Pagina 1 van 2

Geplaatst: zo jun 16, 2002 10:35 pm
door wendy
Nou is mijn GTL eindelijk goedgekeurd, hij heeft een tijdje stilgestaan voor reparatie, shakeld ie echt slecht. Met name de eerste en tweede versnelling is een waar gevecht met het R4 pookje.
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Geplaatst: zo jun 16, 2002 11:25 pm
door Folkert
Klinkt niet echt als een standaardkwaal... (mij volledig onbekend...)

Geplaatst: ma jun 17, 2002 2:28 am
door Moaske
Nou Folkert, volgens mij schakelt die van jouw ook wel iets anders met die 5-bak :wink:
Ik zou zeggen, probeer die pook eens lekker in te vetten met kogellagervet daar bij dat rubber oog boven je moter. Bij hielp dat... :grin: succes

Geplaatst: ma jun 17, 2002 6:14 pm
door Jan-Geert
wat nieuwe versnellingsbakolie kan ook nooit kwaad :smile:

Geplaatst: ma jun 17, 2002 11:38 pm
door Folkert
Ik doelde erop dat mij bij de standaardconstructie geen problemen bekend waren. Dat het bij mijn viertje een puinhoop is, geef ik dan direct toe. Sterker nog: de apk-keurmeester heeft de rdw ervoor gebeld over wat toegestaan was, qua hoe moeilijk de versnellingen te vinden zijn..

Geplaatst: ma jun 17, 2002 11:41 pm
door Goof
is het echt zo lastig?

Geplaatst: do jun 20, 2002 10:51 pm
door Folkert
Yep. Tis heel vervelend. Althans, ik ben er wel aan gewend dat er absoluut geen gevoel in zit. Maar zn achteruit vinden is over het algemeen best lastig...

Geplaatst: ma jun 24, 2002 4:15 pm
door jbeekmann
Die achteruit hè! Die is bij mijn '86 GTL ook een beetje haperig, is dat op te lossen?

Geplaatst: ma jun 24, 2002 5:03 pm
door Goof
Ik denk niet zo haperig als die van Folkert, maar dat heeft een andere oorzaak. Voor zover ik weet is de achteruit de enige niet gesynchroniseerde versnelling, hierdoor is ie altijd wat haperiger en moeilijker. Vaak helpt het als je de koppeling vasthoud en je duwt de versnelling eerst een keer in 4 en dan pas achteruit. Ook moet je de bak de kans geven om tot rust te komen, dus niet als je nog voorruit rolt, meteen in z'n achteruit proberen te rekken, want daar gaat ie lekker van kraken, want je wielen draaien nog vooruit, dus je tandwielen in je bak ook, als je dat proces dan ineens gaat beeindigen door hem in z'n achteruit te flansen, vindt ie dat niet leuk. Daarom kun je een auto als je bijvoorbeeld 120 rijdt ook niet "per ongeluk" in z'n achteruit zetten, omdat je ff vergeten was dat ie maar 4 versnellingen had. Als dat wel zou kunnen vlogen alle tandwielen in je bak, denk ik met 1 grote klap recht door de motorkap heen naar buiten.
Ik denk dus dat of je achteruit is "mishandeld" of dat je het toch net even verkeerd aanpakt en het gewoon wat rustiger moet doen, anders weet ik het ook niet.

Geplaatst: ma jun 24, 2002 11:47 pm
door Folkert
Het probleem wat je beschrijft geldt ongeveer voor alle autos van een willekeurig merk. Wat ik vaak doe, maar wat vast door velen niet als netjes beschouwd wordt, is dat als hij niet in zn achteruit wil glijden, om dan de koppeling een beetje op te laten komen, zodanig dat de tandwielen in de bak een andere positie in nemen. Vaak gaat dit met enig gebonk/gekraak, maar dan zittie dr wel in.... (kheb ook 2 peugeots en die kunnen helemaal geen versnellingsbakken bouwen....)

Geplaatst: ma jun 24, 2002 11:54 pm
door holder
Met de peugeot helpt zelfs op de rem drukken wel eens. Geen idee waarom.

Geplaatst: di jun 25, 2002 8:16 am
door Goof
omdat de auto dan stil komt te staan :grin:

Geplaatst: di jun 25, 2002 12:03 pm
door holder
:lol:

Geplaatst: di jun 25, 2002 8:10 pm
door wendy
het slechte schakelen doet ie nog steeds, dit deed ie overigens 3 maanden terug niet. ik denk dat het aan de olie(te weinig) in de versnellingsbak ligt. ben al bij verschillende autobedrijfjes geweest maar sturen me door naar de dealer. (Toch maar naar de echte dealer)getver kost wat maar heb je ook wat, ik heb as vrijdag een afspraak...

Geplaatst: di jun 25, 2002 8:55 pm
door Goof
ah joh, dat is echt niet nodig hoor, je koopt je gewoon een litertje SAE80 bij de automaterialenzaak, schroeft die bout uit de zijkant van je bak en met een trechter en een stuk slang vul je hem gewoon bij totdat ie overloopt. Bout er terug indraaien en klaar is kees.
Tenzij het olietekort al z'n schade heeft veroorzaakt natuurlijk, maar dan ben je zowieso duur uit, ook bij een ander bedrijf als de dealer.