Pagina 1 van 2
Startmotor uitbouwen - Help!
Geplaatst: do jul 21, 2005 3:40 pm
door Emma
hey allemaal,
Ben aan eht proberen de startmotor uit te bouwen, maar dit lukt voor geen meter! Ik heb drie bouten losgedraaid, maar de startmotor komt niet los! het gaat me dus niet om het eruit wringen, maar het feit dat ie moervast zit! Wat ben ik vergeten los te draaien?
Geplaatst: do jul 21, 2005 3:52 pm
door Hanz
misschien helpt een flinke mep?
natuurlijk zit de voedingskabel ook vast bovenop, maar dat zou het bewegen van de startmotor niet in de weg mogen zitten.
Geplaatst: do jul 21, 2005 4:04 pm
door jbeekmann
weet je zeker dat je de goede drie bouten hebt uitgedraait? Er zit geen pakking o.i.d. tussen, dus echt vastplakken kan ie niet.
Geplaatst: do jul 21, 2005 4:31 pm
door Emma
tsja, welke bouten moeten het zijn?
Geplaatst: do jul 21, 2005 5:51 pm
door Hugo
Simpel gezegd: de drie bouten die de rondselkap aan het vliegwielhuis bevestigen.
Dus de bouten aan de voorkant van de aluminium kap van de startmotor.
Het bewegen van de achterkant van de startmotor is meestal voldoende om hem los te maken. Een klap met hamer ( eventueel via een stok ) kan een hulpmiddel zijn om een vastplakkendemotor op andere gedachten te brengen.
Let op dat het beschadigen van de motor bij ruilen tegen een goede nadelig kan zijn.
Geplaatst: do jul 21, 2005 6:26 pm
door Emma
Juist ja, en aan de achterkant bleek ook een bout te zitten!!! Maar goed, hij is er uit, maar we hebben er niks bijzonders aan kunnen ontdekken. Hij was wel erg vies, dus beetje schoongemaakt her en der en nu weer terug erin...
het probleem is dat ie met starten een soort van slipt / overslaat voordat de motor echt gestart is. Iemand nog een idee waar dit aan kan liggen?
Geplaatst: do jul 21, 2005 8:58 pm
door Le Car
Bendix = startrelais versleten.
Vervangen svp.
Rodeo6
Geplaatst: vr jul 22, 2005 12:05 am
door Hugo
een soort van slipt / overslaat voordat de motor echt gestart is?
Als je over slippen begint, denk ik dat de startmotor normaal rond draait en de motor niet mee neemt. Dus dat het rondsel ( dat ding met kleine tandwiel dat in de starterkrans geduwd wordt ) slipt.
Als je over overslaan begint, denk ik aan bougies die geen vonk afgeven, dus ik zit op een dwaalspoor.
Kun je ( startmotor uit de auto ) met de hand het kleine tandwiel naar 1 kant draaien zonder dat er iets anders beweegt ( vrijloop als de motor gestart is ) en de andere kant op komt het ronsel naar voren en draait de rest mee?
Heeft het kleine tant wiel voelbare bramen?
Hebben de tanden van de starterkrans bramen?
Geplaatst: vr jul 22, 2005 1:08 pm
door Emma
tsja, weer erin gezet dus en eerst heeft het geholpen, maar al gauw weer precies hetzelfde. Dat bendixverhaal komt me bekent voor, ga nu een andere halen op de sloop. Die kost 20 euro en een gereviseerde 70!
Geplaatst: vr jul 22, 2005 9:34 pm
door Rodeo-6
Die van de sloop kan ook stuk of bijna stuk zijn, kan je nog een keer.
De oude bij een startmoteur revisie bedrijf brengen, kost iets van 40 a 50 euro en dan heb je een goede, t's maar een idee

Geplaatst: vr aug 11, 2006 10:16 pm
door nielszeven
startmotor losgekoppeld om te vervangen, maar door welke opening haal je hem naar buiten?
Iemand advies? Hij wil er echt niet uit! Moet je de koppelingskabel eerst loshalen?
Geplaatst: vr aug 11, 2006 10:51 pm
door Rodeo-6
ik meen dat het spruitstuk er voor af moet
maar ik zal zo even kijken bij een demo model

Geplaatst: vr aug 11, 2006 10:58 pm
door Rodeo-6
ja, klopt
spruitstukpakking kan je bij de volvo dealer halen van een volvo 340, wel ff oude meenemen voor de maat
Geplaatst: za aug 12, 2006 8:42 am
door Hanz
nielszeven schreef:startmotor losgekoppeld om te vervangen, maar door welke opening haal je hem naar buiten?
Iemand advies? Hij wil er echt niet uit! Moet je de koppelingskabel eerst loshalen?
Ik heb de laatste keer niet het spruitstuk maar wel de uitlaat en de koppelingskabel losgehaald. En de stuurstang. Vervolgens achterlangs eruit draaien. En dat was trouwens met een GTL-startmotor.
Geplaatst: za aug 12, 2006 8:56 am
door Wiebo
Bij mij lukte het door alleen de stuurstang los te halen en aan de kant te schuiven... Dit was overigens bij een TL, ik weet niet zeker of dat uitmaakt!?
Groet