versnellingsbak perikelen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 20, 2002 2:00 am
Locatie: Zeist

versnellingsbak perikelen

Bericht: # 67308Bericht Tommy »

Tja na het dilemma van de meedraaiende fusees de volgende en hopelijk laatste opstakels na mijn motorwissel.

1. Ik krijg de vuldop niet uit mijn versnellings bak. BACO slips doppen passen neit en nu. Voor ik eraan begon was de dop al meer rond als vierkant en vastgedraaid door hulk hogan iemand tips.

2. onder aan mijn versnellingsbak aan de motorkant zit een rondgat met een diameten van ongeveer 5cm, dit gat zit niet in mijn oude versnellingsbak, wat is het en hoort dit of niet.
GTL '84 blauw
Gebruikersavatar
Rinootje
Berichten: 187
Lid geworden op: ma nov 22, 2004 10:31 am
Locatie: Puth

Bericht: # 67309Bericht Rinootje »

1. Gebruik een goede griptang!!!!Daarna andere dop monteren.

ps ik heb hem nooit los gehad....was vorige eigenaar....is een beetje een hannes :-?

2.Gat is geloof ik normaal,heb ik ook.
Het zit bij het koppelingshuis...misschien om te verkomen dat er olie of een andere vloeistof blijft staan,want die horen daar niet.
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Re: versnellingsbak perikelen

Bericht: # 67310Bericht cees en jantine »

Tommy schreef:Tja na het dilemma van de meedraaiende fusees de volgende en hopelijk laatste opstakels na mijn motorwissel.

1. Ik krijg de vuldop niet uit mijn versnellings bak. BACO slips doppen passen neit en nu. Voor ik eraan begon was de dop al meer rond als vierkant en vastgedraaid door hulk hogan iemand tips.

2. onder aan mijn versnellingsbak aan de motorkant zit een rondgat met een diameten van ongeveer 5cm, dit gat zit niet in mijn oude versnellingsbak, wat is het en hoort dit of niet.
@1 probeer er eens twee vlakke kant aan te vijlen/slijpen/zagen

@2 is het een 5 bak? kan zijn dat het het gat is voor een electrische ontsteking(voor de pick up van de ontsteking) geeft niet dat ie daar zit.
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

renault

Bericht: # 67313Bericht GijSsie »

hallo,

Als ik een bout heb die vastzit geef ik er met een hammer een flinke klap op zodat er beweging inkomt, mischien kan je het proberen? :roll:
Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 20, 2002 2:00 am
Locatie: Zeist

Bericht: # 67314Bericht Tommy »

1. nieuwe dop heb ik al uit mijn oude, maar die bout is zo zacht lijkt wel lood. Maar ja meer advies altijd welkom.

2. das mooi van dat gat maar waarom wel bij de ene motor en niet bij de andere (uit welk jaar is die motor trouwens rino?)
GTL '84 blauw
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 67318Bericht Hugo »

Bij een bout die niet los wil, wil ik nog weleens een strip ijzer aan de bout lassen; de bout wordt wat verwarmd en ik heb een aardig handvat... ( wel eerst af laten koelen )

Let wel op wat er nog meer warm wordt, er zijn bij laswerkzaamheden wel eens onbedoeld brandjes ontstaan...
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Gebruikersavatar
Rinootje
Berichten: 187
Lid geworden op: ma nov 22, 2004 10:31 am
Locatie: Puth

Bericht: # 67319Bericht Rinootje »

1.andere dop kan ik je wel toesturen.Ruime tijd van tevoren inspuiten met WD40 of kruipolie dan inklemmen met griptang en met een forse slag losdraaien.
2. motor is uit '86 en geen 5-bak.Geen idee waarom de ene bak dat gat heeft en de andere niet.misschien heeft jou andere bak toch dat gat maar is deze met een dop afgesloten?
Weet iemand anders het hoe en waarom van dit gat?
Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 20, 2002 2:00 am
Locatie: Zeist

Bericht: # 67350Bericht Tommy »

1. lassen behoort niet tot mijn vaardigheden helaas, ga het morgen maar weer eens proberen.

2. nee die andere bak zit het dicht is uit '83, gewoon glad dicht dus vaag. Weet iemand het antwoord ben wel nieuwsgierig
GTL '84 blauw
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 67351Bericht brecht »

Tja, de hele truckendoos om ronde bouten los te draaien...

(van dat stuk er op lassen heb ik nog niet gehoord trouwens! Die ga ik onthouden.)

-Wat soms werkt: eerst een stukje vaster draaien... en dan los.
- of een snee erin maken en dan met een goede dikke schroevendraaier en een hamer lostikken (aangezien je al een andere hebt kan ie best stuk toch?
Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 20, 2002 2:00 am
Locatie: Zeist

Bericht: # 67352Bericht Tommy »

vast en los is hetzelfde probleem van dat stomme zachte aluminium.
GTL '84 blauw
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 67357Bericht jbeekmann »

zit dit blok nu dus in de auto? Dan vallen er nl. al weer wat trucjes af aangezien de ruimte daar beperkt is...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 20, 2002 2:00 am
Locatie: Zeist

Bericht: # 67361Bericht Tommy »

ja blok zit in de auto, en ik durf nniet te hard op die bout te slaan dop is van alu omdat de bak dit ook is neem ik aan, en dat kan daar niet zo best tegen heb ik mj wel eens laten vertellen. Kan ik de olie niet via een andere manier naar binnen laten lopen?
GTL '84 blauw
Gebruikersavatar
Rinootje
Berichten: 187
Lid geworden op: ma nov 22, 2004 10:31 am
Locatie: Puth

Bericht: # 67364Bericht Rinootje »

Dop is volgens mij toch echt niet van alu :-?
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 67366Bericht Hugo »

Rinootje schreef:Dop is volgens mij toch echt niet van alu :-?
Als de dop toch van alu is, dan de bak er uit halen en uit boren, dan een ijzeren plug in de ijzeren versnellingsbak.

Of het deksel er af schroeven en van binnen uit proberen. Als dit niet lukt, bijvullen en dichtdraaien... :wink:
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 20, 2002 2:00 am
Locatie: Zeist

Bericht: # 67495Bericht Tommy »

tja ik weet niet zeker of het van alu is heb ik me laten vertellen, wat is het dan BECEL
GTL '84 blauw
Plaats reactie