Pagina 1 van 1

te weinig compressie

Geplaatst: wo dec 21, 2005 1:11 pm
door Esther-VL
Ik heb de laatste tijd veel startproblemen met mijn F4.
Nu zijn een paar weken geleden de contactpuntjes vervangen en dat werkt allemaal goed.
Ik heb hier in de buurt een gepensioneerde garagist die dus deze ochtend komen kijken is wat eraan scheelt.
Volgens hem is er op een van de cylinders weinig compressie meer en op twee andere wat minder en op de vierde nog genoeg.

Dus mijn vraag is wat daar aan gedaan kan worden. Als er al iets gedaan kan worden.

Als de wagen koud staat start hij moeilijk (of niet...), als er al even mee is gereden en je start weer opnieuw, is er niks aan de hand.

Geplaatst: wo dec 21, 2005 2:35 pm
door jbeekmann
Kleppen lekken, of zuigerveren versleten/krassen in de cilinderwand.
Kop eraf en kleppen+zittingen controleren.

Geplaatst: wo dec 21, 2005 2:45 pm
door a-t-1
Ik heb dezelfde symptomen. 't Duurt minuten voor ie start, maar als ie loopt is er niets aan de hand. Ik dacht dat 't kwam door 't slechte (natte) weer van de laatste tijd, maar dit zijn dus (ook) de symptomen van slechte compressie?

Geplaatst: do dec 22, 2005 12:54 pm
door Bruutmans
Wat voor ontsteking heb je?
Ducelier?

Geplaatst: do dec 22, 2005 1:15 pm
door Esther-VL
ja, het is een ducelier ontsteking.
maar dat werk allemaal volgens behoren. Misschien dat het ontstekings moment iets beter kan, maar zou het daar aan liggen?

Geplaatst: do dec 22, 2005 3:21 pm
door R4F6GTX Automaat
Ik denk dat jouw motortje zijn laatste adem aan het uitblazen is; Je had er toch een 1400 voor klaar liggen? Frot er die dan in dan ben je gelijk van de ellende af.
Waarom woon je ook zo ver weg in die uithoek...

Geplaatst: do dec 22, 2005 5:12 pm
door Bruutmans
Dit klinkt heel stom Tom.
Maar probeer de kap van je ducelier stroomverdeler er eens goed op te zetten.
Is mij ook een x gelukt en gaf exact dezelfde symptomen als jij beschrijft.

De kap kan er eigenlijk echt maar op 1 manier op,maar toch presteer ik het om ze andersom erop te doen en toen begon het bij mij ook.Ik hoop dat dit em is,want dan kan je weer lekker tuffen.

Succes kerel. :wink:

Geplaatst: do dec 22, 2005 8:26 pm
door Hugo
jbeekmann schreef:... zuigerveren versleten/krassen in de cilinderwand...
Bougie eruit olie erin, bougie terug en opnieuw testen: grotere compresie: cilinder stuk.

Als alle cilinders goed zijn dan de kop lichten en herstellen. :-?

Anders het hele blok. :lol:

Geplaatst: do dec 22, 2005 10:16 pm
door Esther-VL
ik denk dat er een ander blok in moet. Het verbruikt ook erg veel olie.
Paul zal me voor zot verklaren, met al die mankementen die mijn F4 al heeft vertoond, maar ik kan er geen afstand van doen...
Ik heb hier nog een 1400cc blok liggen, maar het huidige is 850 cc.
Als dat 1400 blok erin moet, moet ik ook alle 'randapparatuur' vervangen, wat een heel werk is. Bovendien zouden de remmen vervangen moeten worden door schijfremmen en moet de handrem verplaatst worden naar het midden.
Dat is een heel werk. Misschien is het dan beter een ander (beter) 850cc blok erin te doen, dat lijkt me minder werk, maar ik kan het allicht mis hebben.
Misschien heeft iemand hier nog een mening over?

En dat je voornamelijk in de winter dan problemen hebt bij lage compressie ligt volgens mij aan het krimpen van die cylinders door de koude. In de zomer (of als het warm is...) start hij zonder problemen.

Geplaatst: vr dec 23, 2005 1:49 am
door R4F6GTX Automaat
Tom schreef:ik denk dat er een ander blok in moet. Het verbruikt ook erg veel olie.
Paul zal me voor zot verklaren, met al die mankementen die mijn F4 al heeft vertoond, maar ik kan er geen afstand van doen...
Nee, ik verklaar je niet voor zot want ik weet precies hoe het voelt als je aan een bepaalde wagen (of iets anders) gehecht bent. Omdat je 'm tóch wilt houden zou ik toch voor de 1400 gaan, inclusief de remmenzooi ombouwen.

Geplaatst: zo dec 25, 2005 6:06 pm
door a-t-1
Hoi,
Ik heb een nieuwe accu gekocht, en 't probleem is verholpen. :D Eerste post was dus off-topic, sorry.
Thanks Hanz, voor de tip!
Ate