Pagina 1 van 1
Geplaatst: wo jun 19, 2002 5:02 pm
door de dikke
k`zat wat te neuzen in wat oude boeken en zag dat een r6 aardig wat meer vemogen heeft dan m´n4tje(zelfs een 5 met 956cc heeft meer)
is dit puur de carburateur of compressie of iets anders.opde sloop staan best veel 5jes dus als het veel scheelt ?als iemand iets weet,alvast bedankt.
Geplaatst: wo jun 19, 2002 5:06 pm
door Goof
ik heb dat verhaal ook al vaker gehoord en wil onderhand inderdaad ook wel eens weten wat nou eigenlijk het verschil is.
Trouwens, als je dan toch aan de gang gaat met een andere motor, pak dan gelijk een 1400, past er zo in en das pas echt een verschil. De 1400 die in een volvo 340 ligt is overigens hetzelfde, dus dan hoef je niet alles af te gaan zoeken naar een oud 5je. Die motoren in de volvo zijn gewoon renault motoren. De 1100 cc heeft volgens mij zelfs nog in de dafjes gelegen.
Geplaatst: wo jun 19, 2002 8:29 pm
door de dikke
zat ik ook aan te denken zo`n 1400 blokje(heb thuis alpine blok liggen ,liep ik tegen aan op de sloop,maar die zit er niet zo snel in,heb nog geen garage,wordt wel aan gewerkt)
past dat er wel zo in dan zo´n 1400 ,ze staan er genoeg op de sloop,en houdt de bak dat wel ,heb wel een 5bak (van die alpine)
maar dan zit je met de bediening en de aandrijfassen(versnellingsbak in een alpine zit niet het midden? heb een keer zo iets gelezen op een website van iemand)
ik ben best in voor wat sleutelwerk maar voorlopig moet het voor het huis gebeuren.
kwam net trouwens een best gat tegen in m`n 4
rechts voor,overgang spatbord carrossorie daar op het chassis boven het krikpunt ,is dit zorgelijk ?er onder is al gelast dat ziet er nog goed uit .lang verhaal alweer groeten.
Geplaatst: wo jun 19, 2002 8:34 pm
door Moaske
In die langsliggende kokerbalk ?
Da's een bekend gaatje van de R4 volgens mij... Heb ik ook in mijn eerste R4GTL (10 jaar geleden) gehad: zo groot dat het in de winter NIET warm te stoken viel

(en de kachel van een R4 is GOED!)
In mijn huidige R4 heb ik ook 2 kleine gaatjes aan elke kant 1 zitten. Als je het optijd (en GOED) last, dan hoeft dat niet zorgelijk te zijn lijkt me.
Geplaatst: wo jun 19, 2002 8:43 pm
door de dikke
dat lassen is niet zo`n probleem ,maar hoe kom je daar een beetje knap bij ,dat stukje plaatwerk (tussen spatbord en carrosserie)zit toch wel listig in de weg ?of valt het wel mee? dank voor reactie (zo snel)
groeten
Geplaatst: wo jun 19, 2002 8:56 pm
door Goof
weet precies wat je bedoelt, maar dat is het spatbord al niet meer, maar die driehoek die achter het spatbord zit. Die hangt daar over de dorpel heen (net als bij de rest van de auto) en daar achter zit je chassis. Op het punt waar ze daar gaan rotten komen 2 platen bij elkaar en daar kan vocht tussen en aangezien de meeste 4tjes hier niet goed voor zijn behandeld, gaan ze daar dus rotten. Op zich kan het geen kwaad, ware het niet, dat je wiel daar allerlei troep en water bij kan gooien. Dit is overigens ook de oorzaak van het rotten. Enige oplossing mijns inziens, als je het goed wilt doen, is die driehoek losboren en een nieuw stuk in je carroserie lassen en dan je driehoek weer vastproplassen. Maar ja, dan moet de deur er ook al uit en moet je naderhand weer gaan spuiten en eventueel plamuren. Je kunt ook proberen om die overhangende rand wat om te buigen zonder de lak te breken en vouwen te maken en dan in dat krappen hoekje gaan liggen slijpen en lassen en de handel weer terugbuigen. Heb je wel een dremel voor nodig denk ik.
Kortom, het is een lastige plek, maar laat het niet hangen, want het is wel een dragend deel en als je het gat laat zitten kan de rommel in die holle ruimte die erachter zit en gaat het voor je het weet op allerlei plaatsen van binnenuit doorrotten. en dan ben je echt een aap gelogeerd, want dat hou je niet zomaar tegen. Conclusie: gewoon behoorlijk wat werk en tijd in steken om straks niet met een volledig rotte bak te zitten.
Geplaatst: do jun 20, 2002 7:54 am
door Anton Doomernik
In mijn r4 lag ook een renault 4 1100 (1108cc) moter en nu een r5 1100 moter (1108cc) het verschil is dat ik in plaats van 34 Pk nu 43 Pk heb (en dat merk je goed).
Het verschil zit in de nokkenas de r5 heeft een zogenaamde snelle nokkenas. Dus r5 1100 moter er in grote caberateur en rijden maar.
Groeten anton Doomernik
Geplaatst: do jun 20, 2002 9:52 pm
door hugo4groningen
wat ook schijnt te kunnen is de 1100 uit een express (weet geen bouwjaren), die schijnen ook meer pks te hebben en zo overzetbaar te zijn met 5bak!!! wie wil dat nou niet! heeft iemand hier ervaring mee?
Geplaatst: do jun 20, 2002 10:27 pm
door Goof
kun je der gelijk een diesel in frotten, heb je een r4 diesel, is ook lachen