Pagina 1 van 1

ook gespot, maar niet zo leuk

Geplaatst: ma aug 07, 2006 11:30 pm
door belder
Zondagmiddag op de a1 noordbaan
Ik hoop het beste voor de inzittende(n)

http://www.brandweer-online.nl/ (dan op foto's en dan 6-08-2006 ongeval met beknelling)

Geplaatst: ma aug 07, 2006 11:43 pm
door Rinootje

Geplaatst: di aug 08, 2006 8:59 am
door chantaldj
Heeey dat was ik.

Mijn renault is dus total loss. Ik had al een berichtje achtergelaten op het forum. Ik had de foto's zelf nog niet gezien dus bedankt voor de link.

groetjes,

Chantal

Geplaatst: di aug 08, 2006 9:08 am
door chantaldj
Alleen was ik trouwens niet bekneld. Ze hebben het dak eraf geknipt om me goed met nekkraag en ales uit de auto te kunnenhalen, maar ik had ook gewoon zelf uit kunnen stapen als het nodig was geweest.

Chantal

Geplaatst: di aug 08, 2006 10:04 am
door Mark4GTL
Dat geet toch maar weer aan hoe veilig de 4 is.

Geplaatst: di aug 08, 2006 10:29 am
door -Trelleur-
En ook hoe ónveilig een slechte achterwielophanging kan zijn, als dat inderdaad de oorzaak was.

Geplaatst: di aug 08, 2006 10:32 am
door Mark4GTL
Dat is dan ook weer waar, maar toch, als je daaruit zonder serieeus letsel komt is het toch een veilige wagen, je kan zeggen wat je wil, maar met de auto`s van tegenwoordig heb je dan meer dan schrammen

Geplaatst: di aug 08, 2006 11:08 am
door Neeelz
Dit kan wel eens een welles-nietes discussie gaan worden, maar volgens mij heeft er iemand een stel engelen op de schouders gehad: pure mazzel dus dat Chantal dit dus (gelukkig!) kan navertellen.
Dit heeft niets met de inherente veiligheid van een Renault 4 te maken.

Gelukkig is een viertje licht en is ie gaan rollen, in plaats van dat ie in een klap tegen een boom aankwam. Een viertje heeft geen kreukelzones, alle klappen vang je zelf op. Bij rollen duurt het langer voordat je stil staat , dus de klap op je hele lijf is minder. Onderdelen van je lijf (hoofd, nek) krijgen echter behoorlijk wat te verduren tijdens het rollen.
Nou, in ieder geval: de vier is volgens mij zeker niet veiliger dan moderne auto's. Er zijn meer moderne auto's, er gebeuren meer ongelukken mee, omdat er meer zijn. Er wordt harder mee gereden dan met de meeste renaults 4 en daarom zie je meer ernstige ongelukken. Bedenk wel dat er 25jaar geleden veel meer doden vielen bij aanrijdingen, ondanks dat er minder auto's rondreden, die ieder ook minder kilometers maakten. Dat heeft gewoon te maken met de toegenomen veiligheid van de auto's. Als je er nu met schrammen uitkomt, was je 25 jaar terug gewoon dood.

Al met al: onderhoud je auto goed, rijd niet te hard en kijk uit.

Geplaatst: di aug 08, 2006 1:48 pm
door -Trelleur-
Natuurlijk zijn de auto's zelf veiliger geworde in die 25 jaar, maar er zijn meer factoren. Denk aan de gordeldraagplicht, toegenomen aandacht voor snelheidsovertredingen en rijden onder invloed, en het aanpassen van onveilige punten in het wegennet. De BOVAG-lobby zou daar nog wel de keuringsplicht aan willen toevoegen, maar dat zal weinig extra veiligheid opleveren.

Geplaatst: di aug 08, 2006 4:57 pm
door Mark4GTL
Dat is ook waar, maar doordat de moderne auto`s zo veilig zijn geworden gaan mensen meer risico nemen waardoor die veiligheid wer afneemt.
Mensen met (oude) auto`s weten wat ze kunnen en moeten laten en zijn dus in feite veiliger.

Geplaatst: ma aug 21, 2006 3:47 pm
door jbeekmann
Het is ook maar goed dat je hier de ruimte hebt om te rollen. Als er een vangrails had gestaan en er reed veel zwaar verkeer had het wel eens veel vervelender kunnen aflopen.
Fijn dat je er heel uit bent gekomen!