wat te doen om 5 bak van r5 in r4 te bouwen?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

wat te doen om 5 bak van r5 in r4 te bouwen?

Bericht: # 77473Bericht ronny »

eindelijk het zit in elkaar, al die losse onderdeeltjes die ik in een kratje kocht en het is echt een 5 bak en nu moet ie in mijn 4-tje natuurlijk,maar wat moet ikaan de bak veranderen voor dat ik 'm eraan bout, welk koppelingshuis(van de 4 of de 5?), is de draairichting goed? hoeveel cm. moet ik de voorbalk inkorten, de bediening zit nu aan de zijkant en die moet naar de bovenkant,toch? en wat moet ik daarvoor in het bakje veranderen? d'r was volgens mij een topic over maar vind 'm niet

groeten ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 78028Bericht Willem de Zwijger »

Zie hier de link, alleen zijn de foto's weg omdat ik van freeler naar tiscali ben overgestapt...
http://www.r4club.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3262
Ik kan je over een week of twee wel fotos doen.
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 78109Bericht ronny »

hoi willem, dat verhaal over jouw verbouwing heb ik wel al 10 x gelezen....... :cry: ........ maar ik hoop dat 96,5% van dat héle verhaal niet van toepassing is op het inbouwen van alléén een 5-bak aan een 1100-blok( dan heb ik namelijk nog een losse 5-bak voor een liefhebber in de aanbieding), het word me mistig voor ogen wát met de versnellingsbak te maken heeft,
en die topic over de overbrengingsverhoudingen, dat de eindoverbrenging van een 4-bak bijna gelijk is aan een 5-bak doet me eigenlijk zowiezo twijfelen of ik er wel aan moet beginnen, of het zou voor mijn aanhanger moeten zijn dat ik die wat makkelijker trek, echt zuiniger verwacht ik er niet van te rijden
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 78127Bericht Willem de Zwijger »

Nou, wat je moet aanpassen: R4 koppeling laten zitten en R4 koppelingshuis gebruiken, prise-as van de 4 bak overzetten, de deksel met de pook van de R4 overzetten (wel de haak aan de binnenkant van het deksel van de 5 bak overnemen).
Verder de voorbalk aanpassen. Daarvoor heb je de ophanging van de 5 bak aan de voorkant nodig en die moet je ook aanpassen. Hoeveel cm valt zo niet te zeggen, het is een schuine uitsparing die erin komt.
Je kunt het ook anders doen, nl met een balkje onderlangs, dan hoef je niks aan de voorbalk te doen. Dat is Goof dacht ik van plan.
De draairichting is goed.
Of het zinvol is: als je een GTL hebt kun je pittiger optrekken, en voor het trekken van een aanhanger is het ook fijn.
Als je een F6 hebt zou je naar hogere topsnelheden kunnen, al durf ik niet te zeggen of die 1100 motor dat kan trekken. Ik dacht dat ik wel eens gelezen had van mensen met een GTL bak in een F6 en dat dat wel ging maar helemaal zeker weet ik het niet.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 78128Bericht jbeekmann »

Onze Trophy4 had ook een GTL blok+bak. Dat ging prima! Stuk relaxter op de snelweg!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 78160Bericht ronny »

:D :D oh,oh,oh............. hier word ik toch zo :D van!!! dank,dank en nu ga ik dus met een gerust gestel, lekker sleutelen, tot de volgende keer
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht: # 78383Bericht Okido »

Ik heb een F6 gehad met een versnellingsbak die moest worden vervangen. Ik kreeg toen van iemand een versnellingsbak zonder typeplaatje. Hij bezweerde mij dat het de goede betrof. Niet dus.

De auto reed vervolgens nog maar 120, omdat ie niet meer op toeren kwam. Ik reed overigens ook op gas, dat kost ook iets vermogen. Eén keer heb ik 160 gereden, maar dat was wel met windkracht 10 in de rug. Na een half jaar heb ik de auto weggedaan, voornamelijk door de verkeerde bak.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 78389Bericht Rodeo-6 »

Meneer Renault had en heeft als kwaliteit dat ie alles overal voor gebruikt.

Het/de verschil(len) zit hem vaak in de details.(omg)

De versnellingsbak van de gtl en de f6 zijn 100% hetzelfde met 1 klein HEEL belangrijk verschil, maar dat zit niet in de bak zelf.

Dit verschil is ook van toepassing op de 5-bak van de 5.
>> Doe mij maar een DAF <<
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 78392Bericht schoapke »

rodeo,

elke communicatie-specialist kan je vertellen dat het misschien handig is om indien je bepaalde informatie wilt aandragen, dan meteen de gehele informatie te geven. anders geeft dat zo'n anticlimax als iemand vol interesse begint met lezen.

Zal even een in een voorbeeldje aangeven hoe je zelf je bericht zou kunnen aanpassen;

" Meneer Renault had en heeft als kwaliteit dat ie alles overal voor gebruikt.

Het/de verschil(len) zit hem vaak in de details.

De versnellingsbak van de gtl en de f6 zijn 100% hetzelfde met 1 klein HEEL belangrijk verschil, maar dat zit niet in de bak zelf. "


geef hier duidelijk, maar bekopt weer wat dit belangrijke verschil is

Dit verschil is ook van toepassing op de 5-bak van de 5.

Zo zie je maar dat informatieoverdracht helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn, zolang je het plaatje maar zo compleet mogelijk weergeeft.

ps; het gebruik van meerdere leestekens achter elkaar of een extra groot lettertype draagt over het algemeen ook niet echt bij aan het leesplezier waardoor de aangedrage informatie moeilijker of niet bij de andere partij aankomt.
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 78705Bericht ronny »

nou bij mij zit er geen typeplaatje op en mij is verzekerd dat het een 5-bak is en dat is ook zo alleen weet ik de overbrengverhoudingen niet dus zal ik moeten afwachten of het gaat werken ik kan ook altijd nog die 4-bak terugschroeven en de bumper er terug in lassen dus ........het word toch nog spannend!
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 78754Bericht Willem de Zwijger »

De vijfbak kun je direct herkennen aan die dikke boterham die er extra voorzit vergeleken met een 4 bak.
Ik nodig ook graag Rodeo uit om zijn lichtje hierover nog iets verder te schijnen want ik weet niet wat hij bedoelt. Hij bedoelt waarschijnlijk iets van: het verschil zit hem niet in de bak maar in de tandwielen of zoiets, maar voor de simpele gebruiker maakt het niet uit, deze GTL, F6 en 5 bak zijn in het gebruik natuurlijk totaal verschillend.
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 78795Bericht ronny »

oh ja ? :-? er zitten zowiezo meer tandwielen in een 5bak dan in een 4bak daar heeft rodeo6 toch een sterk punt te pakken,
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 78838Bericht Willem de Zwijger »

Ik citeer even uit wijsheid van een twee jaar geleden:

"Ik heb even de overbrenging van de 5TS bak (HA1) opgezocht (bron: Martijn):
1ste: 0.26
2de: 0.44
3de: 0.68
4de: 0.85
5de: 1.05
pinon / kroonwiel= 9 / 31
Ik concludeer hieruit:
eindoverbrenging = 3.444 is tussen F6 en GTL in.
De eerste drie versnellingen van de TS zijn dezelfde tandwielen in de bak als F6 en GTL.
De vierde is anders, omdat de verhouding tussen 3 en 4 1.42 is voor de TS en 1.25 voor de F6 / GTL.
"

Dus: De schakelende tandwielen in de bak van de GTL en F6 zijn hetzelfde, alleen de eindoverbrenging is anders (dat zijn trouwens ook tandwielen, maar die zijn met elkaar getrouwd).

De schakelende tandwielen van de vijfbak zijn gelijk aan de vierbak voor de eerste drie versnellingen, en verschillend voor 4 (en uiteraard 5 want die zit er niet in in de 4-bak, daarvoor zie je die dikke boterham aan de voorkant zitten, daarin zitten de tandwielen voor de vijfde versnelling).
De eindoverbenging van de GTL, F6 en vijfbak zijn allen verschillend.

Het is natuurlijk een woordenspelletje wat je onder versnellingbak verstaat, alleen de schakelende tandwielen of inclusief de eindoverbrenging. Zelf bedoel ik met de versnellingsbak: alles wat je in je handen houdt als je de bak hebt losgetrokken van de motor, dus inclusief eindoverbrenging. En daarom praat ik het liefst over totale overbrengingsverhoudingen, want dat is het enige wat je er als gebruiker van merkt: hoeveel keer moet je de ingaande as ronddraaien voordat de wielen 1 keer zijn rondgedraaid.

En die totale overbrengingen zien er als volgt uit:

Totale overbrengingen
Versnelling....TS........AT......GTL.......F6
1..................13.2....14.8.....11.9.....15.8
2...................7.8......8.7......6.9......9.2
3...................5.1......5.7......4.5......6.0
4...................4.1......4.0......3.2......4.2
5...................3.3......3.3

Voor de TS gegevens dank aan Martijn, voor de AT gegevens dank aan Rodeo.
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 79085Bericht ronny »

nou dat is een lang maar duidelijk verhaal willem, het verschil tussen een bak van een gtl en een r5 scheelt dus 0,1 omwenteling,maarwat doet dat in de praktijk, als ik dus een 5-bak in m'n gtl zet wat is dan de uiteindelijke opbrengst van die hele verbouwing, of merk je er helegaar niets van en moet je alleen meer schakelen :-?

groet ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 79098Bericht Willem de Zwijger »

- je kunt sneller optrekken,
- bij bergie op kun je beter meekomen
- met iets erachter kun je beter meekomen

Dat is het denk ik wel zo'n beetje. En je hebt een klusje waar je achteraf met veel voldoening op terug kunt kijken...
Plaats reactie