Pagina 1 van 1
Stroom aftappen voor radio
Geplaatst: di apr 11, 2006 9:42 pm
door tinustilburg
Vrijdag wil ik m'n radio aan gaan sluiten. Er ligt nog niks (duh) aan kabels, dus dat moet ik allemaal gaan maken.
Het simpelst lijkt me om een draadje rechtstreeks van de accu naar binnen te leggen voor de radio met een zekering bij de accu. Wat voor zekering moet er dan in zitten?? (hoeveel amp)
Of is het verstandiger om de constante stroom van de zekeringenkast af te tappen? En zo ja, voor of na een zekering?
En bij voor een zekering: wat voor zekering gebruik ik voor de radio?
En voor na de zekering: welke groep kan ik het beste nemen (dus die je niet snel overbelast).
Dan de geschakelde plus: Die kan het beste van het contact komen denk ik? En moet hier ook een zekering tussen zitten?
Dat was het denk ik

alvast bedankt voor de antwoorden.
Geplaatst: di apr 11, 2006 10:19 pm
door jbeekmann
In de zekeringenkast zitten verschillende opties:
- permanent stroom;
- met contact geschakeld stroom;
- met licht geschakeld stroom.
Je kun aan de achterkant zien dat niet alle aansluitingen gebruikt zijn. Ik weet ze niet uit m'n hoofd, maar daar ben je met een eigen gemaakt testlampje/spanningszoeker/multimeter zo achter. Je hebt een contactgeschakelde nodig en de permanent stroom om je zenders te onthouden. Draadje trek je gewoon achter de stuurkolom langs (let op dat je ze niet los op de (draaiende) stuurstang legt, maar even netjes opbind) en de aarde haal je van een van de moertjes waarmee je kachelunit vastzit.
Heb je zo'n soort setje bij de hand?

Geplaatst: di apr 11, 2006 10:41 pm
door tinustilburg
Ja zo'n setje heb ik wel.
Dus ik kan de stroomvoorzieningen gewoon van het zekeringenkastje af plukken. Moet daar dan nog een zekering tussen of tap ik de stroom af na een zekering??
Geplaatst: wo apr 12, 2006 7:54 am
door brecht
Als je de stroom uit de zekeringenkast haalt lijkt me een extra zekering niet nodig toch? tenzij je je radio zo slecht vertrouwd en wilt dat de rest van de vragers die op dezelfde zekering als je radio zitten wilt door laten gaan als de radio weer eens sluiting geeft, maar dan zou ik wat aan de radio doen en niet een extra zekering inbouwen.
Geplaatst: wo apr 12, 2006 8:03 am
door Supersuus
Ik heb m rechtstreeks van de accu(speelt ook met contact uit)met een 8 amp zekering ertussen.
Geplaatst: wo apr 12, 2006 10:02 am
door Wingnut
brecht schreef:Als je de stroom uit de zekeringenkast haalt lijkt me een extra zekering niet nodig toch? tenzij je je radio zo slecht vertrouwd en wilt dat de rest van de vragers die op dezelfde zekering als je radio zitten wilt door laten gaan als de radio weer eens sluiting geeft, maar dan zou ik wat aan de radio doen en niet een extra zekering inbouwen.
Autoradio's worden door de fabrikant altijd met een extra zekering uitgerust, soms in de bedrading, soms achterin het apparaat. Ik heb een paar maanden autoradio's gerepareerd en dan krijg je de slechtste kant van die apparaten te zien. Ik zou zeggen, om je auto te beschermen tegen de radio, lekker een extra zekering er tussen als die er nog niet tussen zit. Ik heb een aantal "mooi" uitgefikte radio's gezien in die tijd.

Geplaatst: wo apr 12, 2006 10:10 am
door brecht
Dus begrijp ik goed dat je een aanbeveeld een extra zekering te zetten tussen de zekering van je auto en die van je radio?
Dat wordt dan de derde zekering op 1 lijn.
Als er 1 zekering zit brand die toch gewoon door bij sluiting. Meer dan 100% veiligehid kan je toch niet maken lijkt me, elke zekering is dan maar weer een punt waar je slecht contact kan maken.
Geplaatst: wo apr 12, 2006 10:58 am
door Wingnut
Dat zouden er 2 moeten zijn: 1 in je zekeringenkast en 1 aan de radio. Ik weet niet beter dan dat de meeste radio's er al 1 bij zich hebben, maar het kan zomaar voorkomen dat je een gebruikte koopt waar iemand in de bedrading heeft zitten klooien waardoor de radio er geen meer heeft. In dat geval zou ik er 1 extra zekering tussen plaatsen. Ik heb nog ergens een gratis exemplaar liggen met "aangepaste" bedrading. Daar moet ik nog wat aan doen. JVC heeft een 10A zekering in z'n staarteind geprikt zitten, die heeft er dus altijd 1 extra tussen zitten en daar hoef je dus niets meer aan te doen, evenals bv Pioneer. Persoonlijk raad ik JVC echter af. Het zijn rampen om te repareren en ik heb er nogal een paar voorbij zien komen met een defect in de voeding.
Geplaatst: wo apr 12, 2006 10:03 pm
door tinustilburg
Oke, hoe het er nu bij staat

:
- Radio vastgepopt op het plankje links onder het stuur. Geschakelde + afgetapt van zekering 2, die is niet in gebruik.
- Constante + afgetapt van zekering binnenverlichting.
- Massa op bevestiging kachel (oid

)
- Versterker 1 ligt onder de bestuurderstoel, de +kabel doorgetrokken door het schutbord langs de rest van de kabelboom. Massa gepakt van de stoelbevestiging.
- Signaalkabels links langs de dorpel en dan door het midden van de balk naar tussen de stoelen. Bekabeling voor versterker 2 (onder passagiersstoel) ligt er al.
- Speakerdraad voor de achterspeakers en subwoofer ligt er ook al. (In het midden van de achterbank omhoog)
Nog te doen:
- Hoedenplank -> MDF op bestaande (en half vergane) hoedenplank schroeven, daar de boxen in en dan een stofje erover.
- Speakers voor -> Hopelijk onzichtbaar bevestigen. Dit ga ik doen door een gat in de deurpanelen te snijden/zagen. Dan een houten ring in mijn speakermaat met constructielijm er tegenaan lijmen en daarop de speaker schroeven (vanaf de achterkant dus).
- Subwoofer -> die hoeft er alleen maar in

kist past precies.
- Antenne... Das nog een raadsel. Bij Conrad hebben ze een electronische antenne die gebruik maakt van de achterruitverwarming. Misschien dat maar eens proberen.
En dan heb ik uiteindelijk goede muziek zonder dat je er iets van ziet als het goed is. Als ik klaar ben zal ik foto's maken en op 't forum zetten.
Geplaatst: do apr 13, 2006 7:57 am
door brecht
graag! Er is ooit een topic geweest met foto'van audio-oplossingen. ben benieuwd naar deze. Maar in het rijtje nog te doen zou ik toevoegen:
- chassis doorlassen
- alle bouten nalopen en vastdraaien
wat moet dat een herrie gaan geven zeg!
wat is het voordeel van twee versterkers trouwens ? (zit niet zo in de audio, heb gamma bakken achterin liggen

)
Geplaatst: do apr 13, 2006 9:28 am
door jbeekmann
Ik neem aan dat er een versterker de subwoofer voedt en de ander de links-rechts-speakers
Je hebt trouwens ook van die elektronische antennes. Die plak je aan de binnenkant tegen je raam o.i.d. en moet je een voedinkje geven.
Geplaatst: do apr 13, 2006 9:46 am
door tinustilburg
Ik heb een 4-kanaals en een 2-kanaals versterker. Die 4-kanaals is voor de achterspeakers, en de andere 2 uitgangen gebrugd voor de subwoofer.
De 2-kanaals versterker is voor de voorspeakers.
Aan zo'n plakantenne oid zat ik ook al te denken, ik weet alleen niet of dat goed werkt...
Geplaatst: do apr 13, 2006 9:54 am
door jbeekmann
Volgens Michiel (LeCar hier) wel.
Geplaatst: do apr 13, 2006 10:38 am
door R4F6GTX Automaat
tinustilburg schreef: Bij Conrad hebben ze een electronische antenne die gebruik maakt van de achterruitverwarming. Misschien dat maar eens proberen.
Moet de achterruitverwarming het dan niet doen, of ben jij een van de weinigen waarbij die ook daadwerkelijk werkt?
Geplaatst: vr apr 14, 2006 12:04 am
door tinustilburg
Volgens mij hoeft ie het niet te doen.... (denk ik)
Ik weet trouwens niet eens of de achterruitverwarming het doet. Er gaat wel een lampje branden op het dashboard als ik hem aanzet, maar of ie het ook daarwerkelijk doet dat weet ik niet.
Speakers in de deurpanelen zitten er nu ook in. Aan de achterkant ertegenaan gezet. Dus je ziet er helemaal niks van.
Daarna kwam ik erachter dat de knop van het slot van de bestuurderdeur er in zat. Dus ik het slot eruit gehaald, klink er aan de binnenkant ook uit gehaald. Was er een pinnetje afgebroken. Toen ik die gemaakt had ben ik een uur bezig geweest om het zaakje weer terug te krijgen
Pff wat is dat irritant zeg. Vooral het slot+knop (dat waar de cilinder op zit) erin krijgen en daarna die lange stang met de klink aan de binnenkant er weer terug op krijgen. Pfff wat heb ik de auto vandaag vaak vervloekt
