Pagina 1 van 2
fuseepennen losmaken
Geplaatst: za apr 15, 2006 8:01 pm
door Paul/
hallo allen,
ik heb vandaag mn tl '90 uit elkaar gehaald en bij de wielophanging aangekomen had ik veel moeite met het losmaken van de fuseepennen. Hoe voorkom ik dat de pennen meedraaien tijdens het losdraaien van de moeren. Volgens Haynes is hier een hulpstuk voor maar aangezien ik die niet heb vroeg ik me af of er ook een andere oplossing of trucje is.
groeten Paul
ps: iemand nog ideeën voor het demonteren van de motor zonder hulp van een brug of hijsbalk.
Geplaatst: za apr 15, 2006 8:06 pm
door GijSsie
zonder brug of hijsbalk he... zoek een mooie boom op en maak daar een katrolletje aan

Geplaatst: za apr 15, 2006 9:48 pm
door hankleinjan.nl
Met twee man is een motor met versnellingsbak er wel uit te tillen.
Drie personen is helemaal mooi. Twee personen aan de beide zijkanten van de spatborden en de derde persoon trekt een beetje aan de versnellingsbak en houd de boel in evenwicht.
Geplaatst: za apr 15, 2006 9:54 pm
door otogazzi
GijSsie schreef:zonder brug of hijsbalk he... zoek een mooie boom op en maak daar een katrolletje aan

Gijssie............... zou je een keer willen stoppen met het plaatsen van zinloze opmerking op topics van mensen die serieuze vragen stellen.
Bij voorbaat mijn dank!
Geplaatst: za apr 15, 2006 9:59 pm
door GijSsie
wat zo heb ik ook me motor verplaats toen ik geen motortakel meer had hoors

Re: fuseepennen losmaken
Geplaatst: za apr 15, 2006 10:16 pm
door Folkert
Paul/ schreef:hallo allen,
ik heb vandaag mn tl '90 uit elkaar gehaald en bij de wielophanging aangekomen had ik veel moeite met het losmaken van de fuseepennen. Hoe voorkom ik dat de pennen meedraaien tijdens het losdraaien van de moeren. Volgens Haynes is hier een hulpstuk voor maar aangezien ik die niet heb vroeg ik me af of er ook een andere oplossing of trucje is.
Ik heb er ook ruzie mee gehad. In principe zou je hem met een schroevendraaier tegen kunnen houden, maar dat werkt van geen kant. Veel WD40 is het eerste hulpmiddel. Ik heb voorzichtig met de haakse slijper er twee vlakke kanten aan geslepen en er een bahco op gezet.
Succes, Folkert
Geplaatst: za apr 15, 2006 11:43 pm
door Supersuus
Ik duw met een breekijzer de fusee aan in het fuseestuk en werkt meestal erg goed of ik pak de slagmoersleutel en draai hem eerst weer goed vast en daarna weer los.
En de motor eruit halen is met 2 man(1 man en 1 vrouw in mijn geval

) een lang stuk steigerpijp en een flink touw prima te doen.
Geplaatst: zo apr 16, 2006 11:43 am
door Folkert
Aha... Spraakverwarring alom. Bedoel je de fuseekogels of die bout die in het verlengde van je voorveer zit? Bij fuseekogels knijp ik de draagarm en de fusee tegen elkaar met een waterpomptank of iets groters om meedraaien te voorkomen.
Succes, Folkert.
Geplaatst: zo apr 16, 2006 2:56 pm
door cees en jantine
als het inderdaad de fuseekogels zijn, dan eerst de moer helemaal eraf draaien en daarna pas een klap erop geven.
als ze al eerder los zijn gegaan, weer even vast draaien en vervolgens weer los..
je kan ook nog de kleine boutjes van de fuseekogel losmaken..niet de beste oplossing maar het werkt wel.
groet
cees
Geplaatst: ma apr 17, 2006 8:21 am
door Willem de Zwijger
Ik zet op de bovenste kogels altijd een lijmtang als ze meedraaien, en voor de onderste zet ik de krik onder de draagarm.
Geplaatst: ma apr 17, 2006 6:42 pm
door Paul/
Okej bedankt mensen. motor is er idd met hulp van 1 persoon uit gekomen. lichter dan verwacht. En de wat die fuseepennen/kogels betreft bedankt voor de tips. Het gaat om de fuseekogels en om de pennen die aan de onderste en bovenste draagarm zitten en die door de wielophanging gaan.
Geplaatst: vr apr 21, 2006 5:18 pm
door an3s
Ik heb dat met die fuseekogels ook gehad en opgelost door de twee draagarmpjes met een spanbandje zoveel mogelijk naar elkaar toe te trekken. Daardoor klemmen de konische pennen vast in het gietstuk en kan je kracht op de moer zetten zonder dat ie doordraait.
Geplaatst: vr apr 21, 2006 11:33 pm
door Folkert
an3s schreef:Ik heb dat met die fuseekogels ook gehad en opgelost door de twee draagarmpjes met een spanbandje zoveel mogelijk naar elkaar toe te trekken. Daardoor klemmen de konische pennen vast in het gietstuk en kan je kracht op de moer zetten zonder dat ie doordraait.
Volgens mij geldt dat alleen voor de bovenste, maar het is wel een goede tip.
Geplaatst: za apr 22, 2006 3:36 pm
door Hugo
Het is jammer, maar waar...
Bij het los maken van de onderste kogel is de aandrijfas al verwijderd.
Indien er een nieuwe kogel moet worden gemonteerd, is een klap met de hamer een optie.
Anders een krik onder het fuseestuk om spanning op de kogel te krijgen...
Geplaatst: zo apr 23, 2006 3:10 pm
door an3s
Hugo schreef:Het is jammer, maar waar...
Bij het los maken van de onderste kogel is de aandrijfas al verwijderd.
Klopt, maar dan kan je altijd de bovenste pen weer even terughangen en met een spanbandje de boel bij elkaar knijpen