Pagina 1 van 1

Mijn stuur staat niet meer recht...

Geplaatst: ma jul 31, 2006 12:16 pm
door Flint
wat nu ? Geen idee wat de vorige garage er mee gedaan heeft, maar als mijn wielen 'recht" staan, staat mijn stuur enigzins naar links. Het is puur visueel, maar ik zou m graag weer recht zetten.

Wie heeft hier ervaring mee, en hoe moet dit ? Kan ik dit zelf, aan de straat ?

Nog een vraagje;

het rubber waar de versnellingsstang doorheenloopt (dus OVER het blok heen) is uit het gat, waar de stang ook doorheen loopt. Hij schakelt nog prima, maar enigzins "blokkerig". Dit komt doordat er nu "staal op staal" geschakelt wordt, ipv op rubber (ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel).
Hoe krijg ik die rubberen ring weer in dat gat ? kan ik de versnellingspook-stang (dus die over het blok heen loopt) uit elkaar halen (zo ja, hoe), om het rubber weer terug te zetten ?

Graag jullie hulp !!

Gegroet,

Jan

Geplaatst: ma jul 31, 2006 12:18 pm
door Hanz
Je kan toch gewoon het stuur loshalen en verdraaien? Nieuwe sturen kan je per 5, 6 graden draaien (oude alleen per 120...)

Geplaatst: ma jul 31, 2006 12:21 pm
door Flint
OK, waar draai ik m los ? kan dat "binnen" (dus aan de dashboard kant), of moet ik in de motor-ruimte wezen (veel ruimte, weinig motor :D ) ?

Geplaatst: ma jul 31, 2006 12:28 pm
door Neeelz
He, dat met dat stuur heb ik ook! Daarnaast kraakt ie nogal bij het verdraaien. Hoe verhelp ik dat? Juist wel of juist geen lagervet ertussen, of moet ik juist aan talk poeder denken.

Die schakelstang kun je boven de motor losschroeven ( in twee delen uiteenhalen), en dan in de cabine trekken. Volgens mij kun je dan het rubber goed doen, dan die stang er doorheen en weer vast maken. Een beetje talk op dat rubber is goed voor het soepele schakelen. Succes!

Geplaatst: ma jul 31, 2006 12:36 pm
door Hanz
Flint schreef:OK, waar draai ik m los ? kan dat "binnen" (dus aan de dashboard kant), of moet ik in de motor-ruimte wezen (veel ruimte, weinig motor :D ) ?
Je rukt de kap van het stuur af (ik weet niet meer of dat ding aan de achterkant met schroefjes vast zit of geklikt is). Onder de kap van het stuur zit een grote moer, die draai je los (wel even in het stuurslot zetten), dan kan je het stuur naar je toe los trekken. De bovenkant van de stuurstang heeft, daar waar het stuur vast zit, een stervorm. Markeer van tevoren wel even hoe het stuur zat.

Geplaatst: ma jul 31, 2006 12:39 pm
door Flint
Bedankt voor de reacties !

Talkpoeder op het rubber ?? (ehh) die stang + rubber zit bij mij onder het vet... hij SCHAKELDE goed, zal er eens over denken om hem vetvrij te maken.

Cheers !

Geplaatst: ma jul 31, 2006 12:43 pm
door Neeelz
Ik meen dat vet en rubber = niet goed. Dat je rubber dan opwekt ofzo. Misschien weet jasper hier meer over?

Geplaatst: ma jul 31, 2006 12:59 pm
door jbeekmann
Oliehoudende producten zijn inderdaad niet handig icm de meeste kunststoffen en rubbers. Beter siliconen, teflon of iets van dien aard. Vetvrije smeermiddelen dus.
Dat rubber dat in die traverse zit boven je blok kan je er weer inzetten op de volgende manier: Het witte kunststof busje uit het rubber wurmen, vervolgens het rubber in de traverse duwen (evt. met een beetje vaseline o.i.d) en dan het witte kunststof busje er weer indrukken.

Je stuur kan door twee oorzaken scheef staan:
1) de stuurstangen zijn ongelijk in lengte afgesteld.
2) het stuur is verdraaid t.o.v. de stuuras

oplossing
1) stuurstangen op gelijke lengte zetten en vervolgens auto laten uitlijnen (of heel precies de slagen tellen)
2) kapje van het stuur aftrekken, moer losdraaien (terwijl het stuurslot erop staat), flinke tik op de stuurstang geven om het geheel los te 'schrikken', stuur eraf trekken, tandje verdraaien en weer monteren. Als je van te voren even aftekend hoe hij zat kan je hem precies een tandje verder zetten.

Geplaatst: ma jul 31, 2006 1:02 pm
door Flint
Ah... Ik geloof niet dat ik nog een wit buisje heb in het rubber. Ik zal proberen of ik dadelijk een fotootje kan maken van e.e.a.

Uitlijnen moet ook nog gebeuren, binnenkort, maar ik zal eerst eens proberen dat stuur recht te zetten.

Bedankt !

Geplaatst: ma jul 31, 2006 1:21 pm
door s_k
Wat een forum ;-).
Mag ik de heren een compliment geven voor hun reacties?
Ik zou bijna hopen dat mijn stuur scheef staat :D

Geplaatst: ma jul 31, 2006 1:33 pm
door Rodeo-6
Flint schreef: Uitlijnen moet ook nog gebeuren, binnenkort, maar ik zal eerst eens proberen dat stuur recht te zetten.

Bedankt !
Uitlijnen is zelf ook te doen (ehh)

Het Recept:

Men neme een vlak stuk weg

Verder heb je en lange stok/buis nodig met aan 1 kant een verschuifbaar dingetje.
In de stok en aan het schuifgedeelte sla je een dikke spijker, dit zijn je meetpunten.

Vervolgens rol je het voertuig wat heen en weer en meet je op het hart van de band aan de achter en voorzijde het verschil.
Is de afstand aan voorzijde minimaal 4mm groter dan staan je voorwielen op uitspoor en dus goed.
Is dit niet zo, dan kan je de binnen kogels t.o.v. de buitenkogels verdraaien.

Let wel na elke verdraaiing eerst de wagen heen en weer rollen voor je opnieuw gaat meten

Pas daarna heeft het zin om je stuur er opnieuw op te zetten.

Geplaatst: ma jul 31, 2006 1:43 pm
door jbeekmann
Precies, als je toch nog moet uitlijnen, doe dat dan eerst.