Jan-San schreef:Goof is de expert op dit gebied. Hij doet nog al eens nieuwe ontdekkingen

.
Maar ik kan je vertellen dat het achter (bij een GTL) echt poepie simpel is. Gewoon andere trommel erop zzz. R5tr
Jaja, blabla... ik denk het te weten tot ik het echt ga passen...
Dat van die trommel zal wel kloppen, maar geprobeerd heb ik het niet. Tis gewoon een kwestie van afmetingen vergelijken en conclusies trekken. Autofabrikanten zijn in principe lui en willen het liefst zo weinig mogelijk verschillende onderdelen gebruiken.
Ik wil op mijn project geventileerde schijven aan de voorzijde. Dat zou met het huidige systeem alleen kunnen als ik ergens cup-fusees en klauwen weet te charteren, wat overigens niet te betalen is. Dus toen maar gekeken naar gtt spul. Wat blijkt:
- maten wiellagers zijn identiek aan 5AT (niet r4)
- lengte rechter aandrijfas gtt = identiek r4
Overgebleven vragen:
- is die aandrijfas pas te maken, zodat ik de wielnaaf kan gebruiken en dus ook de rest van de remhandel?
- Past het inderdaad allemaal op die fusee?
Dus toen maar het spul gekocht en passen maar. In eerste instantie met rolmaat grofweg gemeten omdat het hele zootje natuurlijk ontiggelijk vast geroest zat. Leek te passen, dus demonteren maar.
Klauwen en naaf gedemonteerd, bleek klauw toch niet op fusee te passen. Nou is die schijf ook aanzienlijk groter, dus de klauw moest toch naar buiten komen.
Naaf past zoals verwacht inderdaad in de lagers van de AT, MAAR de AT lagers staan verder uit elkaar. De fusee is dikker of de naaf korter zeg maar. Dus gaat het toch weer niet lukken, tenzij ik de fusee een 19mm af laat draaien en dat moet te doen zijn.
Maar dan, de aandrijfas. Is dat pas te maken zodat ik die in de 5TS bak kan steken. Zoals vermeld zijn autofabrikanten lui en wat blijkt, de homokineten aan de bakkant van de gtt aandrijfas zijn identiek aan die van een r4. Is dus een kwestie van de bakkant verwisselen en klaar is kees.
Wat moet ik nou nog doen om het hele verhaal erop te passen:
- fusees af laten draaien
- pasplaat voor de klauwen maken
- spacers kopen om de wielen straks weer 20 mm naar buiten te halen
Voor de achterzijde wil ik uiteraard ook schijven en daar ben ik nou mee bezig om uit te zoeken wat ik moet doen om dat passend te krijgen. Mocht dat niet lukken, dan komen daar gewoon trommels. Daarvoor zet ik dan desnoods de ankerplaten van een super 5 ook nog over.
Verder heb ik op goed geluk een sportkoppeling voor een gtt uit engeland laten komen. Dat ding blijkt nu veel te groot voor zowel vliegwiel als koppelingshuis. Heb er een hard hoofd in, maar ik ga toch proberen om een oplossing te vinden. Dus vliegwiel van een gtt charteren en dan kijken of ik het met een koppelingshuis van een r21 of r25 passend krijg. Dat wordt nog behoorlijk wat research.