Koelvloeistof eruit zonder geklieder
Geplaatst: zo aug 28, 2005 8:36 am
Ik zag gisteren dat de radiator van de GTL begon te lekken. Nou had ik toch al mijn twijfels over dat ding, dus had ik al een nieuwe in huis gehaald, en kon ik meteen aan de slag. Met enige tegenzin keek ik weer naar de slang rechtsonder, want ik haalde die vroeger altijd als eerste los, en dan krijg je me toch een partij geklieder van die plakkerige glycol, ik had al eens zitten denken om iets met een aftapkraantje in die slang te zetten, maar dat was er nooit van gekomen.
Ik keek naar die radiator, zag de dop linksboven en rende toen naakt Eureka roepend door Diemen...
1. Draai eerst de dop van het vloeistof vaatje eraf om alle druk van het systeem te halen
2. Draai de dop linksboven van de radiator eraf
3. Steek er een slang(etje) in tot helemaal onderin
4. Zet er een bak onder
5. Ga op de grond liggen, zuig voorzichtig aan het slangetje, als de vloeistof in het slangetje lager is dan de onderkant van de radiator kun je mond weghalen want het loopt nu automatisch door.
6. Kijk nu uiterst tevreden hoe beheerst de glycol in je bak loopt en ontdek daarna dat je een radiator dan bijna zonder spetters en zeker zonder klotsen kunt verwijderen...
Als je meer koelvloeistof uit de motor kwijt wilt zou dat op deze manier kunnen door het ontluchtingsplugje uit de kachelslang er bij open te doen.
Ongetwijfeld hebben anderen dit al eerder ontdekt maar ik was het nog nooit tegen gekomen dus wellicht maak ik er iemand blij mee.
Ik keek naar die radiator, zag de dop linksboven en rende toen naakt Eureka roepend door Diemen...
1. Draai eerst de dop van het vloeistof vaatje eraf om alle druk van het systeem te halen
2. Draai de dop linksboven van de radiator eraf
3. Steek er een slang(etje) in tot helemaal onderin
4. Zet er een bak onder
5. Ga op de grond liggen, zuig voorzichtig aan het slangetje, als de vloeistof in het slangetje lager is dan de onderkant van de radiator kun je mond weghalen want het loopt nu automatisch door.
6. Kijk nu uiterst tevreden hoe beheerst de glycol in je bak loopt en ontdek daarna dat je een radiator dan bijna zonder spetters en zeker zonder klotsen kunt verwijderen...
Als je meer koelvloeistof uit de motor kwijt wilt zou dat op deze manier kunnen door het ontluchtingsplugje uit de kachelslang er bij open te doen.
Ongetwijfeld hebben anderen dit al eerder ontdekt maar ik was het nog nooit tegen gekomen dus wellicht maak ik er iemand blij mee.