Pagina 1 van 2
warm lopen
Geplaatst: vr nov 11, 2005 1:56 am
door Vinkenoog
Ik heb nog niet zo lang een nieuwe 4 maar nu begint het temperatuurlampje te branden als ik zo ongeveer 100 rijd (niet altijd) maar vooral wel met tegenwind. Hij wil zowieso niet zo hard trouwens 110 is bijna wel max.
Ik ga er morgen naar kijken maar wie weet waar het zoal aan zou kunnen liggen?
Geplaatst: vr nov 11, 2005 7:24 am
door Bruutmans
Temperatuurlampje kan een paar dingen zijn,helaas weet ik ze niet.
Probeer eens een "zoek" binnen het forum je komt er vanalles tegen.
Niet harder dan 110 dus.
Nou de mijnes draait de 150 wel,dat doe ik ze niet aan hoor,maar die is dan ook lekker afgesteld.
Dat zou ik dan ook maar eens doen als ik jouw was.
Even de contachoek meten,de puntjes,de bougies en ff de kleppen stellen,dan zal het wel een ander plaatje worden denk ik.
Succes
warm lopen
Geplaatst: vr nov 11, 2005 8:50 am
door Vinkenoog
Onder zoek had ik al gekeken en daar kom je inderdaad van alles tegen, maar niet wat ik zocht. Tja wat de snelheid aangaat verbaasde mij dat ook, ik was van een vorige gewend 140 te kunnen, 150 is me nog nooit gelukt. Maar het klinkt alsof hij prima is afgesteld dus daarom had ik er nog niet aangezeten maar misschien dat het in verband kan staan met het warm lopen op hoge toeren, wie weet.

Geplaatst: vr nov 11, 2005 5:59 pm
door Willem de Zwijger
Te heet worden bij veel vermogen leveren duidt mi op onvoldoende warmteoverdracht van het hete metaal naar de buitenlucht. Hiertussen kan het volgende mis gaan:
1. Vervuiling aan de koelwaterkant van de motor (remedie: leeg laten lopen, vullen met water en tablet voor afwasmachine, tijd draaien, leeg laten lopen, spoelen, vullen met verse koelvloeistof).
2. Vervuiling aan de binnenzijde van de radiator (remedie: idem, of een nieuwe radiator kopen)
3. Te weinig flow van koelvloeistof door slechte pomp.
4. Overig
Begin maar eens met 1, als het dan nog niet over is zien we wel verder. Wel snel doen, want doorrijden met te hete motor kan zo maar een kromme kop opleveren en dan ben je veel verder van huis...
Geplaatst: vr nov 11, 2005 6:16 pm
door roberto
Dit probleem is mij ook overkomen het bleek het schuifje van de electrische draad bevestiging op de warmte sensor op de radiator te zijn vuil dus geen kontakt en dan slaat de fan af en toe niet aan.
als je voor de auto staat links onder op de radiator.
Het pennetje schoonmaken met schuurpapier en het schuifje vernieuwen.
Geplaatst: vr nov 11, 2005 9:03 pm
door Bruutmans
Shit,die had ik willen neerzetten,maar durfde niet goed.
Mijn idee was om die eens te testen of de fan uberhaupt wel aan zou slaan door hem eens door te verbinden.

Geplaatst: vr nov 11, 2005 9:28 pm
door jbeekmann
De fan heb je alleen nodig bij stapvoets rijden en stilstaan. Bij 110 heb je meer dan voldoende rijwind.
Het zit m idd in de warmteoverdracht denk ik zo. Afstellen van je motor wil ook nog wel eens helpen.
Geplaatst: vr nov 11, 2005 10:06 pm
door roberto
jbeekmann schreef:De fan heb je alleen nodig bij stapvoets rijden en stilstaan. Bij 110 heb je meer dan voldoende rijwind.
Het zit m idd in de warmteoverdracht denk ik zo. Afstellen van je motor wil ook nog wel eens helpen.
De sensor van de radiator reageerd niet op sneheid (stapvoets of stilstaan) maar op tempratuur, is de buiten tempratuur rond de 30 graden plus dan zal de motor de fan echt nodig hebben, alleen in combinatie met een hogere snelheid zal hij niet zo lang zijn werk doen en slaat eerder af.
Geplaatst: vr nov 11, 2005 11:49 pm
door Willem de Zwijger
Met alle respect Roberto, maar ik kan me niet voorstellen dat een een auto die 110 rijdt een fan nodig heeft de radiator koeling...

zelfs niet als het buiten 30 graden is.
Geplaatst: za nov 12, 2005 8:10 am
door roberto
Willem de Zwijger schreef:Met alle respect Roberto, maar ik kan me niet voorstellen dat een een auto die 110 rijdt een fan nodig heeft de radiator koeling...

zelfs niet als het buiten 30 graden is.
Eenvoudige test zet een LED paralel over je sensor zodat je kunt zien wanneer hij inschakeld, en je staat versteld hoe vaak de fan werkt alleen bij een hoge snelheid hoor je dit vaak niet door de dB's van de motor, de banden en de wind door de kierende ramen en deuren
Geplaatst: za nov 12, 2005 3:25 pm
door Vinkenoog
Nou ik dacht zelf dat hij niet aan hoefde te slaan en ik heb het probleem nu, dus geen 30 graden. de ventilator doet het wel, slaat wel aan. Ik heb het koelsysteem nog niet door gespoeld omdat ik gisteren ineens stil stond en de accuu niet goed werkte, niet laad of gewoon op is. en ik kwam er achter dat de motor dus ook olie gebruikt, teveel olie gebruikt. Misschien dat het met elkaar in verband staat? Wie heeft ideeën?
Geplaatst: za nov 12, 2005 5:05 pm
door roberto
wat het olie verbruik betreft dat kan lekkage zijn of het rijden van korte safstanden de motor is dan niet op tempratuur en het verschil van materiaal zuiger (aluminium) cilinder(staal) geeft een andere uitzetting en hierdoor is het slijtage hoger en kan hij meer olie verbruiken als het niet te veel is dan is dat geen probleem alleen regelmatig controleren.
wat de lampjes betreft zou ik eerst de aansluit kabels op de dynamo goed reinigen de riemspanning nakijken vaak is het euvel verholpen, hier werkt het zelfde als bij een zwangere vrouw, ze zijn nooit eeen beetje zwanger maw het is defect of het werkt.
Geplaatst: za nov 12, 2005 6:56 pm
door Vinkenoog
eh ja maar doel je dan op dat de motor t eheet wordt of alleen dat een lampje per ongeluk gaat branden, want de motor wordt wel te heet, het lampje gaat namelijk uit als bij koel met de kachel op de hoogste stand. En wat de olie betreft, ik vind het te veel, ik vermoed dat ik na elke 2000 km bij moet vullen.
Geplaatst: za nov 12, 2005 8:08 pm
door roberto
Als het lampje van de temp. uit gaat dan is het elecktrische systeem goed
kijk als de moter warm is, of er lekkage is, zoja kijk waar en los dit op bv een slang of slang klem, probeer ook eens nu hij warm is of je een slang (dikste)van de radiator kunt samen knijpen kijk uit want hij is warm, is de slang hard dan betekent dit dat het koel systeem een druk opbouwt dit zou kunnen betekenen dat de koppakking is gescheurt, om dit te controleren kijken of er veel water uit de uitlaat komt en de volgende contole is de radiator dop verwijderen niet als hij heet is !!!, bijvullen met koelvloeistof beetje gas geven tot hij weer warm is en kijken of de vloeistof gaat borrelen of schuimen.
Controleer ook of er water in de olie aanwezig is op de pijlstok kleine druppeltjes
wat ook zou kunnen is de termostaat ,deze zou stuk kunnen zijn niet open gaan om dit te controleren eruit halen in een pan met koud water leggen en kijken als je het water verwarmt of hij open gaat.
Of dat deze verkeerd om is gemonteerd dan opent hij niet en word hij ook oververhit.
als dit niet lukt naar de garage die hebben een pomp met een meter zij monteren deze op de radiateur en pompen het systeem op druk en kijken of de druk daalt.
Succes!
Geplaatst: za nov 12, 2005 10:25 pm
door Willem de Zwijger
...en lekke koppakkingen zijn te wijten aan te hoog opgelopen temperatuur, dus een en ander zou makkelijk samen kunnen hangen...