Pagina 1 van 1

niet startten door vocht?

Geplaatst: ma feb 06, 2006 10:33 am
door brecht
Ik gisteren weer naar Nijmegen om Pipo klaar te maken voor zijn zwaar verdiende apk... start ie niet! grrrrr

accu tje vol, tweede auto draaiend er naast, alle lampjes idd uit, overal vochtverdrijver, niks hielp. Af en toe een pruttel. Een keer sloeg ie zelfs aan (maar gelijk veeel witte rook, door de onverbrande gasresten denk ik) maar uiteindelijk gewoon kansloos.

tip: stal nooit een auto waar je aan moet werken meer dan 100 km van je huis. Nu kan ik volgend weekend pas weer een volgende poging gaan doen terwijl ik hoopte vandaag een apk te halen en hem mrgen gewoon te gaan gebruiken.

maar de vragen dus:
was die witte rook echt van de onverbrandde gasresten? (het rook wel naar gas inieder geval)
Het was extreem vochtig gisteren, hoe aannemelijk is het dat dat de enige oorzaak was?
helpt vochtverdrijver eigenlijk a la moment of moet je daar ff op wachten?
Ik ga volgende poging de benzine tank maar eens aansluiten en het op benzine proberen heb ik dan meer kans gezien de omstandigheden?
Zie ik iets anders over het hoofd?

Geplaatst: ma feb 06, 2006 10:54 am
door Le Car
Brecht,

FF zgn "dampstart" kopen. Is niet het beste middel voor je blok vanwege de heftige explosies maar hij start er meestal wel mee.

Hoef je iig niet te klooien met een andere tank.
Je kunt ook een klein tankje rechtstreeks op je benzinepomp aansluiten en deze aan je motorkap ophangen. ook ff de retour aansluiten anders is hij zo leeg.

Geplaatst: ma feb 06, 2006 12:14 pm
door brecht
wat is "dampstart" voor een middel? Een benzinevervanger die je zo in de carburateur spuit o.i.d.?

Benzinetank gaat niet te veel problemen opleveren hoor, de leiding was lek en die heb ik dicht geknepen, ik moet dus alleen dat rotte stuk leiding vervangen en een jerrycannetje benzine er in gooien.

Geplaatst: ma feb 06, 2006 12:33 pm
door Willem de Zwijger
In de tijd dat ik op LPG reed moest je op benzine starten, maar ik begrijp dat je tot voor kort moeiteloos op LPG kon starten ?
In dat geval heb je 90 % kans dat de elektriek niet deugt (Wet van de Zwijger), en dampstart lijkt me niet genoeg. Daar je voor een probeerseltje een roteind moet rijden zou ik volgende willen adviseren:
nieuwe bougies, bougiekabels, verdelerkap, rotor, puntjes, condensator en dan afstellen (tenzij je dat allemaal al recent gedaan hebt).

Geplaatst: ma feb 06, 2006 1:07 pm
door brecht
Willem de Zwijger schreef: Daar je voor een probeerseltje een roteind moet rijden
?

Geplaatst: ma feb 06, 2006 2:16 pm
door Neeelz
Volgens mij bedoelt hij:
Aangezien je je over een grote afstand dient te verplaatsen (rot-eind moet rijden), voordat je even iets aan je auto kunt proberen (probeerseltje), adviseer...."

Maar waarom je dan alles maar moet vervangen, dat begrijp ik dan weer niet. Heb je niet van die vochtverdrijvende sprays, die je op schone (!) contacten kunt spuiten, ik weet niet of dat helpt?

Geplaatst: ma feb 06, 2006 3:32 pm
door brecht
Neeelz schreef:Heb je niet van die vochtverdrijvende sprays, die je op schone (!) contacten kunt spuiten, ik weet niet of dat helpt?
Vandaar de vraag op dat dat spul gelijk helpt, ik heb het er op gespoten, maar zonder resultaat. Door alles te vervangen kan je dat wel als oorzaak wegstrepen ja, maar dat vind ik voorlopig nogal rigoreus. Zeker aangezien alles het 5 dagen daarvoor nog prima deed. Maar ja altijd als er iets stuk gaat werkte het daarvoor nog...

Geplaatst: ma feb 06, 2006 3:50 pm
door Neeelz
Ik bedoelde spray om vocht te verdrijven zodat het electrische contact beter verloopt. Niet zozeer de dampstart spray die Le Car aanbeveelt: volgens mij spuit je die in je luchtfilter, je hoort een knal (backfire?) en je motor loopt. Is in feite gewoon het mengsel verrrijken.

Geplaatst: ma feb 06, 2006 7:57 pm
door Willem de Zwijger
brecht schreef:Door alles te vervangen kan je dat wel als oorzaak wegstrepen ja, maar dat vind ik voorlopig nogal rigoreus. Zeker aangezien alles het 5 dagen daarvoor nog prima deed. Maar ja altijd als er iets stuk gaat werkte het daarvoor nog...
Ik bedoelde inderdaad: als je honderd km moet rijden om te proberen of iets werkt heb je een grote kans dat je daarna de trieste tocht naar huis moet maken om een week later weer iets anders te proberen met een grote kans...etc etc.
Vandaar dat ik voorstel: pak het rigoreus aan, dan los je het het snelst op. Eigenlijk ben ik van mening dat je de genoemde spullen toch jaarlijks zou moeten vervangen voor de bedrijfszekerheid, maar goed, dat is mijn mening maar...

Geplaatst: ma feb 06, 2006 8:17 pm
door Bruutmans
Willem de Zwijger schreef:In de tijd dat ik op LPG reed moest je op benzine starten, maar ik begrijp dat je tot voor kort moeiteloos op LPG kon starten ?
Nog steeds hoor :wink:
De mijne start eigenlijk alleen in de zomer ook goed op gas.
Wintertijden start ik altijd op benzine,vergeet alleen altijd om te schakelen voordat ik ze stil zet :oops:

Geplaatst: ma feb 06, 2006 9:09 pm
door Le Car
Na het monteren van een goede accu en nieuwe startmotor icm een newtronic onsteking start hij (mijn R16) op gas met min 10 net zo goed of zelfs beter als met benzine.

Kan dus wel :wink:

Die dampstart werkt prima als je perse weg moet en je je hebt idd last van vocht of een beetje corrosie

Geplaatst: ma feb 06, 2006 9:09 pm
door brecht
@ Willem: Ok dan snap ik je punt.En een mening is een mening,mag je uiten toch? Of is dat gevaarlijkom te zeggen tegenwoordig.

En alhoewel ik de jouwe ergens wel deel wil ik zo min mogelijk investeren voor die apk (klinkt ook raar ik weet het) maar als ie het haalt wil ik nog wel investeren zodat ie het weer een jaar goed doet. Als er weer van alles mis is laat ik het er bij zitten en koop ik een andere

Algemeen: die dampstart ga ik eens proberen. Pipo start tot nu toe altij dop gas, de enkele keren dat het op benzine moest had ie er last mee.