Pagina 1 van 2
ongeval met r4
Geplaatst: do aug 10, 2006 4:28 pm
door chantaldj
Hoi,
Zoals ik al eerder had geschreven in het varag & aanbod forum, heb ik een ongeluk gehad met de renault 4 op de snelweg.
Ik had beloofd wat meer info te geven over de oorzaak.
Allereerst hieronder een link naar foto's van het ongeluk (vlak erna):
www.brandweer-online.nl
klik op 06/08/06 ongeval a1
Ik heb gisteren het wrak teruggekregen. De linkerachterband was doormidden gereten wat doet denken aan een klapband. Toch had ik het idee dat er iets los moet hebben gezeten. We hebben vandaag de renault opgetakeld, maar de onderkant zit nog helemaal vast. De ophanging en schokdempers zijn helemaal intact. Ik blijf het vreemd vinden aangezien de auto al zeker een uur voor het ongeluk trilde als een gek. Een klapband is een plotselinge gebeurtenis en niet iets wat zich een uur van te voren aankondigd. Ik blijf dus mijn twijfels houden. We zijn de auto nu aan het strippen en ik ben benieuwd wat we nog tegengekomen.
Voor mensen die benieuwd zijn hoe een reanult eruit ziet na een of emerdere koprollen de volgende link:
http://www.mijnalbum.nl/Album=8MDWGQ4R
Deze foto's zijn gisteren gemaakt nadat ik het wrak terug had gekregen. Mocht je je afvragen wat die witte planken erin doen. Dat waren mijn kasten die ik had opgehaald uit Den Haag. Net als mijn auto zijn die total loss.
Groetjes,
Chantal de Jong
Re: ongeval met r4
Geplaatst: do aug 10, 2006 4:38 pm
door Hanz
chantaldj schreef:Ik blijf het vreemd vinden aangezien de auto al zeker een uur voor het ongeluk trilde als een gek.
Ik heb eens een half afgebroken linker achterwielophanging gehad; die trilde in een bepaald snelheidsbereik. Eerst was dat rond 70, 80, later werd dat uitgebreid zodat ik eigenlijk alleen maar langzamer dan 70 kon rijden. Net genoeg om op binnendoorwegen naar huis te rijden en te constateren dat het ding op was. Anders dan bij jou was het bij mij overduidelijk waar het trillen aan lag.
Die band van jou kan natuurlijk bij het rollen met weet ik wat in aanraking gekomen zijn.
Heb je nog een foto van de achterwielophanging?
Geplaatst: do aug 10, 2006 4:56 pm
door Neeelz
Indrukwekkende foto's. Er viel me wel iets opp: rechts zit helemaal geen schade

. De linkerkant daarentegen is wel aan gort.
En de uitlaat is duidelijk sterker dan de linkerschermen!
Ik ben benieuwd of je de oorzaak nog kunt achterhalen.
Succes,
Niels
Geplaatst: do aug 10, 2006 5:18 pm
door Mark4GTL
Neeelz schreef:Indrukwekkende foto's. Er viel me wel iets opp: rechts zit helemaal geen schade

. De linkerkant daarentegen is wel aan gort.
Zou dit te maken hebben met de middelpuntvliegende kracht, rechts breekt wat af en doordat die kant afremt draait de auto naar rechts.
Door de snelheid waarmee dit gebeurt gaat de auto op de kop, als de auto op het dak is zet die zich iets af (veerkracht van het dak), waardoor de auto weer op de wielen verder stuitert.
Toch nog iets opgelet bij de natuurkunde les
Geplaatst: do aug 10, 2006 5:32 pm
door Tanja & Maus
Ik heb eens in Frankrijk met een Suzuki Swift een slechte band gehad. Zou het ook kunnen zijn geweest.
Er zat een soort halve tennisbal op het loopvlak v/d band, als een blaar. gen idee hoe dat kwam. De auto ging heel erg trillen alsof me schokbreker kapot was. Toen ik kort erop bij de garage aankwam zeiden ze dat ik geluk had gehad. We reden zo lekker langs afgronden enzo en hij stond blijkbaar op knappen.
Als iets dergelijks gebeurt met 100 km per uur dan kan een klein en licht autootje behoorlijk onbestuurbaar raken. Aan je band te zien lijkt het of ie op het loopvlak geklapt is.
Wel naar gezicht hoor...
Weer een viertje minder in Nederland...

Geplaatst: do aug 10, 2006 6:06 pm
door Jan-Geert
mijn zus heeft ook een tijd rondgereden met een trillende auto , t werd zo erg dat ik maar gekeken heb wat het nou was , bleek er een enorme bult op de band te zitten , en het karkas gescheurd... Was een zo goed als nieuwe band , en klapband kan idd zoiets veroorzaken
Geplaatst: do aug 10, 2006 6:15 pm
door Tanja & Maus
Jan-Geert schreef:mijn zus heeft ook een tijd rondgereden met een trillende auto , t werd zo erg dat ik maar gekeken heb wat het nou was , bleek er een enorme bult op de band te zitten , en het karkas gescheurd... Was een zo goed als nieuwe band , en klapband kan idd zoiets veroorzaken
Precies, dat bedoel ik. Jij weet dus ook niet hoe zoiets komt?
Slechte kwaliteit band gewoon?
Geplaatst: do aug 10, 2006 8:06 pm
door Jan-Geert
waarschijnlijk stoeprandje ergens geraakt of een band die oud is....
Geplaatst: do aug 10, 2006 10:18 pm
door Rodeo-6
De band die geklapt is, is een 135/70 r13
>>>Een maat die niet op en r4 hoort <<<
Ik ben dus heel benieuwd naar de maten van de overige banden.
Wanneer klapt een band ?
Heel simpel als ie te heet wordt.
Door b.v. te lage spanning en/of te zware belading en/of te hard rijden en/of een slepende rem en/of een defectwiel lager.
Het is dus niet de reno geweest of de band, maar "vul zelf maar in"
Gelukkig zat je in een r4 en omdat het dakbol staat, gaat over de kop wel goed, maar dit was zoals het er nu uit ziet helemaal niet nodig geweest.
Er staan echt niet zomaar borden langs de weg "hoe is het met de bandjes ?"
Geplaatst: vr aug 11, 2006 1:37 am
door s_k
Mag ik even onaardig vragen waarom er zoveel mensen doorrijden met een hevig trillende auto?
Geen haar op m'n hoofd zou daaraan denken!
Geplaatst: vr aug 11, 2006 6:07 pm
door Rodeo-6
Achteraf is het natuurlijk allemaal makkelijk praten, maar een koprol maken door wat dan ook, is echt geen pretje.
Hoe sneu ook dat dit gebeurt is, ik denk en hoop dat elke lezer z'n banden eens serieus gaat bekijken en oppompen.
Als je dat al gedaan hebt, neem dan ook je fusee en stuurkogels serieus.
Een achteras breekt niet onder de r4 vandaan, hij zit op 4 plaatsen heel erg stevig vast.
En zelfs al zit ie nog maar op 3 en/of 2 plaatsen vast, dan blijft ie er nog steeds onder hangen, het rijdt wel een beetje beroerd, dat wel.
En zo beroerd dat je echt wel stopt.
De voorwiel ophanging is VEEL belangrijker, omdat dat allemaal draaien en bewegen kan.
Ook daar kan niks afbreken of wegbreken, maar wel met een hele grote
MAAR !!!!!!!!!!
Een fuseekogel kan, als die heel erg versleten, is uit z'n huis schieten, maar dan moet ie wel heel erg versleten zijn.
Hetzelfde geldt voor een stuurkogel.
Voor de niet techneuten, deze kogels zitten achter je voorband en zorgen ervoor dat je diverse kanten op kunt sturen.
Een slepende rem ontwikkeld warmte, metaal geleidt warmte, dus heb je na een rit een warme dan wel hete velg, dan weet je dat er wat aan de hand is.
Misschien heb je ooit wel eens resten van een vrachtwagen band gezien, deze is, je raad het al, door hitte uit elkaar geklapt.
Opgepompte vrachtwagen banden hebben een druk van 8 atmosfeer en net voordat ze exploderen nog wel iets meer.
En dat wil je echt niet door je voorraam heen hebben.
Verder lijkt het er op de foto's op dat het chassis geen schade heeft, dus een ander koetsje erop schroeven en weer verder knorren is zeker ook een optie.
Geplaatst: vr aug 11, 2006 6:35 pm
door s_k
knap autootje eigenlijk

Geplaatst: vr aug 11, 2006 9:37 pm
door Erik
is die kast een type Rake van Ikea????
Re: ongeval met r4
Geplaatst: vr aug 11, 2006 10:45 pm
door dyanemaniac
chantaldj schreef:Hoi,
Zoals ik al eerder had geschreven in het varag & aanbod forum, heb ik een ongeluk gehad met de renault 4 op de snelweg.
Voor mensen die benieuwd zijn hoe een reanult eruit ziet na een of emerdere koprollen de volgende link:
http://www.mijnalbum.nl/Album=8MDWGQ4R
Deze foto's zijn gisteren gemaakt nadat ik het wrak terug had gekregen. Mocht je je afvragen wat die witte planken erin doen. Dat waren mijn kasten die ik had opgehaald uit Den Haag. Net als mijn auto zijn die total loss.
Groetjes,
Chantal de Jong
naar gezicht, maar toch vind ik de auto, of wat er nog van over is er best okay uitzien voor een aantal koprollen, ik doe het je zoieso niet graag na, maar ik moet er niet aan denken hoe mijn eend er uit had gezien na een dergelijke koprol.
sterkte, ik hoop dat je snel weer aan een leuke auto bent.
douwe
Geplaatst: za aug 12, 2006 11:09 am
door chantaldj
de ikeakasten waren van het merk expedit
Ik heb inmiddels een peugeot 205 gekocht voor 400 euro. Daar kan ik tenminste rustig nog ff in rondtuffen toit mn andere renault klaar is.
Ik mag dit onderstel niet meer gebruiken want de politie heeft meerdere malen gevraagd een aangedrongen of dat ding niet naar de sloop ging. Ik moest eigenlijk ook mijn deel 1 inleveren. Er valt inderdaad niet veel te zien aan de achteras.
Iemand had nog een opmerking over het dak en dat het zon bolle constructie is. Dat heeft er volgens mij maar weinig mee te maken. Het dak is sterk door 1 onderdeel: het plafond. Dat is van hard plastic en als je die kapot wil hebben moet je heel veel doen. Dat ding geeft zo veel extra sterkte aan het dak dat dat ding je leven red in een koprol. Er zat bij mij maar één scheur in het plafond en dat was op de plek waar het dak een deuk had. Koester dus je plafond!
Wat betreft de bandenmaat, er zit echt op wat er op hoort, ik heb dit overal nagevraagd en het staat in alle boekjes.
Mijn vader heeft al meerder oldtimers gerestaureerd (jaguar, alfa romeo) en houd al jaren vele auto's aan de praat. Hij heeft vroeger zelfs aan autocross gedaan. Dus als er ook maar iets mis was met de banden voordat ik vertrok dan had mijn vader dat 100% zeker gezien. Er zijn hier ook mensen die de veiligheid van mijn r4 in twijfel trekken, maar daar kan ik eigenlijk maar slecht tegen. Een vader laat z'n dochter echt niet in een krakkemikkige auto rijden die hij niet vertrouwd. Ten minste, zo'n vader heb ik niet.
Ik heb er een half jaar tot een jaar geleden nieuwe banden op laten zetten. Helaas bleek een velg wat 'lek' en is er weer een oude band met goed profiel opgezet waar nog een goede velg in zat. Ik ben met de zelfde combinatie vorig jaar 3 keer op een neer naar Frankrijk gereden (daar woonde ik toen).
Ik wil iedereen die met suggesties voor neiuwe auto's kwamen ontzettend bedanken, het deed me ook goed om alle reacties te lezen.
De auto hangt vandaag aan het plafond van de garage, je kunt het bijna geen auto meer noemen. De motor is er in een geheel uitgekomen en loopt waarschijnlijk nog gewoon. Binnenkort kunnen jullie een lijstje met onderdelen (en die zijn dan nog echt goed) verwachten voor de verkoop.
Groetjes,
Chantal