Pagina 1 van 2

Geplaatst: vr jul 12, 2002 11:09 pm
door R4F6GTX Automaat
Is het mogelijk om de voorveren (torsiedingen) te verstellen zodat de wagen hoger van de weg komt te liggen (staan?). Hij is wat doorgezakt en knalt af en toe op een verkeersdrempel. Hoe makkelijk (of moeilijk) is dat? Hij heeft inmiddels 340.000 km gelopen en de automaat is waarschijnlijk een stukje zwaarder dan de gewone schakelbak, dus hij mag best wel wat de hoogte in.

Geplaatst: za jul 13, 2002 9:21 pm
door Moaske
Nieuwe schokdempers misschien ? :grin:

Geplaatst: za jul 13, 2002 10:17 pm
door hugo4groningen
misschien dempers uit een alpine? dat weet Los Folkert vast wel.

Geplaatst: zo jul 14, 2002 9:03 am
door Folkert
De wagenhoogte verandert niet echt met andere schokdempers. Wel is het zo dat als je rotte schokdempers hebt, dattie flink in zn veren slaat bij zo'n drempel. (daar waren schokdempers net voor...).
Overigens zou het verhogen niet echt een probleem moeten zijn, maar ik heb het nog nooit gedaan...

Geplaatst: zo jul 14, 2002 9:42 am
door R4F6GTX Automaat
De schokdempers zijn het probleem niet; die heb ik trouwens al recent vernieuwd met die van een R5. deze zijn dikker, dus ook stugger, aldus die vent van de automaterialenzaak. Nee, hij is gewoon met de jaren wat doorgezakt. Ik bedoelde dus hoe het mogelijk is om die torsiestaaf zó te veranderen dat ie de wagen op zich hoger zet. Ik wil 'm trouwens toch hoger hebben omdat ik altijd over een hobbel-zandpad moet rijden om op mijn plekkie te kunnen komen.

Geplaatst: zo jul 14, 2002 10:44 am
door de dikke
ik heb er een stabilisatorstang van een 5 alpine onder gezet om hem wat stugger te maken ,maar dan komt de auto een best stuk omhoog mischien een idee? (over 3 weken 6 weken naar france dat wordt weer smullen)

Geplaatst: zo jul 14, 2002 11:44 am
door Folkert
Door het monteren van een stabilisator verandert de wagenhoogt niet. Dat wordt veren verdraaien dus.. Dat zou in principe niet moeilijk zijn, al heb ik het nog nooit gedaan. Aan de voorzijde is het beduidend eenvoudiger dan achter. Het is iets als: veren helemaal ontspannen door de schokdempers te verwijderen en liefst ook de fusee aan de onderkant los, zodat de onderste draagarm helemaal los hangt. Dan kan je aan de achterzijde van de voorveer (ergens in dat balkje onder de stoel) de bevestiging van de veer los maken en hem na het verdraaien van een paar tandjes weer monteren...
Succes...

Geplaatst: di jul 16, 2002 12:31 pm
door jbeekmann
toch wel geinig dat de dikke z'n vier met een andere stabistang de hoogte in heeft gekregen en dat Folkert zegt dat dat niet kan... mmm...

Geplaatst: di jul 16, 2002 10:13 pm
door de dikke
ik ben het met folkert eens dat het niet kan,maar als ik naar buiten kijk zie ik een 4 staan die toch echt een stuk omhoog is gekomen,nou moet ik zeggen dat ie er niet zomaar onder zat hoor,zou ie de draagarmen niet omlaag trekken en zo de vering wat verhogen ?het is ook geen gezicht zo hoog ik wil juist wat zakken.

Geplaatst: di jul 16, 2002 10:22 pm
door de dikke
en mijn 4 was normaal van hoogte voordat ik die stang van die 5 eronder zette ,dat zal ook wel een verschil maken denk ik,er was ook een vrij oud 4 tje in lelystad een f4 die lag met z`n voorbumper bijna op straat ,ook niet echt ideaal(zeker niet met al die drempels bij ons)nooit meer gezien trouwens, bordeux achtig rood was ie.

Geplaatst: di jul 16, 2002 10:48 pm
door Folkert

Geplaatst: ma aug 05, 2002 9:45 am
door Anton Doomernik
Ik heb mijn 4tje (uit 1984) voor en acher verlaagd gehad maar dit weer hersteld omdat dan alle fijne rijeigenschappen van de r4 ver te zoeken zijn.Ik heb hem dus weer verhoogd en dat gaat als volgt.(zonder het speciale gereedschap)je moet 1 stang per keer verdraaien.
Wat had ik nodig:een brug om de auto omhoog te zetten en de wielen vrij te laten hangen-een zware pompentang (van ongeveer 60 cm of langer)-1 spansingeltje met zo'n krikje en 1 zonde krikje met zo'n vergrendeling(geen gamma spul)-het gebruikelijke gereedschap.
begin bv bij rechts.
als eerste moet je dat kapje onder de auto los maken (sleuteltje 10) en dan zie je de bevestiging van de stang aan de auto.
daarna kun je onder de stoel 3 bouten los draaien 1 m8 en 2 m10.
eerst de m10 en daarna de onderste m8.
Bij het losdraaien van de m8 schiet de stang los (niet schrikken).
nu is de stang los je kunt nu het blok dat aan de stang zit een tandje verzetten.
nu moet je een spansingel om de torsiestang doen en dan door de bijrijdersdeur naar binnen en onder de stoel door en weer terug en dan aan elkaar. Hierdoor krijg je vlak bij de bevesteging van de stang een draaipunt om de stang te verdraaien.
nu zet je die pomptang op de torsiestang(met het einde naar rechts wijzend want je moet nogal een grote slag kunnen maken.het 2de singeltje zonder krikje monteer je om het eind van de tang en aan de linkse torsie stang nu kun je aan de tang gaan trekken en en het spansingeltje aantrekken.
nu moet je een lamp onder de auto zetten en kun je vanuit de auto zien of het m8 gat op zijn plek zit (let op dit gaat gekontroleerd maar zwaar).Als de m8 bout zit kun je verder trekken en de 2 m10 bouten monteren.
kapje er weer op en dat is een kant.
de andere kant werkt het zelfde.
nu is de auto +- 6-10 centimeter verhoogd.
sucses

Geplaatst: ma aug 05, 2002 10:36 am
door R4F6GTX Automaat
Dank je. Dit is het bericht dat ik nodig heb. Ik weet alleen nog niet wat een spansingeltje is, maar daar kom ik ook wel achter. :wink:

Geplaatst: ma aug 05, 2002 10:53 am
door JANSSEN
spansingletje is een spanband ook wel sjorband genoemd dan moet je er een hebben met een mechanisme die zich zelf strakker trekt door een handle te bewegen
succes

Geplaatst: ma aug 05, 2002 11:01 am
door Goof
Zo zou ik het dus niet doen. Als je namelijk je fusee uit je wielophanging haalt, dan is alle kracht al van de torsiestang af. Je kunt er dan allemaal zo bij. Vervolgens zet je de fusee eerst weer aan de onderste draagarm vast en dan zet je een krik onder de onderste draagarm en krik je de handel omhoog, waardoor ook de bovenste draagarm weer bevestigd kan worden. Het voordeel is dat het gewicht van de wagen zorg draagt voor het op spanning zetten van je torsie staaf. Je loopt dus niet het risico dat je spanband het begeeft of dat er iets losschiet met alle risico's van dien. Ik wil het in ieder geval niet meemaken dat ik zo'n ding met een rotvaart tegen m'n hand krijg getorpedeerd.