ongeval met r4

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

chantaldj
Berichten: 6
Lid geworden op: zo aug 28, 2005 9:03 am
Locatie: Wierden
Contacteer:

ongeval met r4

Bericht: # 78571Bericht chantaldj »

Hoi,

Zoals ik al eerder had geschreven in het varag & aanbod forum, heb ik een ongeluk gehad met de renault 4 op de snelweg.

Ik had beloofd wat meer info te geven over de oorzaak.

Allereerst hieronder een link naar foto's van het ongeluk (vlak erna):
www.brandweer-online.nl

klik op 06/08/06 ongeval a1

Ik heb gisteren het wrak teruggekregen. De linkerachterband was doormidden gereten wat doet denken aan een klapband. Toch had ik het idee dat er iets los moet hebben gezeten. We hebben vandaag de renault opgetakeld, maar de onderkant zit nog helemaal vast. De ophanging en schokdempers zijn helemaal intact. Ik blijf het vreemd vinden aangezien de auto al zeker een uur voor het ongeluk trilde als een gek. Een klapband is een plotselinge gebeurtenis en niet iets wat zich een uur van te voren aankondigd. Ik blijf dus mijn twijfels houden. We zijn de auto nu aan het strippen en ik ben benieuwd wat we nog tegengekomen.

Voor mensen die benieuwd zijn hoe een reanult eruit ziet na een of emerdere koprollen de volgende link:
http://www.mijnalbum.nl/Album=8MDWGQ4R

Deze foto's zijn gisteren gemaakt nadat ik het wrak terug had gekregen. Mocht je je afvragen wat die witte planken erin doen. Dat waren mijn kasten die ik had opgehaald uit Den Haag. Net als mijn auto zijn die total loss.

Groetjes,

Chantal de Jong
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: ongeval met r4

Bericht: # 78572Bericht Hanz »

chantaldj schreef:Ik blijf het vreemd vinden aangezien de auto al zeker een uur voor het ongeluk trilde als een gek.
Ik heb eens een half afgebroken linker achterwielophanging gehad; die trilde in een bepaald snelheidsbereik. Eerst was dat rond 70, 80, later werd dat uitgebreid zodat ik eigenlijk alleen maar langzamer dan 70 kon rijden. Net genoeg om op binnendoorwegen naar huis te rijden en te constateren dat het ding op was. Anders dan bij jou was het bij mij overduidelijk waar het trillen aan lag.
Die band van jou kan natuurlijk bij het rollen met weet ik wat in aanraking gekomen zijn.
Heb je nog een foto van de achterwielophanging?
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 78576Bericht Neeelz »

Indrukwekkende foto's. Er viel me wel iets opp: rechts zit helemaal geen schade (?). De linkerkant daarentegen is wel aan gort.
En de uitlaat is duidelijk sterker dan de linkerschermen!
Ik ben benieuwd of je de oorzaak nog kunt achterhalen.
Succes,
Niels
Een quatrelle is het wel!
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 78579Bericht Mark4GTL »

Neeelz schreef:Indrukwekkende foto's. Er viel me wel iets opp: rechts zit helemaal geen schade (?). De linkerkant daarentegen is wel aan gort.


Zou dit te maken hebben met de middelpuntvliegende kracht, rechts breekt wat af en doordat die kant afremt draait de auto naar rechts.
Door de snelheid waarmee dit gebeurt gaat de auto op de kop, als de auto op het dak is zet die zich iets af (veerkracht van het dak), waardoor de auto weer op de wielen verder stuitert.

Toch nog iets opgelet bij de natuurkunde les
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Tanja & Maus
Berichten: 209
Lid geworden op: zo mei 01, 2005 7:59 pm
Locatie: Fritsbergen

Bericht: # 78581Bericht Tanja & Maus »

Ik heb eens in Frankrijk met een Suzuki Swift een slechte band gehad. Zou het ook kunnen zijn geweest.
Er zat een soort halve tennisbal op het loopvlak v/d band, als een blaar. gen idee hoe dat kwam. De auto ging heel erg trillen alsof me schokbreker kapot was. Toen ik kort erop bij de garage aankwam zeiden ze dat ik geluk had gehad. We reden zo lekker langs afgronden enzo en hij stond blijkbaar op knappen.

Als iets dergelijks gebeurt met 100 km per uur dan kan een klein en licht autootje behoorlijk onbestuurbaar raken. Aan je band te zien lijkt het of ie op het loopvlak geklapt is.

Wel naar gezicht hoor...
Weer een viertje minder in Nederland... :cry:
________4
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 78587Bericht Jan-Geert »

mijn zus heeft ook een tijd rondgereden met een trillende auto , t werd zo erg dat ik maar gekeken heb wat het nou was , bleek er een enorme bult op de band te zitten , en het karkas gescheurd... Was een zo goed als nieuwe band , en klapband kan idd zoiets veroorzaken
Gebruikersavatar
Tanja & Maus
Berichten: 209
Lid geworden op: zo mei 01, 2005 7:59 pm
Locatie: Fritsbergen

Bericht: # 78588Bericht Tanja & Maus »

Jan-Geert schreef:mijn zus heeft ook een tijd rondgereden met een trillende auto , t werd zo erg dat ik maar gekeken heb wat het nou was , bleek er een enorme bult op de band te zitten , en het karkas gescheurd... Was een zo goed als nieuwe band , en klapband kan idd zoiets veroorzaken
Precies, dat bedoel ik. Jij weet dus ook niet hoe zoiets komt?
Slechte kwaliteit band gewoon?
________4
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 78598Bericht Jan-Geert »

waarschijnlijk stoeprandje ergens geraakt of een band die oud is....
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 78608Bericht Rodeo-6 »

De band die geklapt is, is een 135/70 r13

>>>Een maat die niet op en r4 hoort <<<

Ik ben dus heel benieuwd naar de maten van de overige banden.

Wanneer klapt een band ?

Heel simpel als ie te heet wordt.
Door b.v. te lage spanning en/of te zware belading en/of te hard rijden en/of een slepende rem en/of een defectwiel lager.

Het is dus niet de reno geweest of de band, maar "vul zelf maar in"

Gelukkig zat je in een r4 en omdat het dakbol staat, gaat over de kop wel goed, maar dit was zoals het er nu uit ziet helemaal niet nodig geweest.

Er staan echt niet zomaar borden langs de weg "hoe is het met de bandjes ?"
>> Doe mij maar een DAF <<
s_k
Berichten: 146
Lid geworden op: do jun 08, 2006 5:33 pm
Locatie: Bovenaan Zuid-Limburg

Bericht: # 78618Bericht s_k »

Mag ik even onaardig vragen waarom er zoveel mensen doorrijden met een hevig trillende auto?
Geen haar op m'n hoofd zou daaraan denken!
We all live in a white Renault 4 :)
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 78650Bericht Rodeo-6 »

Achteraf is het natuurlijk allemaal makkelijk praten, maar een koprol maken door wat dan ook, is echt geen pretje.

Hoe sneu ook dat dit gebeurt is, ik denk en hoop dat elke lezer z'n banden eens serieus gaat bekijken en oppompen.
Als je dat al gedaan hebt, neem dan ook je fusee en stuurkogels serieus.

Een achteras breekt niet onder de r4 vandaan, hij zit op 4 plaatsen heel erg stevig vast.
En zelfs al zit ie nog maar op 3 en/of 2 plaatsen vast, dan blijft ie er nog steeds onder hangen, het rijdt wel een beetje beroerd, dat wel.
En zo beroerd dat je echt wel stopt.

De voorwiel ophanging is VEEL belangrijker, omdat dat allemaal draaien en bewegen kan.
Ook daar kan niks afbreken of wegbreken, maar wel met een hele grote

MAAR !!!!!!!!!!

Een fuseekogel kan, als die heel erg versleten, is uit z'n huis schieten, maar dan moet ie wel heel erg versleten zijn.
Hetzelfde geldt voor een stuurkogel.
Voor de niet techneuten, deze kogels zitten achter je voorband en zorgen ervoor dat je diverse kanten op kunt sturen.

Een slepende rem ontwikkeld warmte, metaal geleidt warmte, dus heb je na een rit een warme dan wel hete velg, dan weet je dat er wat aan de hand is.
Misschien heb je ooit wel eens resten van een vrachtwagen band gezien, deze is, je raad het al, door hitte uit elkaar geklapt.
Opgepompte vrachtwagen banden hebben een druk van 8 atmosfeer en net voordat ze exploderen nog wel iets meer.
En dat wil je echt niet door je voorraam heen hebben.

Verder lijkt het er op de foto's op dat het chassis geen schade heeft, dus een ander koetsje erop schroeven en weer verder knorren is zeker ook een optie.
s_k
Berichten: 146
Lid geworden op: do jun 08, 2006 5:33 pm
Locatie: Bovenaan Zuid-Limburg

Bericht: # 78653Bericht s_k »

knap autootje eigenlijk :)
We all live in a white Renault 4 :)
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Bericht: # 78661Bericht Erik »

is die kast een type Rake van Ikea????
Project rodeo6b schiet op.
dyanemaniac
Berichten: 13
Lid geworden op: wo aug 09, 2006 12:23 am

Re: ongeval met r4

Bericht: # 78669Bericht dyanemaniac »

chantaldj schreef:Hoi,

Zoals ik al eerder had geschreven in het varag & aanbod forum, heb ik een ongeluk gehad met de renault 4 op de snelweg.

Voor mensen die benieuwd zijn hoe een reanult eruit ziet na een of emerdere koprollen de volgende link:
http://www.mijnalbum.nl/Album=8MDWGQ4R

Deze foto's zijn gisteren gemaakt nadat ik het wrak terug had gekregen. Mocht je je afvragen wat die witte planken erin doen. Dat waren mijn kasten die ik had opgehaald uit Den Haag. Net als mijn auto zijn die total loss.

Groetjes,

Chantal de Jong
naar gezicht, maar toch vind ik de auto, of wat er nog van over is er best okay uitzien voor een aantal koprollen, ik doe het je zoieso niet graag na, maar ik moet er niet aan denken hoe mijn eend er uit had gezien na een dergelijke koprol.

sterkte, ik hoop dat je snel weer aan een leuke auto bent.

douwe
chantaldj
Berichten: 6
Lid geworden op: zo aug 28, 2005 9:03 am
Locatie: Wierden
Contacteer:

Bericht: # 78694Bericht chantaldj »

de ikeakasten waren van het merk expedit :D
Ik heb inmiddels een peugeot 205 gekocht voor 400 euro. Daar kan ik tenminste rustig nog ff in rondtuffen toit mn andere renault klaar is.

Ik mag dit onderstel niet meer gebruiken want de politie heeft meerdere malen gevraagd een aangedrongen of dat ding niet naar de sloop ging. Ik moest eigenlijk ook mijn deel 1 inleveren. Er valt inderdaad niet veel te zien aan de achteras.

Iemand had nog een opmerking over het dak en dat het zon bolle constructie is. Dat heeft er volgens mij maar weinig mee te maken. Het dak is sterk door 1 onderdeel: het plafond. Dat is van hard plastic en als je die kapot wil hebben moet je heel veel doen. Dat ding geeft zo veel extra sterkte aan het dak dat dat ding je leven red in een koprol. Er zat bij mij maar één scheur in het plafond en dat was op de plek waar het dak een deuk had. Koester dus je plafond!

Wat betreft de bandenmaat, er zit echt op wat er op hoort, ik heb dit overal nagevraagd en het staat in alle boekjes.

Mijn vader heeft al meerder oldtimers gerestaureerd (jaguar, alfa romeo) en houd al jaren vele auto's aan de praat. Hij heeft vroeger zelfs aan autocross gedaan. Dus als er ook maar iets mis was met de banden voordat ik vertrok dan had mijn vader dat 100% zeker gezien. Er zijn hier ook mensen die de veiligheid van mijn r4 in twijfel trekken, maar daar kan ik eigenlijk maar slecht tegen. Een vader laat z'n dochter echt niet in een krakkemikkige auto rijden die hij niet vertrouwd. Ten minste, zo'n vader heb ik niet.

Ik heb er een half jaar tot een jaar geleden nieuwe banden op laten zetten. Helaas bleek een velg wat 'lek' en is er weer een oude band met goed profiel opgezet waar nog een goede velg in zat. Ik ben met de zelfde combinatie vorig jaar 3 keer op een neer naar Frankrijk gereden (daar woonde ik toen).

Ik wil iedereen die met suggesties voor neiuwe auto's kwamen ontzettend bedanken, het deed me ook goed om alle reacties te lezen.

De auto hangt vandaag aan het plafond van de garage, je kunt het bijna geen auto meer noemen. De motor is er in een geheel uitgekomen en loopt waarschijnlijk nog gewoon. Binnenkort kunnen jullie een lijstje met onderdelen (en die zijn dan nog echt goed) verwachten voor de verkoop.

Groetjes,

Chantal
Plaats reactie