Pagina 1 van 3
Vervangen koelvloeistof is gelukt, nu verlagen + lek vinden
Geplaatst: zo jun 18, 2006 6:05 pm
door tinustilburg
Hallo,
Op zich rijdt m'n 4tje goed, alleen als ik ongeveer een kwartier op de snelweg met 100+ rijd, dan gaat de motor koken. Als ik heel de tijd 90 rijd is er niks aan de hand, maar hij moet toch wel wat harder kunnen lijkt me, ook al heeft ie maar 845cc

Nou dacht mijn vader aan een verstopte radiateur. De koelvloeistof in de radiateur is mooi groen, alleen die in het expansievat is bruinig. Binnenkant van de oliedop is niet mayo achtig en hij rookt niet, dus denk niet dat het een lekke koppakking is. De fan draait altijd mee, dus ook daaraan kan het niet liggen.
Als ik het koelsysteem nou wil reinigen, hoe kan ik dat dan het beste doen?
- Waar tap ik de koelvloeistof af?
- Hoe krijg ik het systeem schoon?
- Hoe ontlucht ik het systeem als er weer koelvloeistof in zit?
- Hoeveel koelvloeistof gaat erin?
Met antwoorden op deze vragen kan ik aan de slag

bedankt alvast,
Martijn
trouwens niemand mij nog gespot??
Ik zie er regelmatig rijden.
Vorige week oranje met speaker en zwaailicht die tegen mij praatte

En een andere met een motorkap op het dak die langs mijn werk (BP) kwam.
Re: Vervangen koelvloeistof
Geplaatst: zo jun 18, 2006 11:31 pm
door Folkert
Radiateur. Als je een stukje hebt gereden, is dan je radiateur op alle plaatsen even warm??? (Aan koelwater kan verder niet zoveel kapot gaan...)
Geplaatst: ma jun 19, 2006 8:18 am
door Rudi
Als je 90 op de teller rijdt met een 845, wordt je door vrachtwagens als irri ervaren op de weg, een 845 of in de volksmond 850 kan echt sneller.
De mijne, nu verkocht aan Onno, liep als een trein op de snelweg. Maar laten we wel wezen, een 850 is geen scheurbak, maar eerder een onthaast auto.
Als de teller 120/130 aanwijst zit je op z'n top van kunnen, je rijdt dan ø 115 kmh.
In het oververhittingsverhaal, zet bij het rijden je verwarming eens vol open en op de warme stand, kun je nu wel harder...?
Lijkt op een kapotte temperatuur sensor, geeft te laat laat of niet een seintje aan de fan, dan lijkt deze goed mee te doen, maar uiteindelijk blijkt de motor dan al te koken. Check even of er geen haarscheurtjes in de slangen zitten, dit leidt ook nog eens tot oververhitting, door compressie verlies op het expansievat.
Geplaatst: ma jun 19, 2006 9:56 am
door tinustilburg
Bedankt voor de antwoorden

Maar zoals ik al zei: De fan draait altijd mee dus daar ligt het niet aan. Als ik de verwarming aan zet als ie begint te koken dan gaat het lampje meteen weer uit en kan ie dus wel harder omdat ie zijn warmte dan beter kwijt kan.
Ik weet dat koelvloeistof niet kapot kan

maar ik dacht dat de rediateur verstopt zit en dat het dan helpt om hem eens te reinigen zodat alle schmutz eruit gaat. Maar denk jij dat een nieuwe radiateur een beter optie is?
Ik zal eerst eens gaan voelen of ie overal even warm is.
Geplaatst: ma jun 19, 2006 10:16 am
door Folkert
tinustilburg schreef:Maar denk jij dat een nieuwe radiateur een beter optie is?
In mijn belevingswereld is een NIEUWE radiateur (niet een tweedehandsje) DE oplossing tegen alle koelingsproblemen...
Succes, Folkert.
Geplaatst: ma jun 19, 2006 6:11 pm
door tinustilburg
Dat lijkt me een beetje kort door de bocht. Ik zal eerst eens kijken of ik het zaakje schoon kan krijgen, een nieuwe radiateur kan altijd nog.
Maar niemand die weet hoe je de koelvloeistof eruit krijgt en het zaakje moet ontluchten??
Geplaatst: ma jun 19, 2006 7:01 pm
door GijSsie
dat is toch bij het schutbord waar er dan een slangetje met dopje uitsteekt??
Maar volgens mij is dit al vaak besproken op t forum, dus als je ff zoekt vind je het vast wel

Geplaatst: ma jun 19, 2006 7:27 pm
door Willem de Zwijger
Dat die fan altijd meedraait lijkt me al een veeg teken, die moet alleen inkomen als je een tijdje stilstaat of file rijdt. Alhoewel, nee, dat is vanuit de GTL gedacht, dat is bij de 850 inderdaad mechnisch gekoppeld niet ?
Aftappen: er schijnt een boutje voor te zitten aan de kant van de distributie (aan de kant van de cabine zeg maar), maar ik trek altijd de onderste slang van de radiator af, krijg je een grote guts van die plakkerige zooi dus doe je best om er iets groots onder te zetten.
Schoonmaken schijnt dan te kunnen door er vervolgens water in te doen en een tablet voor de afwasmachine en dan een hele tijd te laten draaien.
Daarna uiteraard weer leeg laten lopen, ik heb hetzelf nooit gedaan maar ik kan me voorstellen dat dit een zeepsopfeest wordt, lijkt me niet onverstandig om dan nog een keer na te spoelen.
Ontluchten: ik weet niet zeker of het bij de 850 hetzelfde zit, maar bij de GTL zit er een slangetje wat eindigt in een dopje, ik geloof dat het uit de cabine komt, zeg maar ongeveer daar waar de ruitewisserslang naar binnen gaat. Dat dopje eraf -> lucht eruit (bij kachel op heet). Anders zou ik beginnen met de dop van de radiator eraf te draaien, dan zover mogelijk vullen, dop erop, en dan gewoon laten draaien. Door de toenemende temperatuur zet de lucht uit en verdwijnt dan wel zo'n beetje naar het vaatje.
Geplaatst: ma jun 19, 2006 7:43 pm
door -Trelleur-
Willem de Zwijger schreef:Dat die fan altijd meedraait lijkt me al een veeg teken, die moet alleen inkomen als je een tijdje stilstaat of file rijdt. Alhoewel, nee, dat is vanuit de GTL gedacht, dat is bij de 850 inderdaad mechnisch gekoppeld niet ?
Dacht ik ook al: heeft die niet een slipkoppeling? Dan draait hij stationair inderdaad losjes mee, maar pas bij hoge temp. wordt de fan op de poelie getrokken om z'n koelende werk te doen.
Geplaatst: ma jun 19, 2006 8:19 pm
door Folkert
tinustilburg schreef:Dat lijkt me een beetje kort door de bocht.
Dat lijkt inderdaad zo, maar de ervaring leert... Heb je gevoeld of hij helemaal heet wordt?
Geplaatst: ma jun 19, 2006 8:51 pm
door hankleinjan.nl
koelsysteem aftappen bij plug onder het in- uitlaatspruitstuk, dus aan de zijkant van het blok. De tuinslang op de radiator zetten en flink doorspoelen. Vervolgens een reinigingsmiddel erin doen na de plug erin te hebben gedraaid uiteraard en dat reinigingsmiddel ongeveer een dag zijn werk laten doen door ook even de motor te laten draaien. De volgende dag het koelsysteem aftappen, doorspoelen met water en verse koelvloeistof erop doen.
Trouwens: De koelfan van een 850 blokje draait permanent mee.
Geplaatst: ma jun 19, 2006 10:42 pm
door tinustilburg
Oke, bedankt voor de tips.
Als het nou de radiator is, waar kan ik goedkoop een verse kopen?? Ik keek net op Renault4er, die Duitse site, maar daar kosten ze 130 euro...
Trouwens nog een vraagje: De plek waar lucht aangezogen wordt, die vind ik nogal raar. Zo lafjes bij het schutbord achter de uitlaat. Is dat niet veel te heet? Hij kan alleen niet op een andere plek want dan is ie nog dichter in de buurt van de uitlaat of hij zit in de weg voor het handrem stelsel... Zou het beter zijn als ik er een slangetje aan klus en hem koude lucht laat aanzuigen?
Havam partbase radiator!!!
Geplaatst: ma jun 19, 2006 10:47 pm
door Jan
Radiateur Behr Service 85.00 incl btw,
GrJan
Geplaatst: di jun 20, 2006 8:36 am
door Folkert
tinustilburg schreef:Oke, bedankt voor de tips.
Als het nou de radiator is, waar kan ik goedkoop een verse kopen??
Brezan kan het vast ook nog wel bestellen!
Geplaatst: di jun 20, 2006 10:07 am
door ap
steunpunt of club magazijn??