Pagina 1 van 1

vreemde slijtage aan achterbanden

Geplaatst: zo jun 19, 2005 11:49 am
door jannes
hallo,

na ongeveer 3000 redelijke probleemloze kilometers te hebben gereden, slijten de achterbanden aan de buitenkanten af, zit bijna geen profiel meer op. ik vond al wel dat ie erge zeebenen had, maar dit is ook dit helemaal de bedoeling. wat kan ik het beste doen? banden omwisselen?

groet,

jan

beige R4 GTL 1983

Geplaatst: zo jun 19, 2005 12:00 pm
door Wingnut
Is er iets aan de achterzijde van je R4 gerepareerd, toevallig? Gaten in balken, misschien?

Geplaatst: zo jun 19, 2005 12:23 pm
door jannes
nee, geen gaten in de balken het ziet er nog allemaal gaaf uit.
er zit wel een trekhaak op.
kan het niet aan de rubbers liggen waar de armen in vastzitten?

Geplaatst: zo jun 19, 2005 1:51 pm
door Wingnut
Is mogelijk. Zien die er uitgedroogd en gescheurd uit? Ik heb overigens nog nooit problemen meegemaakt met de rubbers van de achterophanging. Ik zit toch meer te denken in de richting van werkzaamheden waarbij de hele handel los is geweest. Als je wilt uitsluiten dat de ophanging na werkzaamheden wat minder zorgvuldig is teruggeplaatst zit er, denk ik, weinig anders op dan het hele spul nameten. In het handboek staat, dacht ik, wat de verschillende hoogte-maten moeten zijn. Op http://www/renault4.co.uk/rosalie_repair_sensible.htm staat precies jouw probleem omschreven met de oplossing erbij. De layout van de site is wellicht een beetje vreemd maar wel heel leuk en met een interessante link naar een site waar uitgelegd word hoe je moet MIG-lassen.

Geplaatst: zo jun 19, 2005 5:20 pm
door Tanja & Maus
Ik heb iets dergelijks met een Fordje gehad, is erg leuk voor de APK erg vaak nieuwe bandjes nodig. Sleet alleen rechts achter aan de buitenkant van de band. Kwam doordat de auto zeg maar uit het lood stond. Dus ooit een tik gehad. De rechter achter as stond iets scheef. :wink:
Ik weet niet of je het ook merkt met rijden maar ik rammel constant, zeker met uitrollen bij een stoplicht.

Geplaatst: zo jun 19, 2005 7:20 pm
door Bruutmans
Aangezien het beide bandjes betreft lijkt het me meer met iets anders te maken te hebben.
Is dat niet afstelbaar?! Toespoor e.d.!?

Geplaatst: zo jun 19, 2005 9:43 pm
door Supersuus
Achterwielen uitlijnen: bij het achterwiel onder de dorpel zitten 3 bouten.
Twee ervan hebben slopgaten(zijn in positie te verstellen)
Alle 3 losdraaien zodat ze bewegen kunnen.
Zet je auto dan op de krik, een stevige krik, roep je assistent en pak een breekijzer of zoiets,iets met een flinke hefboom.
Steek het breekijzer in de gleuf van de "klos"waar de achteras ingaat ,trek ,duw,hijs hem omhoog en draai de bouten weer vast.
Wiel er weer op en kijken hoe die nu rijdt, kan zijn dat je het nog eens moet doen voor fine-tunen,maar zo rijdt-ie ook in kuilen rechtuit!
Succes!

Geplaatst: zo jun 19, 2005 10:31 pm
door Le Car
Daar bestaan ook centra voor :wink:

Geplaatst: ma jun 20, 2005 8:18 am
door Hanz
2xR5lecar schreef:Daar bestaan ook centra voor :wink:
Garage LeCar soms?

Geplaatst: ma jun 20, 2005 11:02 am
door Le Car
Nee,
Ik zou dit soort zaken niet zo snel proefondervindelijk doen.
Bij Profile tyrecenter of een goede garage met uitlijnbank is het zo gedaan en gelijk goed.Daar zijn die dingen immers voor.

Meten is weten in dit geval.

Wel is het zo dat ze met uitlijnen graag goede of nieuwe bande op de auto zien dus dat kost wel weer wat maar ze waren toch al scheef begrijp ik.Gelijk dan ook maar even de bijde stuurkogels checken en dan laten uitlijnen.

Michiel

Geplaatst: ma jun 20, 2005 9:18 pm
door Hugo
Je weet zeker dat de bandenspanning goed is? :wink: