Pagina 1 van 4
AAARGH! Roest!
Geplaatst: wo aug 02, 2006 3:17 pm
door s_k
Daar issie dan!
Heb heeft me 2 dagen geduurd (en da's achterlijk lang bij een R4) om roest te ontdekken, maar hij is er nu dan toch echt.
Razendsnel flitste ik m'n telefoon uit de broekzak, om jullie duidelijk te maken waar het hier om gaat... Minder razendsnel (hee, het is een R4 TL, hè!) reed ik naar de winkel waar ik kratten loosde (erg leuk! Geld toe krijgen op boodschappen!) en limonade in kocht.
Daarna zetelde ik me achter m'n computer om jullie aan 't schrikken te maken:

Roest, in de goot.
Reden: Totaal vergane achterbakrubbers
Plaats: Rechts onder in de achterklep, dragend deel...

.
Hij is er vers mee goed gekeurd, maar hier moet natuurlijk iets aan gebeuren.
Vertelt vertelt, hoe los ik dit 't best op?

Studentenbakkie

Geplaatst: wo aug 02, 2006 3:21 pm
door Hanz
s_k schreef:Studentenbakkie

ik schrik niet zo snel, maar bij deze toch: hou onmiddelijk op met het kopen van Amstel bier. Zelfs een student kan zich wel iets beters veroorloven.
Geplaatst: wo aug 02, 2006 3:22 pm
door GijSsie
ff ontroesten en kijken of het ook al is doorgeroest. Ontroesten kan met de hand staalborstelen of op slijpschijf, of d.m.v. een zandstraalsetje.
suc6

Geplaatst: wo aug 02, 2006 3:24 pm
door s_k
Hanz schreef:ik schrik niet zo snel, maar bij deze toch: hou onmiddelijk op met het kopen van Amstel bier. Zelfs een student kan zich wel iets beters veroorloven.
Ik drink het vrijwillig

. En 't is niet eens goedkoop...
Èn ik studeer niet eens

.
Maar dank voor de tip hoor

.
(ik begrijp mensen die Grolsch of Brand drinken dan weer niet

)
Geplaatst: wo aug 02, 2006 3:28 pm
door s_k
Ohja! Helemaal vergeten!
Het is alléén dat gat in de goot.
Dus als ik het gat wegwerk... Nouja, het gat laat ik dan zitten, maar de roest werk ik weg

. En daarna gewoon goed tectyleren etc. Kan ik in principe gewoon met dat gat blijven rijden?
Geplaatst: wo aug 02, 2006 4:12 pm
door p304c
Hanz schreef:s_k schreef:Studentenbakkie

ik schrik niet zo snel, maar bij deze toch: hou onmiddelijk op met het kopen van Amstel bier. Zelfs een student kan zich wel iets beters veroorloven.
neemt niet weg dat in het midden een krat van Alfa staat, misschien dat ie amstel voor z'n "vrienden" heeft aangeschaft (hoe kom ik zo snel mogelijk van ze af) en zelf het betere bier verkiest.
Re: AAARGH! Roest!
Geplaatst: wo aug 02, 2006 5:38 pm
door Rodeo-6
s_k schreef:
Plaats: Rechts onder in de achterklep, dragend deel...

.
Is geen dragend deel, de r4 is een chassis met een doosje erop
s_k schreef:
Vertelt vertelt, hoe los ik dit 't best op?
ACHTERKLEP !!!!!!! dicht laten

Geplaatst: wo aug 02, 2006 5:47 pm
door s_k
p304c schreef:Hanz schreef:s_k schreef:Studentenbakkie

ik schrik niet zo snel, maar bij deze toch: hou onmiddelijk op met het kopen van Amstel bier. Zelfs een student kan zich wel iets beters veroorloven.
neemt niet weg dat in het midden een krat van Alfa staat, misschien dat ie amstel voor z'n "vrienden" heeft aangeschaft (hoe kom ik zo snel mogelijk van ze af) en zelf het betere bier verkiest.
Het spijt me om 't te zeggen, maar het is andersom

.
De Amstel is voor mij, de alfa voor (vrijwel al mijn) vrienden en mijn vriendin

Re: AAARGH! Roest!
Geplaatst: wo aug 02, 2006 5:48 pm
door s_k
Rodeo-6 schreef:s_k schreef:
Plaats: Rechts onder in de achterklep, dragend deel...

.
Is geen dragend deel, de r4 is een chassis met een doosje erop
s_k schreef:
Vertelt vertelt, hoe los ik dit 't best op?
ACHTERKLEP !!!!!!! dicht laten

Grapjas

.
Nee, even serieus. Klopt het wel dat als ik de roest weghaal en het tectyleer, dat dat gaatje op zich dan geen ramp is?
Zo ja, dan haal ik morgen een potje tectyl!
Geplaatst: wo aug 02, 2006 5:54 pm
door GijSsie
gewoon witte lak kopen en eerst laagje owatrol oid erover. Wel goed schoonmaken natuurlijk
Geplaatst: wo aug 02, 2006 6:10 pm
door s_k
Dus... Ontroesten, eventueel wat fertax (roest-verwijder-spul) erop, dan lakken en dan owatrol (da's toch dat glans spul?) erop.
Doen we dat

.
Heb meer roest ontdekt!

Onderaan de rechter achterdeur.
Reden tot bezorgdheid?
Komt natuurlijk ook door de slechte rubbers, gaan we wat aan doen.
Roest is nog niet door, maar toch wel al een eindje. Het is ernstiger dan 't er op 't eerste oog uit ziet.
Wat is hier de beste oplossing voor?
Re: AAARGH! Roest!
Geplaatst: wo aug 02, 2006 6:37 pm
door Goof
s_k schreef:Daar issie dan!
Roest, in de goot.
Reden: Totaal vergane achterbakrubbers
Plaats: Rechts onder in de achterklep, dragend deel...

.
Dit heeft helemaal niks te maken met rot achterkleprubber, want dan was de laadvloer ook helemaal weggerot geweest. Oorzaak hiervan is roest van binnenuit, zoals dat ook bij het chassis werkt.
Er vormt zich in bepaalde jaargetijden condens in de holle ruimtes en dat kan van onderen niet weg. Gevolg is dat op de (minder) lange duur het hele zaakje lekker bruin wordt omdat dat voch daar blijft zitten.
Oplossing: nieuw stukje inlassen en onderaan die stijl een gaatje boren van 5 mm. Dat is voldoende om een klein beetje luchtstroming op gang te brengen en het zaakje binnenin dus droog te houden. Nog wat tectyl/wax o.i.d. erin en je bent voor de eerst komende decennia helemaal het mannetje....

Geplaatst: wo aug 02, 2006 6:51 pm
door Erik
2 dagen om dit te vinden????? Vind het knap
Geplaatst: wo aug 02, 2006 6:56 pm
door s_k
Ik ben dan ook knap
Niet zo kleinerend doen, hè!
Re: AAARGH! Roest!
Geplaatst: wo aug 02, 2006 6:58 pm
door s_k
Dit heeft helemaal niks te maken met rot achterkleprubber, want dan was de laadvloer ook helemaal weggerot geweest. Oorzaak hiervan is roest van binnenuit, zoals dat ook bij het chassis werkt.
Er vormt zich in bepaalde jaargetijden condens in de holle ruimtes en dat kan van onderen niet weg. Gevolg is dat op de (minder) lange duur het hele zaakje lekker bruin wordt omdat dat voch daar blijft zitten.
[/quote]
Klinkt aannemelijk, maar waarom dan alleen daar? Erachter in de wielkas is het keihard.
Oplossing: nieuw stukje inlassen en onderaan die stijl een gaatje boren van 5 mm. Dat is voldoende om een klein beetje luchtstroming op gang te brengen en het zaakje binnenin dus droog te houden. Nog wat tectyl/wax o.i.d. erin en je bent voor de eerst komende decennia helemaal het mannetje....

Oh, dàt is de verklaring dat 't niet verder gerot is: Het gat heeft ervoor gezorgd dat het droog bleef.
Grappig

.
Hierboven hebben ze het over: Roest wegwerken, tectyleren die hap.
M.a.w.: geen plaatje inlassen.
Vind ik op zich niet zó'n gek idee, dus: Is het plaatje inlassen per sé nodig?
Ben uiteraard bereid er iets in te lassen, maar geef 'tliefst zo min mogelijk geld uit (nee, niet zuunig, gewoon arm

)