus eigenlijk niet veel meer dan een schroefje als ik me dat zo bekijk! Maar wat moet ik nu precies doen om deze verstopping te verhelpen???
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Geen hulde, Rodeo
Die stationair sproeier kun je uit draaien. Wel eerst naar de andere kant draaien en de slagen te tellen, dan weet je tenminste later nog hoe die gezeten heeft. En ik denk dat Rodeo er dan de fietspomp tegenaan houdt om de boel door te blazen, ik heb het nog nooit gedaan. Een compressor kan ook natuurlijk.
Als je hem er weer in draait zet hem dan eerst terug op de oude plek om te kijken of het geholpen heeft, kun je daarna eens aan dat ding draaien om te kijken welk effect het ding heeft.
Voor mijn gemoedsrust, doe me een lol en kijk eerst naar dat slangetje achter de carb, slaap ik ook weer goed.

Die stationair sproeier kun je uit draaien. Wel eerst naar de andere kant draaien en de slagen te tellen, dan weet je tenminste later nog hoe die gezeten heeft. En ik denk dat Rodeo er dan de fietspomp tegenaan houdt om de boel door te blazen, ik heb het nog nooit gedaan. Een compressor kan ook natuurlijk.
Als je hem er weer in draait zet hem dan eerst terug op de oude plek om te kijken of het geholpen heeft, kun je daarna eens aan dat ding draaien om te kijken welk effect het ding heeft.
Voor mijn gemoedsrust, doe me een lol en kijk eerst naar dat slangetje achter de carb, slaap ik ook weer goed.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: vr apr 14, 2006 10:42 am
- Locatie: Aalten
- Rodeo-6
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: Delphi alleen op afspraak
- Contacteer:
Dat wil ik zienWillem de Zwijger schreef:Die stationair sproeier kun je uit draaien.

Laatst gewijzigd door Rodeo-6 op do aug 17, 2006 9:40 am, 1 keer totaal gewijzigd.
>> Doe mij maar een DAF <<
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Ja, kan wel zijn, maar bij een GTL/F6 kan dat zo niet. Ik weet niet welke R4 je hebt maar als je de 1100 hebt moet je de carburateur eraf halen en omdraaien anders kan je er de sproeier niet uitkrijgen. Koperen dopje 10 los en verwijderen, dan kan je met een middelmaat platte schroevendraaier de sproeier eruit draaien en doorblazen. Beter effe de carb zelf ook openmaken en schoonmaken. hou de pakking heel als je geen nieuwe hebt.
Wat je ook kan doen, luchtfilter eraf halen, choke open (knop ingeduwd dus) motor laten lopen, naast de auto staan en met de ene hand veel gas geven en dan als ie op hoge toeren loopt (4000 of zo) een stevige doek op de carb duwen. Dan zakt het toerental uiteraard en nét voordat de motor af wil slaan de doek verwijderen en wat met de gashendel friemelen zodat ie blijft lopen. Herhaal dat zo enkele keren en waarschijnlijk is dan al je troep wel uit de carburateur. Door het hoge toerental is het vaccuum erg hoog (zuigt de motor erg hard) en omdat je de luchtingang helemaal afsluit zuigt ie door elke opening die ie maar kan vinden dus zo zuigt ie de carb helemaal schoon. That sucks, right!
Maar wat is de oorzaak dat ie het niet meer doet? Vuile benzine getankt of de tank bijna (of helemaal) leeggereden? Misschien ook maar effe een nieuw filtertje plaatsen tussen de pomp en de carburateur.
Wat je ook kan doen, luchtfilter eraf halen, choke open (knop ingeduwd dus) motor laten lopen, naast de auto staan en met de ene hand veel gas geven en dan als ie op hoge toeren loopt (4000 of zo) een stevige doek op de carb duwen. Dan zakt het toerental uiteraard en nét voordat de motor af wil slaan de doek verwijderen en wat met de gashendel friemelen zodat ie blijft lopen. Herhaal dat zo enkele keren en waarschijnlijk is dan al je troep wel uit de carburateur. Door het hoge toerental is het vaccuum erg hoog (zuigt de motor erg hard) en omdat je de luchtingang helemaal afsluit zuigt ie door elke opening die ie maar kan vinden dus zo zuigt ie de carb helemaal schoon. That sucks, right!
Maar wat is de oorzaak dat ie het niet meer doet? Vuile benzine getankt of de tank bijna (of helemaal) leeggereden? Misschien ook maar effe een nieuw filtertje plaatsen tussen de pomp en de carburateur.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"