optimale manier om het chassis tegen de roest te beschermen.
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
optimale manier om het chassis tegen de roest te beschermen.
Hallo allemaal,
Als het weer wat beter "weer" word wil ik de koets van het chassis van mijn savanne halen. Ik wil dan waar nodig is lassen en verder helemaal roestvrij maken. Ik wil het grondig aanpakken, dus hoe bescherm je het beste het chassis tegen roest?
Ik heb al verscheidene dingen gehoord zoals tectyl bodysafe, lood(vrije) menie, RLS, owatrol, lijnolie. Ik kan het er natuurlijk allemaal op smeren maar dat lijkt mij beetje bezopen... Dus wat is de optimale manier? zodat ik er met een gerust hart pakweg 10 jaar niet naar hoef om te kijken.
Er zullen vast mensen over verzinken beginnen, maar deze manier is mij te riskant...
ALvast bedankt!
Groeten,
Gijs
Als het weer wat beter "weer" word wil ik de koets van het chassis van mijn savanne halen. Ik wil dan waar nodig is lassen en verder helemaal roestvrij maken. Ik wil het grondig aanpakken, dus hoe bescherm je het beste het chassis tegen roest?
Ik heb al verscheidene dingen gehoord zoals tectyl bodysafe, lood(vrije) menie, RLS, owatrol, lijnolie. Ik kan het er natuurlijk allemaal op smeren maar dat lijkt mij beetje bezopen... Dus wat is de optimale manier? zodat ik er met een gerust hart pakweg 10 jaar niet naar hoef om te kijken.
Er zullen vast mensen over verzinken beginnen, maar deze manier is mij te riskant...
ALvast bedankt!
Groeten,
Gijs
Savane 1993 =D
- RenaultVierWiel
- Berichten: 105
- Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Tsja Gijs (he, je mag trouwens al wel brommer rijden he, sinds deze week ), er is al wel veel over geschreven en volgens mij is er geen eenduidig antwoord op. Eenvoudigweg omdat er niet veel objectief vergeleken is.
Sommigen hebben lekker de tectylbus leeggespoten op hun auto, en die roest niet. Anderen deden hetzelfde en hij roest wel. Idem voor Owatrol. Het komt erop neer dat je roestige delen zo snel mogelijk weghaalt, en dat wat niet roest beschermt met "iets". Ik ben er ook nog niet uit, maar nijg naar Owatrol.
In dit bericht een behulpzaam stukje(!) van Rodeo-6 over anti roest behandelingen. Misschien leerzaam.
Sommigen hebben lekker de tectylbus leeggespoten op hun auto, en die roest niet. Anderen deden hetzelfde en hij roest wel. Idem voor Owatrol. Het komt erop neer dat je roestige delen zo snel mogelijk weghaalt, en dat wat niet roest beschermt met "iets". Ik ben er ook nog niet uit, maar nijg naar Owatrol.
In dit bericht een behulpzaam stukje(!) van Rodeo-6 over anti roest behandelingen. Misschien leerzaam.
Laatst gewijzigd door Neeelz op zo mar 12, 2006 1:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Een quatrelle is het wel!
Idd neeelz, ik mag op een brommer maar dat doe ik niet, ik ga lkkr me geld uitgeven aan het opknappen van mijn r4 .
Jantine: ik heb al een tijdje rondgekeken, maar zoals ik eerder al vertelde, niets concreets, iedereen zegt iets anders, er is geen duidelijke manier uit te halen.
Weet iemand een adres in Belgie waar RLS en loodmenie gehaald kan worden? In omgeving van Antwerpen, graag.
Dan smeer ik er daar 1 a 2 lagen van op. + nog een laag bodysafe op de onderkant . Op de bovenkant(waar je strax op zit met je voeten e.d.) smeer ik dan gewoon zwarte verf oid.
De binnenkanten van de balken laat ik een keer goed vollopen met lijnolie. (hoeveel liters?)
Is het mss slim om eerst de lijnolie in de balken te gieten en daarna de buitenkant te bekwasten?
Kan de buitenkant van de benzinetank ook gewoon ingesmeerd worden met RLS oid?
Als er nog mensen zijn die denken dat het nog beter kan , laat maar horen. Tips zijn altijd welkom.
groeten,
Gijs
Jantine: ik heb al een tijdje rondgekeken, maar zoals ik eerder al vertelde, niets concreets, iedereen zegt iets anders, er is geen duidelijke manier uit te halen.
Weet iemand een adres in Belgie waar RLS en loodmenie gehaald kan worden? In omgeving van Antwerpen, graag.
Dan smeer ik er daar 1 a 2 lagen van op. + nog een laag bodysafe op de onderkant . Op de bovenkant(waar je strax op zit met je voeten e.d.) smeer ik dan gewoon zwarte verf oid.
De binnenkanten van de balken laat ik een keer goed vollopen met lijnolie. (hoeveel liters?)
Is het mss slim om eerst de lijnolie in de balken te gieten en daarna de buitenkant te bekwasten?
Kan de buitenkant van de benzinetank ook gewoon ingesmeerd worden met RLS oid?
Als er nog mensen zijn die denken dat het nog beter kan , laat maar horen. Tips zijn altijd welkom.
groeten,
Gijs
Savane 1993 =D
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Als je in de zeer luxe omstandigheid verkeert van een compleet losgesleuteld chassis dan heb je een behoorlijk streepje voor op de rest van ons tobbers.
Er bestaat geen 'beste manier', vergelijk het met religie, sommigen kunnen er heel erg van overtuigd zijn dat de hunne de ware is, maar bij gebrek aan een dagelijks bericht met neon letters voor iedereen leesbaar in de lucht waarmee het Opperwezen zijn boodschappen en instructies klip en klaar weergeeft moeten we het doen met Jantje vindt dit, Fatima vindt dat, en Wong haalt zijn schouders erover op.
Dit gezegd hebbende, neem het voor wat het waard is, maar iedereen zal er denk ik mee eens zijn dat eerst repareren en dan verzinken het beste is, Goof heeft het al gedaan, dus het risico is beperkt als je hem vraagt wat je wel en niet moet doen en bij wie.
Als je daar niet aan wilt: eerst repareren, en dan zorgen dat je in de balken een laag krijgt waar het water geen vat op krijgt. Best getest door de grundliche oosterburen is Mike Sanders vet (zoek maar eens op die term), nadeel is dat je dat heet moet inspuiten, en dat het er op de hete zomerdagen een beetje uitlekt als je kiertjes hebt (en geloof mij, die heb je hoewel...als je het chassis echt loshebt zou je misschien alle gaatjes dicht kunnen krijgen). Bij mijn weten heeft geen enkele R4 dit spul in de ingewanden zitten.
Zelf zou ik Owatrol met menie (RLS) in de balken gieten, en dan het chassis lekker kantelen en zo, zo dat het overal kan komen. Voordeel: de Owatrol fixeert de roest en trekt geweldig diep in alle denkbare kieren tussen die fijne dubbel gelaste platen, de menie geeft wat galvanische bescherming. Nadeel: vrij prijzig. Daarna zou je er nog een waslaag of lijnolie achteraan kunnen doen.
Naar mijn gevoel is de bescherming met de beste kwaliteit / geld verhouding de lijnolie, want het is lekker goedkoop. Het mooist is denk ik om er eerst gekookte lijnolie met siccatief in te doen, die droogt namelijk zodat je ook een fixeerlaag krijgt en alle gaatjes dichttrekken (je zou ook menie in de lijnolie kunnen doen om een RLS achtig effect te krijgen). Daarna zou je er ongekookte in kunnen doen, dat blijft vloeibaar zodat het elke zomer weer lekker in de spleetjes kan kruipen.
Ik zou er zeker geen tectyl zomaar inspuiten, want er zit vast en zeker al wat roest in de balken, en daar hecht de tectyl slecht op. Voor nieuwe auto's is dat uiteraard een ander verhaal.
OK, dus dat was in de balken, nu de buitenkant, en dan even niet-carosserie, bv benzinetank, bodem, zijkant balken etc: eerst zo goed mogelijk schoonmaken, dan een verf vermengd met Owatrol, of een laag Owatrol / RLS en dan bitumen, of een mengseltje Owatrol met bodycote, er is van alles mogelijk. We hadden op het Forum ooit MS Dageraad die ons bezwoer dat je witte HEMA verf met Owatrol moest nemen omdat je dan goed kunt zien of het na 10 jaar weer begint te roesten.
Jij bent een geluksvogel met veel tijd, in dat geval zou ik altijd 3 lagen tegenaan gooien ipv 1 laag: de bescherming staat of valt met het weghouden van water en zuurstof, en met dunne laagjes trekken die er doorheen voor je het weet.
Om alles nog even tot het gaatje te relativeren:
Uiteraard is er ook een religie die zegt dat je het zo dun mogelijk moet houden, omdat dikke lagen het nadeel hebben dat er water onder kruipt zonder dat je er weet van hebt.
En dan is er nog een een religie die zegt: je moet helemaal niks in die balken doen, hooguit wat gaatjes boren zodat ze goed ventileren om ze droog te houden van binnen. En als ze dan gaan roesten las je er gewoon iets nieuws in. Ook daar zit wel wat in, want als je ooit moet lassen aan een balk vol met de optimale bescherming zijnde Mike Sanders vet dan kun je beter vooraf de brandweer bellen (zoals mijn kennis mij meedeelde die dit spul in Jaguars stopt).
O ja, er is ook nog een gerucht wat zegt: lijnolie trekt in de loop van jaren vocht aan en wordt zuur, en vreet dan de boel op. Maar ik heb nog nooit een praktijkgeval gezien met dit euvel, dus dat zal wel meevallen.
Dus....
En dan die gouden tip: als je met lijnolie werkt, wees dan heeeel bang voor doordrenkte lappen die je na de klus in een hoek gooit, dat heeft mij ooit bijna de das om gedaan. In de Gouden Eeuw werd lijnolie ook veel gebruikt, en dat schijnt heel wat ateliertjes in rook veranderd te hebben....
Er bestaat geen 'beste manier', vergelijk het met religie, sommigen kunnen er heel erg van overtuigd zijn dat de hunne de ware is, maar bij gebrek aan een dagelijks bericht met neon letters voor iedereen leesbaar in de lucht waarmee het Opperwezen zijn boodschappen en instructies klip en klaar weergeeft moeten we het doen met Jantje vindt dit, Fatima vindt dat, en Wong haalt zijn schouders erover op.
Dit gezegd hebbende, neem het voor wat het waard is, maar iedereen zal er denk ik mee eens zijn dat eerst repareren en dan verzinken het beste is, Goof heeft het al gedaan, dus het risico is beperkt als je hem vraagt wat je wel en niet moet doen en bij wie.
Als je daar niet aan wilt: eerst repareren, en dan zorgen dat je in de balken een laag krijgt waar het water geen vat op krijgt. Best getest door de grundliche oosterburen is Mike Sanders vet (zoek maar eens op die term), nadeel is dat je dat heet moet inspuiten, en dat het er op de hete zomerdagen een beetje uitlekt als je kiertjes hebt (en geloof mij, die heb je hoewel...als je het chassis echt loshebt zou je misschien alle gaatjes dicht kunnen krijgen). Bij mijn weten heeft geen enkele R4 dit spul in de ingewanden zitten.
Zelf zou ik Owatrol met menie (RLS) in de balken gieten, en dan het chassis lekker kantelen en zo, zo dat het overal kan komen. Voordeel: de Owatrol fixeert de roest en trekt geweldig diep in alle denkbare kieren tussen die fijne dubbel gelaste platen, de menie geeft wat galvanische bescherming. Nadeel: vrij prijzig. Daarna zou je er nog een waslaag of lijnolie achteraan kunnen doen.
Naar mijn gevoel is de bescherming met de beste kwaliteit / geld verhouding de lijnolie, want het is lekker goedkoop. Het mooist is denk ik om er eerst gekookte lijnolie met siccatief in te doen, die droogt namelijk zodat je ook een fixeerlaag krijgt en alle gaatjes dichttrekken (je zou ook menie in de lijnolie kunnen doen om een RLS achtig effect te krijgen). Daarna zou je er ongekookte in kunnen doen, dat blijft vloeibaar zodat het elke zomer weer lekker in de spleetjes kan kruipen.
Ik zou er zeker geen tectyl zomaar inspuiten, want er zit vast en zeker al wat roest in de balken, en daar hecht de tectyl slecht op. Voor nieuwe auto's is dat uiteraard een ander verhaal.
OK, dus dat was in de balken, nu de buitenkant, en dan even niet-carosserie, bv benzinetank, bodem, zijkant balken etc: eerst zo goed mogelijk schoonmaken, dan een verf vermengd met Owatrol, of een laag Owatrol / RLS en dan bitumen, of een mengseltje Owatrol met bodycote, er is van alles mogelijk. We hadden op het Forum ooit MS Dageraad die ons bezwoer dat je witte HEMA verf met Owatrol moest nemen omdat je dan goed kunt zien of het na 10 jaar weer begint te roesten.
Jij bent een geluksvogel met veel tijd, in dat geval zou ik altijd 3 lagen tegenaan gooien ipv 1 laag: de bescherming staat of valt met het weghouden van water en zuurstof, en met dunne laagjes trekken die er doorheen voor je het weet.
Om alles nog even tot het gaatje te relativeren:
Uiteraard is er ook een religie die zegt dat je het zo dun mogelijk moet houden, omdat dikke lagen het nadeel hebben dat er water onder kruipt zonder dat je er weet van hebt.
En dan is er nog een een religie die zegt: je moet helemaal niks in die balken doen, hooguit wat gaatjes boren zodat ze goed ventileren om ze droog te houden van binnen. En als ze dan gaan roesten las je er gewoon iets nieuws in. Ook daar zit wel wat in, want als je ooit moet lassen aan een balk vol met de optimale bescherming zijnde Mike Sanders vet dan kun je beter vooraf de brandweer bellen (zoals mijn kennis mij meedeelde die dit spul in Jaguars stopt).
O ja, er is ook nog een gerucht wat zegt: lijnolie trekt in de loop van jaren vocht aan en wordt zuur, en vreet dan de boel op. Maar ik heb nog nooit een praktijkgeval gezien met dit euvel, dus dat zal wel meevallen.
Dus....
En dan die gouden tip: als je met lijnolie werkt, wees dan heeeel bang voor doordrenkte lappen die je na de klus in een hoek gooit, dat heeft mij ooit bijna de das om gedaan. In de Gouden Eeuw werd lijnolie ook veel gebruikt, en dat schijnt heel wat ateliertjes in rook veranderd te hebben....
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Ja, een bericht waar het prima in beschreven staat. Ik heb er alleen een klein vraagtekentje bij, of eerder een uitroeptekentje:
Ik heb nu een proef gedaan met een wagen met ongekookte lijnolie, (die droogt dus puur in ongeveer 3 maanden) vermengd met een impregneermiddel (dat de eigenschap heeft om lekker overal in te trekken) met daarbij een klein beetje siccatief (verkrijgbaar in hobby/verf winkels). Het spul was in ongeveer 1 week aardig droog aan het worden. Enkele weken daarna heb ik er verwarmd vet (speciaal Zweeds recept) ingespoten, vooral in de hoeken met flinke druk.
Over 10 jaar weet ik jullie wel te vertellen of dit de goeie manier is/was.
ps: en nog steeds maar 4444 berichten
Gekookte lijnolie bevat zelf al siccatief. Als je het er nog extra bijdoet droogt het te snel. Ik heb wat proefplaatjes gemaakt. gekookte zonder siccatief droogt in ongeveer 3 dagen. Met siccatief, natuurlijk afhankelijk hoeveel je erbij kletst, tot droogtijd in 3 uur, te kort dus want dan heeft het niet genoeg tijd om rond te kruipen. Naarmate het droogt wordt het ook steeds trager om rond te fietsen..Willem de Zwijger schreef: Het mooist is denk ik om er eerst gekookte lijnolie met siccatief in te doen, die droogt namelijk ....
Ik heb nu een proef gedaan met een wagen met ongekookte lijnolie, (die droogt dus puur in ongeveer 3 maanden) vermengd met een impregneermiddel (dat de eigenschap heeft om lekker overal in te trekken) met daarbij een klein beetje siccatief (verkrijgbaar in hobby/verf winkels). Het spul was in ongeveer 1 week aardig droog aan het worden. Enkele weken daarna heb ik er verwarmd vet (speciaal Zweeds recept) ingespoten, vooral in de hoeken met flinke druk.
Over 10 jaar weet ik jullie wel te vertellen of dit de goeie manier is/was.
ps: en nog steeds maar 4444 berichten
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Interessant. Ik heb zelf nog nooit met siccatief in de lijnolie gespeeld. Ik heb wel gekookte in mijn balken gegoten, je schrikt je een ongeluk van de enorme hoeveelheid die er door alle kieren net zo weer uitkomt en die bleef bij mij een paar weken nalekken (ik heb lijnoliedruipsteen aan de auto hangen en de oprit is een grote bende geworden), dus ik dacht dat je met siccatief na een paar dagen droog zou zijn. Maar jij smeert het in een dunne laag op een plaatje Paul ? Is misschien toch iets anders als je er een klotsend nivootje in hebt zitten. Maar als dat 3 uur al droogt dan ben je inderdaad het doel voorbijgeschoten. Eerst een beetje spelen dus om de optimale droogtijd te vinden.
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht