koeling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Michelke
Berichten: 175
Lid geworden op: ma apr 25, 2005 12:34 am
Locatie: Sauda - Noorwegen

koeling

Bericht: # 72322Bericht Michelke »

Hallo,

mijn ventilator voor de koeling wil niet aanslaan. Ventilator zelf is niet stuk. Hoe werkt die voeler? Kan ik die testen? Is 't van belang dat de kabels in de juiste volgorde erop zitten of maakt 't niet uit hoe het thermocontact is aangesloten?

groet
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 72327Bericht brecht »

Volgens mij maakt het niet uit hoe ze aan het thermocontact aangesloten zitten. Aan de motor weer wel ( een achteruit draaiende fan koeltniet zo veel) maar dan zou hij iig íets doen.

Je zou het kunnen testen door het thermocontact los te halen en in een pannetje water te hangen, of door met een thermocontact waarvan je zeker weet dat ie het doet te testen.

Maar hoe weet je dt de jouwe het niet doet? al eens een paar minuten op half gas laten draaien? het duurt nml wel ff voor dat hij aan slaat.
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: koeling

Bericht: # 72331Bericht Hugo »

Michelke schreef:
1. Ventilator zelf is niet stuk.

2. Hoe werkt die voeler?

3. Kan ik die testen?

4. Is 't van belang dat de kabels in de juiste volgorde erop zitten of maakt 't niet uit hoe het thermocontact is aangesloten?
1. Dus als je de twee contacten van de voeler kortsluit, gaat de ventilator draaien.

2. De voeler werkt als een schakelaar, die als zijn voeten te warm worden in de handen klapt en de aangesloten draden doorverbind.

3. Voeten in een bak water leggen en aan de kook brengen, meet de temperatuur van het water en onthoudt bij welke temperatuur de handen gaan klappen. Dit is de temperatuur waarbij de ven dus aan zou zijn gegaan als de voeler op zijn plaats had gezeten. Bij een goede voeler zal dit ongeveer 90 graden Celcius zijn, bij een hogere waarde is het tijd voor een nieuwe voeler.

4. Nee, welke kabel aan de linker of rechter hand komen maakt niet uit. Het is van belang dat de stroom kan - en gaat lopen als dit nodig is: de accu vol, alle draden intact en op een daarvoor bestemde plaats, de ven ok, de voeler ok.
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 72338Bericht brecht »

wat een prachtige uitleg!

Ben je leraar techniek?
Michelke
Berichten: 175
Lid geworden op: ma apr 25, 2005 12:34 am
Locatie: Sauda - Noorwegen

Bericht: # 72350Bericht Michelke »

Oke,

de massakabel naar de ventilator is goed. Ik heb 2 opties. 1: mijn nieuwe termocontact is al naar de filistijnen. 2: d'r zit ergens 'n breuk in m'n plus kabel.
Kan ik 'n nieuwe kabel trekken? Desnoods met 'n zwevende zekering d'rin. Hoe zwaar de zekering?

groet
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 72351Bericht R4F6GTX Automaat »

Als je denkt dat er een breuk in je kabel zit moet je die effe doormeten.
Het is gemakkelijker om even de thermoschakelaar te testen.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 72352Bericht schoapke »

als er een kabelbreuk is, zou de door Hugo zo mooi beschreven optie 1 niet moeten werken. Ipv de schakelaar de draadjes daar doorverbinden met iets anders wat wel altijd geleid.
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 72388Bericht Hugo »

Michelke schreef:...Kan ik 'n nieuwe kabel trekken?...
Dat kan ik niet beoordelen van achter mijn computer.

Het is voor een handig persoon niet moeilijk om de draad te volgen door de kabel boom naar ( waarschijnlijk ) het contactslot.

Een nieuwe kabel direct ( met een zekering van 8 Amp ) naar de accu gaat sneller.

Hoe weet je zo zeker dat de massakabel goed is?
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Plaats reactie