Koeieoog
Geplaatst: di nov 08, 2005 2:22 pm
Ik had al sinds de aanschaf (praat ik over 6 jaar geleden) last van een trillend stuur in mijn F6, van alles aan gedaan van balanceren naar nieuwe fuseekogels naar lagers, werd het wel minder maar nog steeds niet fijn stil.
Tot ze me bij de APK vertelden dan de linkervoorband te hard afsleet, met het advies om hem uit te lijnen. Kom ik bij de uitlijnboer, zegtie: die auto is helemaal krom man. Ik zeg: Nounounou, dat zal toch wel mee vallen ? Zegtie: Ah, ik zie het al, dat koeieoog is versleten. Aan de buitenkant zag ik er niks aan, maar goed ik naar huis, koop bij de onvolprezen Steunpunt NO een koeioog, en begin vol goede moed te sleutelen... blijkt die dikke bout enorm op de schroefdraad doorgejutterd te zijn door die diagonale stang die die op zijn plaats moet houden. Ah, daar moet dan een nieuwe bout in. Dag later weer sleutelen, blijkt dat je ook de bout die aan de onderste draagarm zit los te moeten halen. Deze blijkt zo verschrikkelijk vast te zitten dat ik hem kapot draai. Sjit, het resterende stuk zit verschrikkleijk vast, ik kan er niet goed bij en moet dus de heleboel loshalen (fusee, rem, as).
Na enig geweld komt het restant dan toch los. Jaja, dat ouwe koeieoog is helemaal gaar. Nu even een nieuwe bout maken door een veel te lange bout op te snijden en af te zagen, de bout door het koeieoog pas maken zodat de kracht niet op de schroefdraad kan komen en dan ... de proefrit... yes, eindelijk die verrekte trilling weg !!! Nu nog even uitlijnen en dan genieten maar. Niks fijner dan een slepend probleem op te lossen...
Tot ze me bij de APK vertelden dan de linkervoorband te hard afsleet, met het advies om hem uit te lijnen. Kom ik bij de uitlijnboer, zegtie: die auto is helemaal krom man. Ik zeg: Nounounou, dat zal toch wel mee vallen ? Zegtie: Ah, ik zie het al, dat koeieoog is versleten. Aan de buitenkant zag ik er niks aan, maar goed ik naar huis, koop bij de onvolprezen Steunpunt NO een koeioog, en begin vol goede moed te sleutelen... blijkt die dikke bout enorm op de schroefdraad doorgejutterd te zijn door die diagonale stang die die op zijn plaats moet houden. Ah, daar moet dan een nieuwe bout in. Dag later weer sleutelen, blijkt dat je ook de bout die aan de onderste draagarm zit los te moeten halen. Deze blijkt zo verschrikkelijk vast te zitten dat ik hem kapot draai. Sjit, het resterende stuk zit verschrikkleijk vast, ik kan er niet goed bij en moet dus de heleboel loshalen (fusee, rem, as).
Na enig geweld komt het restant dan toch los. Jaja, dat ouwe koeieoog is helemaal gaar. Nu even een nieuwe bout maken door een veel te lange bout op te snijden en af te zagen, de bout door het koeieoog pas maken zodat de kracht niet op de schroefdraad kan komen en dan ... de proefrit... yes, eindelijk die verrekte trilling weg !!! Nu nog even uitlijnen en dan genieten maar. Niks fijner dan een slepend probleem op te lossen...