Pagina 1 van 2

klepspeling gas R4

Geplaatst: ma mei 15, 2006 8:17 am
door Supersuus
Is de klepspeling van een gas blok anders dan gewoon? gaat om een F6 blok.

Geplaatst: ma mei 15, 2006 8:37 am
door R4F6GTX Automaat
Ligt eraan of je geharde klepzittingen hebt of de originele kop, maar raadzaam is om zeker de uitlaatklep 0,05 ruimer te zetten. Als je een ouw-wijf bent als chauffeur kun je volstaan met 0.15 in en 0.25 uit maar als je van wat doorrijden houdt raad ik je aan om ze op 0.20 in en 0.25 uit te zetten. (stellen bij koude motor)

Geplaatst: ma mei 15, 2006 10:34 am
door jbeekmann
Het komt overigens door de hogere temperatuur die wordt bereikt met het verbranden van gas. De kleppen zetten hierdoor verder uit (worden langer) waardoor je ze meer speling zal moeten geven om dat op te vangen.

Geplaatst: ma mei 15, 2006 4:02 pm
door Okido
jbeekmann schreef:Het komt overigens door de hogere temperatuur die wordt bereikt met het verbranden van gas. De kleppen zetten hierdoor verder uit (worden langer) waardoor je ze meer speling zal moeten geven om dat op te vangen.
Dat lijkt mij een beetje een vreemde veronderstelling. Als je motor warm wordt neemt de klepspeling juist toe door het uitzetten van de klepzittingen. Hierdoor komt de klep wat lager in de cilinder te zitten en de klepsteel wat meer naar beneden. Dus iets meer klepspeling. Daarom moet je bij het stellen van je kleppen als warm zijn, rekening houden met wat meer speling (zie eventueel vraagbaak). Volgens mij is de functie van klepspeling om ervoor te zorgen dat je er zeker van kunt zijn dat de klep gesloten is tijdens de verbranding. Verder geeft het de mogelijkheid de vulopening te kunnen afstellen. In theorie zou je dus een motor met maar een paar honderste klepspeling kunnen maken, echter een beetje koolvorming kan al gauw 0,1 mm schelen. Hou me ten goede dit is mijn eigen bedenksel en ik zit er wel eens meer naast.

Als iemand een vraagbaak renault 6 TL heeft, houd ik me aanbevolen?

Geplaatst: ma mei 15, 2006 4:11 pm
door Okido
Okido schreef:
jbeekmann schreef:Het komt overigens door de hogere temperatuur die wordt bereikt met het verbranden van gas. De kleppen zetten hierdoor verder uit (worden langer) waardoor je ze meer speling zal moeten geven om dat op te vangen.
Dat lijkt mij een beetje een vreemde veronderstelling. Als je motor warm wordt neemt de klepspeling juist toe door het uitzetten van de klepzittingen. Hierdoor komt de klep wat lager in de cilinder te zitten en de klepsteel wat meer naar beneden. Dus iets meer klepspeling. Daarom moet je bij het stellen van je kleppen als warm zijn, rekening houden met wat meer speling (zie eventueel vraagbaak). Volgens mij is de functie van klepspeling om ervoor te zorgen dat je er zeker van kunt zijn dat de klep gesloten is tijdens de verbranding. Verder geeft het de mogelijkheid de vulopening te kunnen afstellen. In theorie zou je dus een motor met maar een paar honderste klepspeling kunnen maken, echter een beetje koolvorming kan al gauw 0,1 mm schelen. Hou me ten goede dit is mijn eigen bedenksel en ik zit er wel eens meer naast.

Als iemand een vraagbaak renault 6 TL heeft, houd ik me aanbevolen?
Ik vond net het onderstaande op Internet, omdat ik toch wat nieuwsgierig werd en moet mijn mening toch gedeeltelijk herzien:

Vraag:
Klepspeling zou nodig zijn om de klep de ruimte te geven om uit te zetten bij het opwarmen van de motor. Het valt me op dat bij motoren, waarbij men de klepspeling zowel koud als warm opgeeft, de klepspeling warm groter is dan koud. Heeft de klepspeling dan een andere functie?

Antwoord:
Ons antwoord: Klepspeling is nodig om te voorkomen dat de klep blijft openstaan. De meest kritische situatie doet zich voor bij het hoog belasten van een koude motor. De hete uitlaatgassen zorgen er voor dat de uitlaatkleppen sneller uitzetten dan de cilinderkop. Het gevolg is dat de klepspeling kleiner wordt dan de waarde die bij koude motor is ingesteld. De constructieve uitvoering van de motor en de gebruikte materialen bepalen of de klepspeling groter wordt, gelijk blijft, of juist kleiner wordt naarmate de bedrijfstemperatuur toeneemt. Het afstellen van de klepspeling moet daarom onder nauwkeurig bepaalde omstandigheden plaatsvinden.Vaak geeft de motorfabrikant de koelwatertemperatuur op als referentiewaarde. Er zijn motoren waarbij de klepspeling bij draaiende motor moet worden gesteld, daarvoor gelden dan weer andere waarden dan bij stilstaande motor.

Bron: Auto motor techniek

Geplaatst: ma mei 15, 2006 10:48 pm
door Folkert
jbeekmann schreef:Het komt overigens door de hogere temperatuur die wordt bereikt met het verbranden van gas. De kleppen zetten hierdoor verder uit (worden langer) waardoor je ze meer speling zal moeten geven om dat op te vangen.
Fout! LPG bevat geen smeermiddelen zoals de loodvervanger in loodvrije benzine.

Geplaatst: di mei 16, 2006 8:44 am
door jbeekmann
Folkert schreef:
jbeekmann schreef:Het komt overigens door de hogere temperatuur die wordt bereikt met het verbranden van gas. De kleppen zetten hierdoor verder uit (worden langer) waardoor je ze meer speling zal moeten geven om dat op te vangen.
Fout! LPG bevat geen smeermiddelen zoals de loodvervanger in loodvrije benzine.
Bij mijn weten zijn beide theorien waar en zitten ze elkaar ook niet in de weg. Het ontbreken van loodvervanger o.i.d. heeft weinig/geen invloed op de speling, wel op de slijtage van de klepzitting overigens.

Geplaatst: di mei 16, 2006 9:24 am
door R4F6GTX Automaat
Lood is nodig om de kleppen te koelen. Niet om te smeren; daar is de motorolie voor. Bij gebrek aan lood stelt men de kleppen iets ruimer om ze meer tijd te geven om te koelen. Koelen gebeurt op het moment als de klep gesloten is; warmte wordt weggeleidt door de kop>koeling

Geplaatst: di mei 16, 2006 9:25 am
door Folkert
Ik wil me er wel bij neerleggen als jullie het beter menen te weten...

Geplaatst: di mei 16, 2006 9:30 am
door R4F6GTX Automaat
Zo is het me bij de opleiding geleerd. Ik wil de leraren wel gaan vertellen dat ze het fout hebben. Maar jouw ervaring doet me wel vermoeden dat er enige wijsheid in zit, zo niet alles. Maar boeie, ieder doet en denkt toch wat ie zelf wil, zeker hier op dit ouw-mutsenforum. (roos)

Geplaatst: di mei 16, 2006 9:35 am
door Folkert
Je doet wel eens iets voor je werk: onderzoekje naar hoe je klepslijtage op lpg kunt verminderen, bijvoorbeeld...

Geplaatst: di mei 16, 2006 9:38 am
door R4F6GTX Automaat
I know. Ik heb ook eens je legergroene (oeps!) R4 AT bekeken en met name de gasinstallatie erin. Bewijst duidelijk je kennis op dat gebied.

Geplaatst: di mei 16, 2006 9:47 am
door jbeekmann
Ik kan me ook niet herinneren dat ik Folkert ooit ergens op een foutje heb betrapt en aan zijn kennis twijfel ik ook niet. Mmmm... dan spreek ik bij deze dus mezelf tegen...
Ik denk dat een compleet verhaal over èn benz versus LPG èn klepspeling èn koeling èn... nouja... dat dus, allemaal een beetje ver voert op dit forum. Daar zijn boeken over vol geschreven, om nu te denken dat we dat in één reply kunnen uitleggen is misschien wat kort door de bocht. (ehh)

Geplaatst: di mei 16, 2006 9:48 am
door jbeekmann
Trouwens wel een leuk gesprek op bijvoorbeeld een kampeerweekend met een biertje in nabijheid van een kampvuur! :D

Geplaatst: di mei 16, 2006 9:57 am
door Folkert
De bijbel op dat gebied: Automotive engine valve recession. By:, R Lewis; R S Dwyer-Joyce

En ff googlen op "valve recession"...