schakelen is echt prut...
Geplaatst: wo mei 24, 2006 8:14 pm
Lieve iedereen!
Hier komt inderdaad weer een ENORM verhaal van mariek... Maar ik probeer alles altijd zo goed mogelijk te verwoorden zodat iedereen een beetje begrijpt waar ik het over heb. M'n 1e berichtjes over vreemde geluidjes enzo is verledentijd... nu wat meer informatie waar je ook daadwerkelijk iets aan hebt...
Let op!:
Een tijdje geleden had ik al een vraagje over het schakelen van mijn r4tje. Ik moest toen maar eens van jullie gaan kijken naar de koppelingskabel... Met toebehoren..
Ik ongeveer een uur naar die kabel gekeken, boek derbij, snapte er echt TOTAAL niks van! Kijk, die kabel weet ik wel te vinden.. Maar dan gaat ie zo ergens onderdoor en hup, dan zie ik hem niet meer. En toen dacht ik, misschien moet ie wel op een brug staan om het te zien.. heb toen dus maar de zoektocht opgegeven. Heb wel vervolgens de nieuwe radiator radiateur of hoe dan ook er in gezet. Doet et prima, op iets kleins na... maar dat voor straks.
Na het monteren reed het autotje prima, en opeens was het gehele schakelgebeuren verleden tijd. Deed het prima, in alle versnellingen dus ik dacht: oke, niks meer aan doen!
Maar tja... dat was tuurlijk niet voor lang... Het begon eigenlijk allemaal met het lastig in z'n achteruit krijgen... Zoals mannen dat dan zeggen als ze een vrouw achter het stuur zien zitten: Ze kan geen auto rijden... Maakt een hoop lawaai, maakt niet uit hoe diep je ook de koppeling in trapt... tandjes poetsen zeg maar...
Vervolgens is de auto zelden meer normaal in z'n 1 te krijgen...
Vanmiddag in gereden in de stad en my god.. echt een drama...
Even de puntjes op een rijtje... (en ik weet het... ik ga nu dingen vertellen die echt echt verholpen moeten worden en snel ook... maar zoals jullie weten ben ik nog in de leer en ben dus op zoek naar geweldige "hoe pak ik het aan"methodes...zodat ik het zelf kan doen...)
Komt ie:
1. Slecht in z'n achteruit te zetten, tandjes poetsen geluid...
2. Nog veel slechter in z'n 1 te krijgen... Eigenlijk enkel met grof geweld maar je wil toch thuis komen en niet door rood rijden...
3. Als je voor het stoplicht staat en je laat hem in zijn 1 staan met dus de koppeling ingetrapt maakt ie een stom geluidje... Alsof er iets behoorlijk aanloopt...
4. Soms gaat ie zelfs heel langzaam rijden alstie in z'n 1 stil staat met de koppeling ingetrapt... Moet ik dus gaan remmen... heel raar...
5. De koppeling is niet moeilijk in te trappen... Het schakelen is dus het probleem...
6. Naar zijn 2, 3 en 4 schakelen is een stuk minder groot probleem. Liep jaartje geleden wat soepeler maar tja...
7. De auto maakt veel toeren alstie in z'n 1 staat met koppeling ingetrapt... Niet dat ik het idee heb dat ik weg vlieg maar toch... Als ik de kooppeling klein stukje op laat komen is dit geluidje weer weg...
8. Als ik aan het rijden ben in z'n 2, 3 en 4 geen problemen.
9. Wat wel een probleem is... We komen niet verder dan 100 km per uur meer. Terwijl ik volgens mij in de Ardennen er 150 mee heb gereden...
Oftewel: snel gaat ie niet meer... Dit is sinds een maandje of 2.
10. Auto drinkt veel benzine... Maar dit komt mede door het feit dat ik niet meer kan rijden met de choke in, (of uit, tis maar hoe je het bekijkt...) Hij pruttelt dan veels te veel en wil dan ongeveer 20 km per uur gaan rijden op de snelweg... Dus ik heb hem telkens een klein stukje uit staan. Niet dat het lampje gaat branden maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel denk ik. Dit heeft natuurlijk (denk ik) met het afstellen te maken, probleem is alleen :ik heb dat nog nooit zelf gedaan. Kan ik dit dan beter bij de garage laten doen of toch zelf...? Heb ik speciaal apperatuur voor nodig toch?
11. Als ik een stukie heb gereden en dan supersnel de mototkap open doe en dan net zo snel het dopje van het koelvloeistogexpansievatjedingetje open draai bubbelt ie een klein beetje (ik gok zo'n seconde of 1...) Heb hem toch echt goed ontlucht dacht ik, met verwarming open enzo... Hoort die 1 seconde durende bubbel of moet ik toch beter ontluchten??
Nou... poe poe, ik ga er bijna van huilen... Wat een toestand he...
Mijn vraag aan jullie:
Oh nee wacht, het ringrubbertje ding is zag ik zojuist kapot.. zit een scheur in, daar waar de pook de koppelingsbak in gaat zeg maar... Maar het lijkt mij niet dat dat ZOVEEL problemen oplevert... Moet vervangen worden, doen we morgen maar dan nog...
We hebben even de test gedaan met rem intrappen, in z'n 1 zetten (met 2 handen) en dan de koppeling best snel op laten komen. Resultaat: Auto slaat netjes af. Dus de koppelingsplaat is niet stuk... toch?
Misschien is het dan de schakelvork... Of de druklager... Of heeft enkel te maken met het afstellen van de koppelingskabel...
En wat de choke betreft.. heeft iemand hier een idee voor? Gewoon afstellen dus...? (en zo ja... heb ik dan zo'n strobo dinges nodig...?)
Sorry voor de enorme lap tekst... Maar ik zit in beetje in de stress... Ik hoop dat julie me een beetje tips kunnen geven. Alles is welkom...
En ja, ik moet dus eerst even kijken naar de koppelingskabel maar kan iemand mij uitleggen hoe dat moet??? Want enige wat ik weet is: speling van 3, 4 mm... of zoiets....
Mijn dank is groot bij enig reactie
liefs mariek
ps hoeveel zouden jullie geven voor een r4 die een roestgaatje heeft van een paar cm achter het linkervoorwiel, en een remprobleem? (remprobleem is, hij remt af alstie aan het rijden is zonder dat je dat wil...) Verder istie nog erg erg mooi en net nieuw in de verf... Bodem heeft verder totaal geen mankementen, ook de balken niet...
is 600 euro dan veel of weinig??
Hier komt inderdaad weer een ENORM verhaal van mariek... Maar ik probeer alles altijd zo goed mogelijk te verwoorden zodat iedereen een beetje begrijpt waar ik het over heb. M'n 1e berichtjes over vreemde geluidjes enzo is verledentijd... nu wat meer informatie waar je ook daadwerkelijk iets aan hebt...
Let op!:
Een tijdje geleden had ik al een vraagje over het schakelen van mijn r4tje. Ik moest toen maar eens van jullie gaan kijken naar de koppelingskabel... Met toebehoren..
Ik ongeveer een uur naar die kabel gekeken, boek derbij, snapte er echt TOTAAL niks van! Kijk, die kabel weet ik wel te vinden.. Maar dan gaat ie zo ergens onderdoor en hup, dan zie ik hem niet meer. En toen dacht ik, misschien moet ie wel op een brug staan om het te zien.. heb toen dus maar de zoektocht opgegeven. Heb wel vervolgens de nieuwe radiator radiateur of hoe dan ook er in gezet. Doet et prima, op iets kleins na... maar dat voor straks.
Na het monteren reed het autotje prima, en opeens was het gehele schakelgebeuren verleden tijd. Deed het prima, in alle versnellingen dus ik dacht: oke, niks meer aan doen!
Maar tja... dat was tuurlijk niet voor lang... Het begon eigenlijk allemaal met het lastig in z'n achteruit krijgen... Zoals mannen dat dan zeggen als ze een vrouw achter het stuur zien zitten: Ze kan geen auto rijden... Maakt een hoop lawaai, maakt niet uit hoe diep je ook de koppeling in trapt... tandjes poetsen zeg maar...
Vervolgens is de auto zelden meer normaal in z'n 1 te krijgen...
Vanmiddag in gereden in de stad en my god.. echt een drama...
Even de puntjes op een rijtje... (en ik weet het... ik ga nu dingen vertellen die echt echt verholpen moeten worden en snel ook... maar zoals jullie weten ben ik nog in de leer en ben dus op zoek naar geweldige "hoe pak ik het aan"methodes...zodat ik het zelf kan doen...)
Komt ie:
1. Slecht in z'n achteruit te zetten, tandjes poetsen geluid...
2. Nog veel slechter in z'n 1 te krijgen... Eigenlijk enkel met grof geweld maar je wil toch thuis komen en niet door rood rijden...
3. Als je voor het stoplicht staat en je laat hem in zijn 1 staan met dus de koppeling ingetrapt maakt ie een stom geluidje... Alsof er iets behoorlijk aanloopt...
4. Soms gaat ie zelfs heel langzaam rijden alstie in z'n 1 stil staat met de koppeling ingetrapt... Moet ik dus gaan remmen... heel raar...
5. De koppeling is niet moeilijk in te trappen... Het schakelen is dus het probleem...
6. Naar zijn 2, 3 en 4 schakelen is een stuk minder groot probleem. Liep jaartje geleden wat soepeler maar tja...
7. De auto maakt veel toeren alstie in z'n 1 staat met koppeling ingetrapt... Niet dat ik het idee heb dat ik weg vlieg maar toch... Als ik de kooppeling klein stukje op laat komen is dit geluidje weer weg...
8. Als ik aan het rijden ben in z'n 2, 3 en 4 geen problemen.
9. Wat wel een probleem is... We komen niet verder dan 100 km per uur meer. Terwijl ik volgens mij in de Ardennen er 150 mee heb gereden...
Oftewel: snel gaat ie niet meer... Dit is sinds een maandje of 2.
10. Auto drinkt veel benzine... Maar dit komt mede door het feit dat ik niet meer kan rijden met de choke in, (of uit, tis maar hoe je het bekijkt...) Hij pruttelt dan veels te veel en wil dan ongeveer 20 km per uur gaan rijden op de snelweg... Dus ik heb hem telkens een klein stukje uit staan. Niet dat het lampje gaat branden maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel denk ik. Dit heeft natuurlijk (denk ik) met het afstellen te maken, probleem is alleen :ik heb dat nog nooit zelf gedaan. Kan ik dit dan beter bij de garage laten doen of toch zelf...? Heb ik speciaal apperatuur voor nodig toch?
11. Als ik een stukie heb gereden en dan supersnel de mototkap open doe en dan net zo snel het dopje van het koelvloeistogexpansievatjedingetje open draai bubbelt ie een klein beetje (ik gok zo'n seconde of 1...) Heb hem toch echt goed ontlucht dacht ik, met verwarming open enzo... Hoort die 1 seconde durende bubbel of moet ik toch beter ontluchten??
Nou... poe poe, ik ga er bijna van huilen... Wat een toestand he...
Mijn vraag aan jullie:
Oh nee wacht, het ringrubbertje ding is zag ik zojuist kapot.. zit een scheur in, daar waar de pook de koppelingsbak in gaat zeg maar... Maar het lijkt mij niet dat dat ZOVEEL problemen oplevert... Moet vervangen worden, doen we morgen maar dan nog...
We hebben even de test gedaan met rem intrappen, in z'n 1 zetten (met 2 handen) en dan de koppeling best snel op laten komen. Resultaat: Auto slaat netjes af. Dus de koppelingsplaat is niet stuk... toch?
Misschien is het dan de schakelvork... Of de druklager... Of heeft enkel te maken met het afstellen van de koppelingskabel...
En wat de choke betreft.. heeft iemand hier een idee voor? Gewoon afstellen dus...? (en zo ja... heb ik dan zo'n strobo dinges nodig...?)
Sorry voor de enorme lap tekst... Maar ik zit in beetje in de stress... Ik hoop dat julie me een beetje tips kunnen geven. Alles is welkom...
En ja, ik moet dus eerst even kijken naar de koppelingskabel maar kan iemand mij uitleggen hoe dat moet??? Want enige wat ik weet is: speling van 3, 4 mm... of zoiets....
Mijn dank is groot bij enig reactie
liefs mariek
ps hoeveel zouden jullie geven voor een r4 die een roestgaatje heeft van een paar cm achter het linkervoorwiel, en een remprobleem? (remprobleem is, hij remt af alstie aan het rijden is zonder dat je dat wil...) Verder istie nog erg erg mooi en net nieuw in de verf... Bodem heeft verder totaal geen mankementen, ook de balken niet...
is 600 euro dan veel of weinig??