Pagina 1 van 2
Wat is wijsheid
Geplaatst: di sep 27, 2005 10:18 pm
door R4F6GTX Automaat
Een F6 met 1100 motor, op gas, in Nederland, af en toe naar België, enkele keer naar heuvelachtig gebied, is het verstandig om er een GTL versnellingsbak in te maken of gewoon de originele bak eronder houden?
Geplaatst: di sep 27, 2005 10:22 pm
door Bruutmans
Is dat voor je automaat paul?
Dan zou ik er lekker die automaat in houden,is toch fijn.

Geplaatst: di sep 27, 2005 10:28 pm
door R4F6GTX Automaat
Nee, niet voor de automaat, voor een heel andere f6, niet van mij.
Geplaatst: di sep 27, 2005 10:42 pm
door Bruutmans
Zeg maar er bestaan toch "snelle" versnellingsbakken,die gebruiken ze ook wel voor de cross en zo,is dat niet iets dan?
Is de overbrenging van de bak van de F6 zo traag of langzaam dan?
weegt het rendement op tegen het werk dat je er dan aan mnoet verrichten?
Geplaatst: di sep 27, 2005 10:50 pm
door Jan-Geert
gtl bak is beter qua toeren maar of de trekkracht dan blijft ....
Geplaatst: di sep 27, 2005 11:20 pm
door R4F6GTX Automaat
De F6 is wel met grijs kenteken maar van lading zal nauwelijks sprake zijn.
Geplaatst: wo sep 28, 2005 12:43 am
door Renault Classique
Of al het werk van het omwisselen opweegt tegen het minieme verschilletje in acceleratietijden...... Eens uitrekenen hoe vaak je snel moet optrekken om die dag werk van het verwisselen terug te verdienen.......
Sneller optrekken: we nemen het ruim: 1 seconde tijdwinst.
Bak uitbouwen en andere weer inbouwen: Laten we zeggen dat alles snel en gemakkelijk gaat: 4 uur werk, we blijven optimistisch....
4 uur dat zijn 240 minuten maal 60 seconden: dat zijn 14.400 seconden.
Gemiddeld trek je bij een regioritje misschien 4 keer als eerste weg bij een verkeerslicht en kun je ook 4 keer vlot een voorrangsweg op rijden. Per rit boek je dus 8 seconden tijdwinst met een GTL bak. 14.400 gedeeld door 8 is 1800. Je moet dus 1800 ritjes maken om tijd terug te verdienen. Stel je bent een echte veelrijder. Je maakt 300 ritjes per jaar. Dan ben je 6 jaar zeer frequent aan het rijden om je geinvesteerde arbeid terug te verdienen. En dan heb ik het nog niet gehad over de extra sets banden die je verslijt vanwege de te boeken tijdwinst.........
En de vertraging als je dan toch tijdens een van die 1800 ritjes een wasmachine wil vervoeren en het optrekken gaat gepaard met horten en stoten omdat de GTL overbrenging toch wat moeite heeft met de wasmachine.......

Geplaatst: wo sep 28, 2005 6:17 am
door R4F6GTX Automaat
Als we nou zo 's morgens vroeg niet met die rare rekensommetjes afkomen en gewoon een antwoord geven is dat veel makkelijker. De motor die erin ligt zit een GTL bak aan gekoppeld maar de motor zelf is kapot. Een andere motor met F6 bak ligt klaar. Er wordt toch gekeken welke koppelingsplaat het beste is dus ligt de boel allemaal los. Dan is het alleen de juiste keuze om er welke bak onder te zetten.
Ik bedoel maar..
Geplaatst: wo sep 28, 2005 10:18 am
door jbeekmann
Ik zou zeggen dat je die F6bak niet nodig hebt als je geen lading vervoert. Die GTLbak is een stuk rustiger rijden, zowel in de stad (minder schakelen) als op de snelweg (minder toeren)
bak
Geplaatst: wo sep 28, 2005 3:36 pm
door Jan
neem een bak van een late TL dat is een 950 cc ,deze bak zit tussen de F6 en een GTL in de cross ook wel gebruikt op asfalt.
Gr jan
Geplaatst: wo sep 28, 2005 10:04 pm
door Willem de Zwijger
Ik heb het gevoel dat de 1100 motor die vierde versnelling van de GTL bak eigenlijk niet aankan, en dat je het probleem krijgt dat hij vaak naar drie teruggeschakeld moet worden, het verschil tussen 3 en 4 is errug groot. Maar als je niet risikomijdend bent aangelegd is het uiteraard een interessant experiment .... ik zou graag eens horen of mijn gevoel door de praktijk gestaafd wordt.
Geplaatst: wo sep 28, 2005 10:16 pm
door Renault Classique
Tja, als ik had geweten dat je toch al alles los had liggen had ik niet al dat rekenwerk hoeven doen! Dat had mij sowieso al weer 5 minuten meer nachtrust opgeleverd.......
Maar goed, als de motor er toch uit ligt, dan zou ik gaan voor de GTL bak. Dit gezien de te verwachten aard van het gebruik. Ook met een GTL heb ik overigens ooit prima een wasmachine vervoerd....
Geplaatst: wo sep 28, 2005 11:36 pm
door Ron
Een F6 vangt meer wind dan een GTL...
Geplaatst: do sep 29, 2005 9:12 am
door jbeekmann
Ron schreef:Een F6 vangt meer wind dan een GTL...
Jawel, maar dat zou dus alleen op hogere snelheden uit moeten maken. Dan zou het een probleem zijn dat ie bijvoorbeeld niet goed op snelheid blijft. Bij de F4 heb ik daar nog nooit last van gehad, nu is de F6 wel ietsje hoekiger, maar ik denk niet dat dat zo belachelijk veel uitmaakt.
Er zijn toch wel meer F6jes met GTLbak in omloop? Wie heeft er één?
Geplaatst: do sep 29, 2005 9:27 am
door Willem de Zwijger
Ah, begrijp ik dat ingenieur Jasper een GTL bak in een F4 heeft liggen ? Nou, dat is dan het experiment waar ik op doelde. Als dat goed bevalt zal het in een F6 ook goed bevallen bij non-vracht gebruik.