Pagina 1 van 1
remprobleem
Geplaatst: wo jan 25, 2006 1:53 pm
door Victor
Mijn 4tje heeft weer APK, maar ik zit met het volgende probleem. Bij de APK keuring bleek dat ik voor en achter evenveel remkracht had. Dit moet eigenlijk 80-20% à70-20% zijn. Na veel warm-remmen kwam de APK meester op 60-40%, waarmee hij werd goedgekeurd.
Nu bleek dat vooral op de achterremmen te veel remkracht zit. De remmen grijpen te hard aan. Afgelopen jaar heb ik de complete achteras incl. trommels vervangen door een exemplaar van een donor 4tje.. De remvoering is zo goed als nieuw en de remkrachtverdeler bijna helemaal ‘los’ gedraaid. Nu vraag ik me dus af hoe dit ‘remprobleem’ te verhelpen is.
Iemand suggesties?
Geplaatst: wo jan 25, 2006 4:44 pm
door jbeekmann
Het kan ook zijn dat je voor te weinig remkracht hebt. Zou daar iig even alles checken en zo nodig reviseren.
Over achter: het hard 'aanpakken' van de remmen kan liggen aan een niet afgeschuinde kant van je remschoenen. De voering van de oplopende kant moet afgeschuind zijn.
Verder zou het toch kunnen dat de remdrukverdeler niet goed werkt. Hij laat dus volledig druk door, zoals alleen zou moeten zijn bij een beladen (en dus ingeveerde) auto. Nogmaals checken op werking dus.
Geplaatst: wo jan 25, 2006 5:22 pm
door Victor
bedankt voor je reactie.
Voor is nagekeken en qua remkracht ok. Ik begrijp je verhaal over de remvoeringen niet helemaal. Wat bedoel je met oplopende kant? Als de remvoering niet goed is afgeschuint, hoe krijg je het dan wel goed afgeschuint? Hoe kan je de werking van de remkrachtverdeler checken? Het is nogal een kl#@%te klus om die er weer af te krijgen.
Geplaatst: wo jan 25, 2006 5:29 pm
door jbeekmann
De oplopende kant is de kant die 'voorop' loopt. Je kunt deze met een gewone vijl afschuinen. Dit zou echter niet bijzonder veel invloed moeten hebben op je remkracht, alleen op het 'happen' van de remmen.
Je kan even controleren of de remdrukverdeler uberhaubt wel in zijn originele stand terugkomt na inveren van de auto.
Geplaatst: wo jan 25, 2006 5:36 pm
door R4F6GTX Automaat
Victor schreef:....... Het is nogal een kl#@%te klus om die er weer af te krijgen.
Dan staan ze veel te strak gesteld, lijkt me. Je moet de trommel er gewoon af kunnen pakken. Of zijn de trommels zover ingesleten zodat er een rand onstaan is, waar de schoenen achter blijven hangen?
Wel handrem los natuurlijk maar dat lijkt me wel logiesj dat je dat begrijpt.
Geplaatst: wo jan 25, 2006 5:56 pm
door Victor
met die klus bedoelde ik het losmaken van de remkrachtverdeler....
Geplaatst: wo jan 25, 2006 11:20 pm
door Hugo
Victor schreef:...remkrachtverdeler....
Controleren :
1/ Linker achter wiel verwijderen.
2/ Auto op bok plaatsen.
3/ Wieldraagarm omhoog krikken.
4/ Kijken of de zuiger van de remdrukverdeler wordt in gedrukt.
Als er tijdens bedrijf geremd wordt, komt eerst de volle druk op beide assen.
Als nu het achter wiel inveert, wordt de klep van de verdeler bediend, waardoor de druk op de achter as afneemt.
Indien je bij punt 4 ziet dat de zuiger van de verdeler wordt ingdrukt, is deze defect en moet volgens de Kluwer vervangen worden ( niet te herstellen ).
Wordt deze niet ingedrukt, dan moet deze strakker afgesteld worden.
Geplaatst: do jan 26, 2006 9:42 am
door Hanz
Hugo schreef:4/ Kijken of de zuiger van de remdrukverdeler wordt in gedrukt.
Indien je bij punt 4 ziet dat de zuiger van de verdeler wordt ingdrukt, is deze defect en moet volgens de Kluwer vervangen worden ( niet te herstellen ).
Wordt deze niet ingedrukt, dan moet deze strakker afgesteld worden.
Begrijp ik niet: als de zuiger wordt ingedrukt is 'ie defect, wordt 'ie niet ingedrukt dan moet hij strakker afgesteld worden? Wat gebeurt er als het ding wel goed is?
Geplaatst: do jan 26, 2006 4:15 pm
door jbeekmann
Hugo schreef:...Als er tijdens bedrijf geremd wordt, komt eerst de volle druk op beide assen.
Als nu het achter wiel inveert, wordt de klep van de verdeler bediend, waardoor de druk op de achter as afneemt.
Psies andersom...
Zodra het wiel verder inveert moet de druk op de achterremmetjes toenemen. De auto is dan nl. zwaarder beladen.
Geplaatst: do jan 26, 2006 8:59 pm
door Hugo
jbeekmann schreef:...Psies andersom...
Sorry...
Bij het bedienen wordt dus meer vloeistof doorgelaten.
Als de klep goed werkt.
Als dus ondanks stellen de remwerking te goed blijkt, is de remdrukverdeler defect.
Zuiger moet te bewegen zijn, het makelijkst te controleren als je hem in de handen hebt.