Versnellingsbak/koppeling
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Versnellingsbak/koppeling
Na bijna een jaar in mijn F6 gereden te hebben ben ik nu eindelijk begonnen met het fatsoeneren en weghalen van de kinderziektes die zich onder de motorkap bevinden.Er is namelijk een 1.4 R19 motor ingebouwd.
Vraag:
-1-Er zou een R5 GTL bak voor liggen maar ik twijfel of het niet een TS bak is? Nummer op het typeplaatje:H A 01 194115
-2-Uit welk jaar komt deze bak ongeveer?
-3-In het midden van het vliegwiel zit een gat. Hierin schuift de koppelings-as.Dit gat is echter groter dan de diamtr. van de as. Hierdoor vliegt de as alle kanten op in dat gat.Ik denk dus dat er een soort bus of naaldlager in dit gat hoort. Maar wat hoort er dus daar te zitten?
Ik merkte deze speling ook als ik koppelde, de auto trilde dan heftig.
{op de foto is te zien dat ik er een losse as in heb gehangen}
-4-Doordat deze as alle kanten op vloog heeft ie ook aan de andere zijde in het koppelstuk speling gekregen.Mag de as speling hebben of moet ik een ander koppelstuk plaatsen?
-5-Door het schudden van de as sluit de oliekeerkring die voor het koppelingshuis zit ook niet meer...gevolg olielekkage in het koppelingshuis.Zijn deze oliekeerkringen nog verkrijgbaar?
-6-Ook door het schudden zijn veel boutjes van de bak los gegaan en pakkingen kapot.Dit waren papieren pakkingen zijn deze nog verkrijgbaar of moet ik iets anders gebruiken om ze olie dicht te krijgen?
Of/en vloeibare pakking gebruiken?
-7- Bij de kilometerkabel hoort normaal gesproken een boutje te zitten die de kabel op z'n plaats houd deze is echter niet aanwezig. Maar het gekke is ik krijg er ook geen passend boutje in.M6 past niet M5 past te ruim.Wat past hier wel en wie heeft zoiets?
{hier heb ik op de plaats van het boutje een draadstangetje geplaatst}
Ik hoop dat iemand mij kan helpen Rino.
Vraag:
-1-Er zou een R5 GTL bak voor liggen maar ik twijfel of het niet een TS bak is? Nummer op het typeplaatje:H A 01 194115
-2-Uit welk jaar komt deze bak ongeveer?
-3-In het midden van het vliegwiel zit een gat. Hierin schuift de koppelings-as.Dit gat is echter groter dan de diamtr. van de as. Hierdoor vliegt de as alle kanten op in dat gat.Ik denk dus dat er een soort bus of naaldlager in dit gat hoort. Maar wat hoort er dus daar te zitten?
Ik merkte deze speling ook als ik koppelde, de auto trilde dan heftig.
{op de foto is te zien dat ik er een losse as in heb gehangen}
-4-Doordat deze as alle kanten op vloog heeft ie ook aan de andere zijde in het koppelstuk speling gekregen.Mag de as speling hebben of moet ik een ander koppelstuk plaatsen?
-5-Door het schudden van de as sluit de oliekeerkring die voor het koppelingshuis zit ook niet meer...gevolg olielekkage in het koppelingshuis.Zijn deze oliekeerkringen nog verkrijgbaar?
-6-Ook door het schudden zijn veel boutjes van de bak los gegaan en pakkingen kapot.Dit waren papieren pakkingen zijn deze nog verkrijgbaar of moet ik iets anders gebruiken om ze olie dicht te krijgen?
Of/en vloeibare pakking gebruiken?
-7- Bij de kilometerkabel hoort normaal gesproken een boutje te zitten die de kabel op z'n plaats houd deze is echter niet aanwezig. Maar het gekke is ik krijg er ook geen passend boutje in.M6 past niet M5 past te ruim.Wat past hier wel en wie heeft zoiets?
{hier heb ik op de plaats van het boutje een draadstangetje geplaatst}
Ik hoop dat iemand mij kan helpen Rino.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
1. Ik dacht dat die HA 01 inderdaad de TS bak was. O, mijn boekje van de R5 zegt dat de vijfbak van het type HA 1-03 is, die code die op jouw plaatje staat komt niet in mijn boekje voor.
Maarrehh, is het een vijfbak ? Dan moet het wel haast een TS zijn toch ? 2. Die dingen zijn van 1979 tot 1984 gemaakt.
3. De as de erin moet (de prise-as genaamd) moet inderaad in een bus vallen die in de krukas moet zitten. Dit heet in mijn boekje (die overigens van de R5 is, niet van de R19) een toplager. Als die versleten is heb je inderdaad een probleem, want dan kan de koppeling gaan slingeren. Kijk even goed in het gat of er nog een versleten bus inzit, die moet er dan uit voor je er een nieuwe in kunt zetten. Kan natuurlijk ook zijn dat de R19 een andere diameter toplager had, in dat geval moet je misschien zelf een busje maken.
4. Aan de ander kant zit ook een vertanding waarmee hij in een bus zit, die mag wel iets speling hebben maar niet veel. Ik zou hem voor de zekerheid maar vervangen.
5. Die afdichting is gewoon nog te krijgen hoor, het is dezelfde als voor de R4 (GTL), dus via de gewone kanalen. Ik heb hem er ook eens uitgehaald, maar dat ging niet zonder slag of stoot, uiteindelijk heb ik hem met een freesje op de Dremel losgeslepen.
6. De pakkingen op de versnellingsbak zijn gewoon identiek aan de R4 (GTL), dus prima te krijgen. Wel heel goed opletten, die vernellingsbakpakking is bijna symmetrisch, maar net niet helemaal (kostte me een dag extra sleutelen). Ik heb er na die misser een vloeibare pakking tussengezet (blauwe van Loctite).
7. Geen flauw idee, ik dacht dat het een kunststof boutje was, maar ik weet het niet zeker, anderen weten dit vast...
Maarrehh, is het een vijfbak ? Dan moet het wel haast een TS zijn toch ? 2. Die dingen zijn van 1979 tot 1984 gemaakt.
3. De as de erin moet (de prise-as genaamd) moet inderaad in een bus vallen die in de krukas moet zitten. Dit heet in mijn boekje (die overigens van de R5 is, niet van de R19) een toplager. Als die versleten is heb je inderdaad een probleem, want dan kan de koppeling gaan slingeren. Kijk even goed in het gat of er nog een versleten bus inzit, die moet er dan uit voor je er een nieuwe in kunt zetten. Kan natuurlijk ook zijn dat de R19 een andere diameter toplager had, in dat geval moet je misschien zelf een busje maken.
4. Aan de ander kant zit ook een vertanding waarmee hij in een bus zit, die mag wel iets speling hebben maar niet veel. Ik zou hem voor de zekerheid maar vervangen.
5. Die afdichting is gewoon nog te krijgen hoor, het is dezelfde als voor de R4 (GTL), dus via de gewone kanalen. Ik heb hem er ook eens uitgehaald, maar dat ging niet zonder slag of stoot, uiteindelijk heb ik hem met een freesje op de Dremel losgeslepen.
6. De pakkingen op de versnellingsbak zijn gewoon identiek aan de R4 (GTL), dus prima te krijgen. Wel heel goed opletten, die vernellingsbakpakking is bijna symmetrisch, maar net niet helemaal (kostte me een dag extra sleutelen). Ik heb er na die misser een vloeibare pakking tussengezet (blauwe van Loctite).
7. Geen flauw idee, ik dacht dat het een kunststof boutje was, maar ik weet het niet zeker, anderen weten dit vast...
1.het is een vijbak ja.Willem de Zwijger schreef:1. Ik dacht dat die HA 01 inderdaad de TS bak was. O, mijn boekje van de R5 zegt dat de vijfbak van het type HA 1-03 is, die code die op jouw plaatje staat komt niet in mijn boekje voor.
Maarrehh, is het een vijfbak ? Dan moet het wel haast een TS zijn toch ? 2. Die dingen zijn van 1979 tot 1984 gemaakt.
3. De as de erin moet (de prise-as genaamd) moet inderaad in een bus vallen die in de krukas moet zitten. Dit heet in mijn boekje (die overigens van de R5 is, niet van de R19) een toplager. Als die versleten is heb je inderdaad een probleem, want dan kan de koppeling gaan slingeren. Kijk even goed in het gat of er nog een versleten bus inzit, die moet er dan uit voor je er een nieuwe in kunt zetten. Kan natuurlijk ook zijn dat de R19 een andere diameter toplager had, in dat geval moet je misschien zelf een busje maken.
4. Aan de ander kant zit ook een vertanding waarmee hij in een bus zit, die mag wel iets speling hebben maar niet veel. Ik zou hem voor de zekerheid maar vervangen.
5. Die afdichting is gewoon nog te krijgen hoor, het is dezelfde als voor de R4 (GTL), dus via de gewone kanalen. Ik heb hem er ook eens uitgehaald, maar dat ging niet zonder slag of stoot, uiteindelijk heb ik hem met een freesje op de Dremel losgeslepen.
6. De pakkingen op de versnellingsbak zijn gewoon identiek aan de R4 (GTL), dus prima te krijgen. Wel heel goed opletten, die vernellingsbakpakking is bijna symmetrisch, maar net niet helemaal (kostte me een dag extra sleutelen). Ik heb er na die misser een vloeibare pakking tussengezet (blauwe van Loctite).
7. Geen flauw idee, ik dacht dat het een kunststof boutje was, maar ik weet het niet zeker, anderen weten dit vast...
3.er is geen spoor meer van een busje. van welk materiaal moet dit zijn?
4.ik wil die bus ook het liefst vervangen (heb er nog een liggen),maar ik geloof dat dit niet eeenvoudig is. De as moet ik dan nog verder in de bak demonteren.Of kun je het dwars pinnetje dat door de bus en as zit ook zo eruit krijgen?
bedankt alvast voor alle geven info!!!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
3. Het materiaal staat niet in mijn boek vermeld, maar ik denk brons daar het een glijlager is.Rinootje schreef: 3.er is geen spoor meer van een busje. van welk materiaal moet dit zijn?
4.ik wil die bus ook het liefst vervangen (heb er nog een liggen),maar ik geloof dat dit niet eeenvoudig is. De as moet ik dan nog verder in de bak demonteren.Of kun je het dwars pinnetje dat door de bus en as zit ook zo eruit krijgen?
4. Ja, die as kun je demonteren door het dwarse pinnetje eruit te halen. Is niet moeilijk, een beetje priegelen.
- Bruutmans
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
- Locatie: Beak blif Beak
- Contacteer:
In mijn boeken staat "buslager",maar verder ook geen beschrijving/foto of wat dan ook van het ding zelf.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
k heb dat probleem ook gehad met een R5 automaat-motor en heb daar een bronzen busje voor gedraaid. Een naaldlager wordt ook wel gebruikt bij sommige motoren, maar omdat er (veel) stof kan komen door het slijten van de koppelingsplaat heb ik daarvoor niet gekozen. Ik weet ook niet of een naadlager te koop is bij de technische handel in deze maat. Succes!!!!!!!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Er zit gelukkig geen restant van een busje inWillem de Zwijger schreef:En dan het oude busje eruit halen, dat is ook nog een uitdaging. Een collega van me heeft zoiets eens opgelost door er een as in te lijmen met superlijm, en dan de hele boel eruit te trekken.
Volgens de dealer heeft de R19 geen toplager. Hoe dat dan moet werken weet ik ook niet.
Ik heb nu een toplager van een 4tje besteld,koste maar 2,60......misschien past deze ook wel....is het proberen waard....toch.
Alle pakkingen en afdichtingsrubbers heb ik gelukkig nog kunnen bestellen.
Er moetst wel wat uit Frankrijk komen.
Nu nog een baksteun vinden.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen