buisje uit cylinderkopdeksel stuk

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Vera
Berichten: 8
Lid geworden op: do jun 20, 2002 2:00 am

Bericht: # 6889Bericht Vera »

Hoi,
Ik heb een vraagje over een buisje dat uit de cylinderkopdeksel komt, zich split in 2 buisjes waaraan rubberen slangen zijn gekoppeld. Vervolgens loopt de dikke slang naar de caburateur en de kleine naar het spruitstuk. Het kleinste buisje is afgebroken. Waar dient dit slangetje voor, is het buisje makkelijk te vervangen en bij de reguliere garage te krijgen/bestellen???

Groetjes Vera
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 6890Bericht Goof »

wat jij beschrijft is de ontluchting van carterpan en kleppendeksel. Omdat er in de carter en onder het kleppendeksel olie rond gegooid wordt en de motor hitte produceerd, zou zich hier luchtdruk kunnen vormen. Om deze af te voeren, samen met de oliedampen, hebben ze die ontluchting gemaakt. Alleen het slangetje naar het spruitstuk ken ik niet, maar dat zou kunnen omdat je wagen misschien een later bouwjaar heeft. Ik denk dat je dat korte slangetje gewoon weg kunt laten. Wil je dit niet, dan adviseer is je om naar de automaterialenzaak te gaan en te vragen, maar zulke T-stukken die waarschijnlijk ook wel passen, zijn ook te koop om vijverslangen aan elkaar te koppelen, dus ik denk dat je in de gemiddelde doe het zelf zaak ook al een heel eind komt.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Vera
Berichten: 8
Lid geworden op: do jun 20, 2002 2:00 am

Bericht: # 6891Bericht Vera »

Bedankt voor je snelle reactie!
Het kleine slangetje zit precies tussen het spruitstuk en de uitlaat in. Bij een draaiende motor zuigt deze lucht aan. Wat gebeurt er: zodra de motor warm is begint ie met benzine te strooien. Ik dacht eerst dat deze benzine uit dat slangetje kwam. Maar hoogst waarschijnlijk dus niet. Betekent dit dat er een lek is in de caburateur? Zoja, enig idee waar zo'n lek het eerst ontstaat?

Groetjes
Max
Berichten: 22
Lid geworden op: zo jan 27, 2002 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 6892Bericht Max »

Je kunt ook naar de sloop lopen en een soortgelijk dingetje van een r5 trekken, past prima.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 6893Bericht Goof »

ik vind het een beetje een gek verhaal allemaal. Dat ie op het inlaatspruitstuk zit leek me nog wel logisch, maar het uitlaatspruitstuk, dat snap ik niet. Heb het hele slangetje ook nog nooit gezien.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 6898Bericht Folkert »

Dat slangetje loopt ook overduidelijk naar het inlaatkanaal...
parisienne4

Bericht: # 6899Bericht parisienne4 »

Vera, pas goed op. Als je het slangetje naar het spruitstuk vervangt, moet je het kaliber eruit halen. Dat is een busje met een kleine opening. Het zit in het slangetje verstopt en zorgt ervoor dat het spruitstuk niet te veel vanuit het kleppendeksel aanzuigt. Anders krijg je een te vet en vervuild mengsel in je cilinders, met alle gevolgen van dien( vette bougies, enzo).
Dr.Quatre.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 6909Bericht Goof »

kun je dan niet beter dat ding gewoon helemaal weglaten, ik heb hem ook niet en het wagentje loopt perfect.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Vera
Berichten: 8
Lid geworden op: do jun 20, 2002 2:00 am

Bericht: # 6914Bericht Vera »

Ik zal in elk geval een "nieuwe caburateur" er in zetten om het lekken te voorkomen. Weet iemand of je een caburateur kunt gebruiken van een R5.
Dat verhaal met het gebroken buisje zal ik nog eens goed nakijken.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 6915Bericht Goof »

bij renault kun je ook revisie setjes voor je carb. kopen. Daar zitten volgens mij ook pakkingen bij en daar zit denk ik je probleem. Verder zit er bv. een vlotternaald bij en een vlottertje en zo. Wat betreft dat buisje, je kunt ook proberen er een ande buisje in of overheen te plakken, als je nog een stukje over hebt, dan is het ook opgelost. Heb ik ook gedaan bij de aansluiting op m'n carb, daar was ie bij mij gesneuveld met het uittakelen van de motor. Heb gewoon een stukje metalen buis erin gekit en het was opgelost.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 6925Bericht Folkert »

Dat slangetje waaraan gezogen wordt, zou ik in ieder geval wel afsluiten (knoop erin of een boutje erin...)
Vera
Berichten: 8
Lid geworden op: do jun 20, 2002 2:00 am

Bericht: # 6979Bericht Vera »

Het probleem is opgelost!
We hebben de caburateur eerst uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer terug geplaatst. Maar helaas hij bleef lekken (en niet te zuinig). We hebben gelukkig, via een kennis, een nieuwe (gebruikte) caburateur gevonden!! Ook deze hebben we eerst schoon gemaakt en hem vervolgens in de auto geplaatst. In de dunne slang die lucht aanzuigd hebben we een bout gedraaid. De slang die aan de kleppendeksel zit hebben we verlengd en naar onderen gevoerd. Het gat in zijkant van de caburateur (lucht inlaat) hebben we afgedopt. Resultaat.. Het motortje loopt weer perfect!
Voor de orginele caburateur kopen we een revisie-set zodat we een reserve caburateur hebben! Bedankt voor alle tips, we hebben weer veel geleerd!
Plaats reactie